ERCE Eindhoven gaat IJSRACEN!

P1270077.JPG
P1270076.JPG


Ook mijn eerste wiel is klaar!

auto met ijswielen.jpg


En zo gaat het er ongeveer op de auto uitzien.
 
Laatst bewerkt:
Met een beetje fantasie en ander matriaal voor tape, evt met vislijn door de velg vastsnoeren, hoef je niet persee een band te modificeren...!!!

En mocht de ijsmeester een "off-day" hebben..., geen paniek voor de truck in de 2de video... ;)


 
Hierbij een paar plaatjes van mijn ijsracer.
Het is een Tamiya TB02 chassis met wat onderdelen van een EVO3 (of 4?).
De achterwiel ophanging is vervangen door een extra voorwiel ophanging. Een 2e servo stuurt de achterwielen. Die servo zit op hetzelfde kanaal als de voor servo. De auto heeft dus, net als de snelste klasse in de Franse ijsracekampioenschap Trophée Andros, 4 wiel besturing.
De banden zijn Tamiya rally blocks met 12x3 mm parkers van binnenuit geschroefd. Afgeslepen op 3 mm.

. .
 
In de vroege jaren 90 was er in Belgie "ISCA".
Daar was het verboden om met spijkerbanden te rijden. Dus gewoon met rubber banden het ijs.
Als jullie met spijkerbanden mogen rijden des te beter, maar zonder gaat het ook met een 4wd.
 
Zo net terug van de schaatsles, en ervoor en erna een paar minuten getest.

De test is volledig geslaagd, de grip is heel behoorlijk, en met de juiste banden is er zelfs goed te rijden. Mijn oplossing voor de spike banden is heel low budget en snel zelf te maken.
Ik zal later vandaag een klein verslagje maken van mijn banden.
Eerste conclusies: gebruik een binnenbody want alles wordt drijfnat, en per band twee rijen van 8 scherpe schroeven is echt genoeg.

Hierbij een klein filmpje.

 
Laatst bewerkt:
Ok, ben benieuwd, mijn oplossing is niet heel low budget en er blijft een risico op delamineren van de wielen. In Z-ricthing wordt er behoorlijk aan het materiaal getrokken door het inschroeven van de schroeven en heb al ontdekt dat ABS hier niet blij van wordt. De huidige wielen zijn van Colorfabb en lijken het wel te houden.
Het ligt aan een eventueel vervolg op dit evenement of de ontwikkelingen verder gaan natuurlijk maar het TB02 chassis met sturende achteras lijkt me ook wel wat.

Binnenbody heb ik niet maar de ontvanger zit in een box en de regelaar en motor zouden er tegen moeten kunnen. Ik zal de servoas met vaseline "dicht" smeren een dag van tevoren.
 
Hierbij dan een klein verslagje van de voorbereiding van de ijstest van vandaag.
Hiervoor heb ik mijn vertrouwde TT02 gebruikt. In de zomer rijdt mijn dochter ermee in de lage stand met een toerwagen body, en in de herfst gaat deze in de hoge stand voor rally gebruik en gaan er blokbanden op. Afgelopen september is hier ook nog de Tamiya Benelux meegereden (met de Scirocco).

Maar we gaan ijsracen. Ik heb kleine aanpassingen gedaan aan mijn Rally "setup" zoals de wielophanging in de lage stand, en iets zachtere veren op de dempers. De servo is waterdicht, regelaar ook en de borstelmotor is een oudje 27T. Verder niets bijzonders.

Voor de banden heb ik in de bak oude zooi gezocht en kwam nog een setje versleten HPI B15-40 tegen (wie kent ze nog?) Eerst heb ik met een geodriehoek streepjes op de velg afgetekend, zodat er 8 partjes ontstaan.
Met een kolomboormachine en een 2mm boor heb ik per band twee rijen van acht gaatjes vanaf de buitenkant geboord. Waarbij een rij precies op het midden op de afgetekende lijnen en de binnenste rij daar versprongen tussen.

Let wel op dat er aan de binnenkant voldoende ruimte is om de schroef te monteren. Ook moet je vooraf goed bekijken of de kopjes van de parkers niet tegen de draagarmen aan kunnen komen.
Bij de bouwmarkt heb ik parkertjes van 3x12mm met een bolkop gehaald, was wel een investering van 3 euro voor 100 stuks.;)
Daarna van de binnenkant de parkertjes er net niet helemaal indraaien. Als alles erin zit een druppel dikke seconde tussen het kopje en de velg laten lopen en daarna de schroefjes vastdraaien tegen de velg.
Bij 12mm lange pakkertjes steekt er precies 3mm uit, en de puntjes zijn erg scherp.
In de praktijk blijken deze twee rijen meer dan voldoende.
In totaal ben ik ongeveer anderhalf uur bezig geweest.
 
Netjes, inmiddels heb ik ook een paar versleten setjes banden die ik nog gebruik voor op tapijt.
Die gaan na Vianen het archief in voor zoiets in de toekomst.
 
Erik Jan, zo te zien heb je inderdaad best wel wat grip. Leuke Low cost oplossing voor de banden.
Bij mij gaat het op die manier niet werken . Ik heb te weinig ruimte tussen de draag-arm en de velg.
 
Zo net terug van de schaatsles, en ervoor en erna een paar minuten getest.
In de jaren 70 ooit eens uit een paar schaatsen met een 1,5cc motor een vliegensvlug ijstuig gemaakt.
Vooraan een draaibaar mini schaatsje als besturing en achter de propellor een dubbel lucht roer.
Ging helemaal niet slecht, maar ja, het blijft bewegen in een plat vlak en alleen een beetje taxieen verveelt mij als vlieger al heel snel.;)
Schaatsles? Zelf jaren trainer geweest (toen had ik nog een donkere snor, waar blijft de tijd...).
Nu een tevreden recreant.
full
 
Back
Top