ervaring met 30-size F3A kistjes?

Ik heb vandaag wat in de prak gevlogen en daarmee nu een Hacker 30 XL over. Deze vloog ik op vier cellen. Dit zou bijv. een perfecte motor zijn voor een Sebart Angel S 30 of de Fliton Element 30.

Heeft iemand ervaring met dit soort kistjes? Vliegt het bij weinig wind vergelijkbaar met grotere broeders? Of valt het tegen en kan ik deze setup dan beter gebruiken voor 3D, zoals een EF Extra oid?

Zijn er behalve de genoemde nog andere alternatieven (ik weet nog de EF Vanquish). Hoe verhouden deze vliegtuigen zich tot elkaar?

Volkert

Ik bezit geen van beide toestellen, maar ken wel bezitters ervan en heb er ervaringen over gelezen op fora. Als je moet kiezen tussen de Sebart en de Vanquish, wint de Sebart het volgens mij hands-down.

Hans Meij vliegt met de Angel-30 en aan alles kun je zien dat dat een goed vliegend kistje is. Wel is de standaard aandrijfset niet voldoende, wil je er echt goed mee uit de voeten kunnen, moet er een fors sterkere motor op. Of de Hacker die jij hebt, voldoende is, weet ik niet.

De Element ken ik alleen de 2m versie van, en die was fors te zwaar.

Ik denk dat je, uit de genoemde keuzes, met de Angel de beste keuze maakt. Kistje is ook geschikt voor 'beginnend 3D'.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik vind de angel 30 een onverwacht goed vliegend kistje. Met (hele) kleine uitslagen vliegt hij precies zoals mijn Synergy. In analogie heb ik die sideforce generators ook op de Synergy vleugel gezet. Deze er na twee dagen vliegen er weer afgehaald. Dat werkt voor mij absoluut niet, zo'n T-calalizer daarentegen werkt voor mij wel.
Ik heb overigens een heel stevige aandrijving. Plettenberg Orbit 15-16 (is nog wat te licht want deze wordt redelijk warm) Hyperion G3 CX 4000 3s pakket, 14*7 prop. Hacker master basic 70A regelaar (wordt ook aardig warm).
Voor het vermogen dat ik wens is dus een 3s setup eigenlijk geen goede keuze.

Vorig jaar heb ik rond deze tijd een Acromaster gekocht om 'dingetjes' uit te proberen. Daarvoor is de Acromaster ook aardig, maar lang niet zo goed als de kleine Angel omdat het gedrag te weinig lijkt op een 2m F3A kist.
Op dit moment is de Angel mijn oefentoestel bij weinig wind voor het proberen van nieuwe dingen, zoals die ge-integreerde figuren in het F11 programma. Doordat je compacter en kleiener er mee vliegt kan je per vluchtje van bijvoorbeeld 5 minuten meer keren iets proberen.
Aanrader dus, wel kleine uitslagen en eventueel de aansturing wijzigen (moet ik nog doen, ik hou niet zo van die tonnetjes)

alvast bedankt voor deze info; ik heb zelf dus een Hacker 30 XL, deze draait een 14x7 rond met een 4S pakket, dus dat zou wel passen. Ik vind die Fliton wel mooi.....ik denk er nog even over na.

Ik vind wel de Angel 50 heel mooi vliegen; heeft iemand ervaring met beide?

Bij de DLC vliegen we beide, ik een Element 30 en een vliegmaat van me een Angel 30.
Beide met een Turnigy 50.. motor en 4 cellen.

De verschillen zijn de volgende:

- de bouwkwaliteit en foliekwaliteit van de Sebart modellen ligt hoger. Aan de E30 moet je zelf nog enkele dingen verbeteren, zoals een betere cockpitsluiting (betere magneten), de motorbevestiging iets verstevigen en vooral: de verbinding tussen de 2 hoogteroeren vervangen door een koolstof buisje. Deze verbinding is echt te slap, géén enkle figuur waar je je hoogteroer gebruikt lukt met het orginele stukje hout.
Aan de Angel klopt alles al vanuit de doos.
- de prijs ligt ver uiteen (150 voor de E30 en 210 voor de Angel).
- De angel is een stuk lichter met een vergelijkbare setup dan de E30 (scheelt ongeveer 200 gram). Dat is vreemd genoeg een voordeel voor de E30. Hij vliegt iets sneller door de figurenvan het F3a-C programma en is iets minder windgevoelig dan de Angel.
Landen doen ze allebei als een eitje :-).

Als kwaliteit belangrijk is voor je, koop een Sebart model. Is de prijs van belang, koop de E30. Maar vlieg ze allebei met 4 cellen, dan heb je power genoeg (3/4 gas is eigenlijk altijd voldoende).

Twister vliegt goed! Ik heb tot nu toe 22 vluchten gevlogen dus vooral bezig geweest met dingen als hoe lang kan ik op een accu vliegen, hoe land deze (vooral bij ons met dat mais belangrijk!), wennen aan het vliegbeeld etc. Ik heb nu mijn 2e lader binnen dus nu kan ik "door" gaan vliegen en echt wat vlieguren maken. Ik hoop daar de komende week aan toe te komen en dan kan ik echt wat zinnigs zeggen over hoe het gaat.

Volkert

en da's gelijk de reden dat ik uiteindelijk besloten heb de Angel 30 niet te kopen; de komende tijd wil ik alleen maar met de Twister vliegen en niks anders!

Gelijk heb je! Ik vlieg/vloog ook altijd het meest met 'het echte' model.

Natuurlijk is het leuk om meer ksiten te hebben, je moet ook spelen, maar een kunstvlucht train-kist heb ik nooit echt in geloofd, je moet het toch met je 'echte' kist kunnen allemaal. Volgens mij kun je dan beter je focussen op 1 model en dat model helemaal van haver tot gort leren kennen, dan gaan trainen met een ander model.

Dat is tegelijk een nadeel en een voordeel van F3A. Sinds ik mij met F3A bezighoudt, vind ik andere toestellen steeds minder interessant. Ik heb bv. een 2m Cessna 182 die ik wel mooi vind, maar om te vliegen is er geen drol aan, vergeleken met een F3A kist, dweilt het ding alle kanten op. Je krijgt toch langzaam maar zeker een sterke voorkeur voor neutraal vliegende kisten, of althans, zo neutraal mogelijk.

Dat heeft ook een voordeel, je hebt niet meer de neiging om een stal met tientallen verschillende kisten te onderhouden. In principe heb je aan 1 wedstrijdmodel al voldoende, prettig zou nog een reservemodel zijn, maar veel meer heb je niet meer nodig.

Dus ipv. 20 verschillende kisten, krijg je vanzelf dat je eigenlijk nog maar 1 of 2 wat duurdere, maar dan ook goede kisten hebt.

Dat heeft ook een voordeel, je hebt niet meer de neiging om een stal met tientallen verschillende kisten te onderhouden. In principe heb je aan 1 wedstrijdmodel al voldoende, prettig zou nog een reservemodel zijn, maar veel meer heb je niet meer nodig.

Dus ipv. 20 verschillende kisten, krijg je vanzelf dat je eigenlijk nog maar 1 of 2 wat duurdere, maar dan ook goede kisten hebt.

Klopt helemaal, de stal dunt steeds verder uit. Enige uitzondering is dan voor mij een klein 3D kistje (kan ook een Parkmaster zijn) als je een beetje wil klooien.

Volkert

Even voor Job:

full

full

Back