Ervaring Compass 6HV

Idd. De logo doet pirouflips, funnels, tictocs, en 4 punts tictocs vanzelf bij andere helis moet ik meer ingrijpen. Net zoals je bvb een mega looping maakt... Een heli dat uitkomt waar je vetrokken bent zonder de aileron te gebruiken.. En zo zijn er echt niet veel! Niet alle helis kunnen de beste zijn he. De compass met flybar bvb... Ik durf niet voorspellen waar die uitkomt na een looping zonder roll te gebruiken. Zelf ondervonden.
 
Bij mijn trex 700 flybar moet ik ook corrigeren bij een looping hoor. Denk dat dit wel normaal is, daar grijpt flybarless nu eenmaal in.
 
Harry,

heb je al eens gekeken als de links "smooth" lopen. Bij de 6HV is het heel belangrijk dat de taillinks heel soepel zijn. Misschien ook eens zien als de lagers in de tailcase niet uigesleten zijn. Ik heb een paar keer gehoord dat bij sommige mensen de bearings in de tailcase uitgesleten waren en dat ze daardoor last kregen van tailwag.

Grtz,
Dirk
 
"Harry"
vanmorgen de 3G gewoon standaard ingevlogen op mijn ex)flybarred 6HV.
Alles direct strak... mss gewoon geluk?
flips, rolls, alles toppie, geen tailwag.
 
anders eens filmpje plaatsen op youtube ketnet?
Zal 'Dirty' Harry eens overtuigen om ook eens een filmpje te maken..
Grtz
 
Idd. De logo doet pirouflips, funnels, tictocs, en 4 punts tictocs vanzelf bij andere helis moet ik meer ingrijpen. Net zoals je bvb een mega looping maakt... Een heli dat uitkomt waar je vetrokken bent zonder de aileron te gebruiken.. En zo zijn er echt niet veel! Niet alle helis kunnen de beste zijn he. De compass met flybar bvb... Ik durf niet voorspellen waar die uitkomt na een looping zonder roll te gebruiken. Zelf ondervonden.

Ligt dit niet gewoon aan (de goede instelling van) de V-bar dat je logo zo goed vliegt?
ik bedoel maar, funnels etc vanzelf.. ?? Je moet toch nog altijd sturen??
 
Sja,
De omschrijving is wat vreemd.
Een logo doet niets uit zichzelf, geen enkele heli volgens mij.
De ene heli is vanuit de doos, gebouwd volgens handleiding, beter geschikt om vluchtstabiel te krijgen met een Vstabi dan de andere.
Logisch want de FBL unit en heli zijn door Mikado ontworpen en optimaal op elkaar afgestemd.
Je hebt altijd te maken met geometrie en allerlei instellingen als je een FBL unit op een willekeurige heli gaat installeren.
Die moeten goed zijn, en dan zit de rest in je vingers.
 
Heb dit weekend voor het eerst de 6HV in het echt zien vliegen.
De heli vind ik een mooie verschijning. Heeft eerder iets weg van een 500 size model.
Vond over het algemeen dat de heli goed vloog, doch heb enkele bedenkingen bij 2 punten.

-De moeilijke staartconfiguratie/instelling zou moeten aan gewerkt worden. (tailwag)
-zag heel veel flex in het meeneem systeem van de tuimelschijf. Ik denk natuurlijk dat er veel van deze flex opgevangen wordt door de huidige flybarless controller systemen.

Al bij al sprak hij mij aan mits enkele verbeteringen.

Grt
Mario
 
Hallo Mario,

tailwag op de 6HV wordt meestal veroorzaakt door niet goed geruimde ballinks, wat je bedoelt met een "moeilijke staart configuratie" is mij onduidelijk. Dit systeem heeft zijn deugdelijkheid reeds bewezen op alle andere Compass modellen.

Op de FBL head van Compass zit er geen "meenemer" zoals op andere FBL heads. De hoofdbladhouders staan direct in verbinding met de tuimelschijf en dit dmv van "delrin rods", deze flexen uiteraard wat mee en dat is ook de bedoeling. Het systeem werkt gewoon feilloos.

Grtz,
Dirk
 
Hoi Dirk,

Wat ik bedoel met de "moeilijke" staartconfiguratie/instelling is het feit dat er toch veel problemen zijn om deze "wagfree" te krijgen.
Het is natuurlijk niet van ondervinding dat ik spreek, enkel van lezen op de verschillende forums. Er moet er dan toch iets van aan zijn, niet? (pitch, soepelheid, bediening onder stress,...) Zal wel ergens een oorzaak hebben en op te lossen zijn.
Probleem is dat iemand zonder ervaring de oorzaak soms moeilijk kan traceren en uiteindelijk teruggrijpt naar andere "brands" die out of the box, misschien minder maar, correct vliegen.

Nu Dirk, de "delrin rods" functioneren wel degelijk (ook) als de "meenemer". Iedere keer als er flex optreed krijgt men afwijking op de gegeven input welke wel degelijk goed zal opgevangen worden door de FBL controller, doch dit kan niet de bedoeling zijn.
Het systeem van aansturing en meenemer tegelijkertijd vind ik wel goed gevonden en geeft de heli iets "speciaals".

Voor mij blijven dit 2 puntjes om te bekijken, voor de rest zoals hierboven beschreven, mooie heli en spreekt me wel aan.

Grt
Mario
 
de nieuwe versies van de FBL heads werken ook zonder meenemer tegenwoordig, de RJX 500 head die ik heb is zo een.. ik zocht me suf achter de meenemer!

ik ben persoonlijk heel tevreden van mijn 6hv.
snel, licht, goede vluchttijden,
wel klein frame, en canopy wat klein tov bv e trex 600...
maar zoals ik hem voel is het een 600 met de power ve 500!
 
de nieuwe versies van de FBL heads werken ook zonder meenemer tegenwoordig, de RJX 500 head die ik heb is zo een.. ik zocht me suf achter de meenemer!

Kenneth,

hier heb je het wel mis, op je RJX kop zit er wel degelijk een meenemer, alleen is deze in de kop ingebouwd. Vanop deze kop heb je nog steeds washout arms die op bovenste ring vand de swash geklikt worden.

Dit is bijlange niet hetzelfde systeem zoals Compass die levert.

Grtz,
Dirk
 
inderdaad, mijn excuses hiervoor, heb dat eigenlijk 5minuten geleden eigenlijk ook opgemerkt.... wat effe aant werken aan de 500 en dat is idd met ingewerkte meenemer. dus alweer meer parts om te breken: de meenemer armpjes!

Kenneth,

hier heb je het wel mis, op je RJX kop zit er wel degelijk een meenemer, alleen is deze in de kop ingebouwd. Vanop deze kop heb je nog steeds washout arms die op bovenste ring vand de swash geklikt worden.

Dit is bijlange niet hetzelfde systeem zoals Compass die levert.

Grtz,
Dirk
 
Hoi Dirk,

Wat ik bedoel met de "moeilijke" staartconfiguratie/instelling is het feit dat er toch veel problemen zijn om deze "wagfree" te krijgen.
Het is natuurlijk niet van ondervinding dat ik spreek, enkel van lezen op de verschillende forums. Er moet er dan toch iets van aan zijn, niet? (pitch, soepelheid, bediening onder stress,...) Zal wel ergens een oorzaak hebben en op te lossen zijn.
Probleem is dat iemand zonder ervaring de oorzaak soms moeilijk kan traceren en uiteindelijk teruggrijpt naar andere "brands" die out of the box, misschien minder maar, correct vliegen.

Het enige wat ik hiervan gezien/gemerkt heb is dat als je een Vbar vliegt dat hij een langzame wag geeft op de staart(alleen in hover). Simpel op te lossen door de I-gain wat omlaag te zetten. (je moet het wel maar weten natuurlijk)

ik vlieg met:
P-gain 80
I-gain 60
normale Gain 80
25 stop-gain

En hij is super strak en de stops zijn ongenadig hard.

Bij een BeastX / Spartan gyro / futaba gy520 allemaal stock geen problemen. (Andere niet geprobeerd)
 
Hoi DaMiGe

Kan het natuurlijk niet weten, ik heb geen 6HV plus het feit dat ik maar een gematigde piloot ben.
Bedankt voor de goeie info maar:
tailservo?
servoarm lengte?
gebruikte tailblades?
Deze spelen natuurlijk wel een belangrijke factor. Zonder deze kloppen uw gegeven instellingen hoogstwaarschijnlijk niet.

Grt
Mario
 
Hoi DaMiGe

Kan het natuurlijk niet weten, ik heb geen 6HV plus het feit dat ik maar een gematigde piloot ben.
Bedankt voor de goeie info maar:
tailservo?
servoarm lengte?
gebruikte tailblades?
Deze spelen natuurlijk wel een belangrijke factor. Zonder deze kloppen uw gegeven instellingen hoogstwaarschijnlijk niet.

Grt
Mario

Natuurlijk, maar het ging ook meer om de P & I gain verhouding. (3 staat tot 4) Waarbij de P gain de max is zonder dat er (ook onder zware belasting) er snelle wag optreed.

voor de info:

Tailservo : MKS BLS980 @ 6.8V
Tailservo arm: zo ver mogelijk naar buiten op de stock arm, zal het gaan meten indien je dit wil weten.
Tailblades zijn nu 95mm Radix (ik ga de 96mm KBDD proberen)
 
Waarom zo ver mogelijk naar buiten?? hou je haast geen resolutie over als het een standaard lengte hoorn is....

Vraag: geen problemen met de BLS980 op 6.8? ik had mijne op 6, maar na elke vlucht wordt die wel heet...
 
Waarom zo ver mogelijk naar buiten?? hou je haast geen resolutie over als het een standaard lengte hoorn is....

Vraag: geen problemen met de BLS980 op 6.8? ik had mijne op 6, maar na elke vlucht wordt die wel heet...

0 problemen met de MKS (dus niet turnigy) op 6.8V. Ze lijken erg op mekaar maar MKS zegt dat ze niet hetzelfde zijn. (of dit waar is valt over te discussieren)

controleer of dat de servo misschien niet perongelijk bind. bij mij is hij niet warm na het vliegen. 6.8V is mij verteld door de designer van MKS servo's. mijn MKS 950 (cyclic) servos kunnen 7V aan (regulated) maar die lopen nu ook gewoon 6.8.

Meer Volt op een BLS servo doet niet zo veel qua speed maar qua torque krijgen ze dan wel een liniare vergroting. en meer torque op de tail is altijd handig :banana:

Wat betreft resolutie, op het heveltje van de tailslider kan je de het afstellen zodat hij daar meer resolutie krijgt (balletje verder naar buiten plaatsen)
 
Back
Top