Epoxy hardt niet uit!!?

Ik zoek (geestelijk)bijstand.

Ik heb namelijk epoxy gebruikt en die hardt niet uit.
Ik kan 24 uurs epoxy gebruikt hebben maar ik dacht dus van niet alleen staat het bij dit merk niet op de tubes. Verder is het bijna 24 uur geleden denk ik.

Mogelijk slecht gemengd?? Ik heb het restant eerst even op de verwarming gelegd om te zien of dat het uitharden versnelde. Het werd alleen maar vloeibaarder.
Toen heb ik het restant voor een deel goed gemengd en voor een deel niet. Ik wacht nog even wat er gebeurd.

Als de lijm niet uithardt, wat zijn dan de mogelijkheden?? Knoeien met (verdunde harder of zo??

Al die kleefzooi verwijderen zal ook niet fijn gaan.

Het gaat hier om die dubbele spuitverpakking van de Hema (sorry)
Omdat het alleen maar bedoeld is om wat triplex, stuurhoerntjes en depron aan depron te lijmen heb ik dit maar gebruikt.

Ik hoop op een oplossing.

ALvast bedankt
Arie

De oplossing is de troep weg te gooien en iets goeds van de modelbouwwinkel te halen , bv een 30 min epoxy .

Ik heb hier ook een dubbele spuit staan uit een bouwmarkt omdat ik snel iets nodig hat maar die word ook niet hard .

Er is niks aan te doen als het niet hard word .:(

Mvg Johan

Mijn probleem is dat ik er onderdeeltjes mee gelijmd heb. Die zitten nu dus niet vast maar zijn wel plakkerig. Die smeerzooi krijg je nooit allemaal van dat schuim af.

En ik zag net dat door de dikheid van de epoxy en/ of harder er ongeveer 2X zoveel van het ene is gemixt met maar 50% van de ander. Ik vermoed dat dat de harder was.

Ik zoek dus ee mogelijkheid om de epoxy eventueel alsnog te laten harden met een kunstgreep. Het zijn triplex/ depron verbindingen die niet zwaar belast worden.

Kan ik bijvoorbeeld wat harder uit de tube drukken en met een kaasprikkertje in de lijmnaad smeren/ mengen??

Zo niet, hoe krijg ik die plaktroep van mijn onderdelen??

Groetsels
Arie

Hoi,

ik vrees voor je dat er weinig anders op zit dan een doek met alcohol te nemen en alles schoon te poetsen.

Daarna doen wat Johan al zei: gewoon een goede epoxy kopen :)

Grtz,
Menno

Dat was kamertemperatuur.
Gaat de harding niet (heel langzaam) door??

Schoonmaken met alcohol dus. Spiritus ook goed??

Bedankt voor de reakties

Niet uitgeharde epoxy kan je verwijderen met azijn.

Overigens zou de epoxy, mits goed gedoseerd en goed gemengd, altijd moeten uitharden. Dat heeft niets met de verkoper te maken (HEMA maakt geen epoxy...)

Wat mij altijd wel opvalt is dat er vaak zulke minimale hoeveelheden aangemaakt worden, dat een kleine afwijking direct grote gevolgen heeft. (daarbij zeggend dat epoxy voor mij nooit een probleem is, alhoewel ik wel een weegschaaltje heb gekocht dat op 0,1 gram nauwkeurig weegt)

Verwijderen is nu de enige optie...

Goeiemiddag!

Ik heb alle lijmverbindingen uit en afgesopt met alcohol (dat van die azijn las ik pas later)
Is best wel goed gelukt. Niewe 5 minuten epoxy (eerst getest) en alles opnieuw gelijmd. Nu zit alles zoals het hoort volgens mij.

Bedankt.

Als het niet lukt met azijn (fijner voor je gezondheid) kan je ook aceton nog proberen. Aceton is een oplosmiddel voor niet-uitgeharde epoxy's.

Denk hier wel aan bescherming en gebruik bij voorkeur niet de nagellak-remover van de vrouw. Bij betere kluswinkels is aceton ook gewoon per liter te koop.

Met aceton verdwijnt m'n schuimpie denk ik!?!
Maar goed, de lijm ook. Eerlijk is eerlijk.

Ik heb intussen alles af en uitgesopt met alcohol (tip uit ander draadje)
Opnieuw gelijmd met nieuwe (geteste) epoxy.

Eea zit nu vast.
Vanavond de laatste details regelen.
Bedankt

nog een tip:

de 5 min 2componenten epoxy van bison werkt pri-ma (doorzichtige tube met roode delen)

ook ik maak altijd ruim aan, zodat afwijking minder gevolg heeft. Dan maar wat lijm weggooien, maar plakken (en uitharden) doet het perfect! (1 dubbele-tube kost ongeveer 7 euro)

Met aceton gaat idd ook fantastisch. Lost heel veel op. Maar heb ik idd in dit geval niet geadviseerd, aangezien je schuim dan ook verdwenen is.

Nauwelijks:

Polyesterhars: Als deze slecht wordt, dan komen er klonten in, of het wordt 1 hele grote gelei-achtige drilpudding. Bij aanraking met gewoon staal zal polyesterhars ook langzaam uitharden. (wel eens een 20.000 liter tank gezien, met per ongeluk een gewoon stalen pijp eraan, en gevuld met polyesterhars? Doorgaans geen probleem, maar na de bouwvak was hij toch helemaal hard...)
Polyesterhars kan wel slechter worden aan de lucht, dus verpakking dicht laten. (doe je vanzelf al, om de scherpe styreenlucht te vermijden)

Polyesterverharder MEK (transparante vloeistof): Deze veroudert. Zeker onder invloed van (zon)licht. Donker bewaren, maar wikkel geen alufolie om de fles (oxideert kapot, eventueel brandgevaar)

Polyesterverharder BPO (pasta, wit, soms rood): Weinig problemen. Let wel op of de hars geschikt is voor BPO verharder, dan zit er namelijk een andere versneller in de hars gemengd.

Epoxyhars: veroudert nauwelijks. Veel fabrikanten geven nu certificaten af die 3 jaar geldig zijn. Na die tijd is het nog steeds prima verwerkbaar, enkel niet in gecertificeerde objecten (dragende constructies, openbaar vervoer, etc).
Het kan gebeuren dat de hars kristalliseert. Verwarmen tot 60 graden (au bain marie, of op de verwarming zetten) lost dit weer op. Goed schudden met de verpakking met warme hars, als er kristallen achterblijven, dan is de hars zo weer gekristalliseerd. Draai de dop een slag open bij het verwarmen, anders plop deze eraf. (weer vastdraaien voor je gaat schudden...)

Epoxyverharder: veroudert nauwelijks, tenzij de verpakking open is en blijft. Verharder oxideert aan de lucht, het is dus zaak zo min mogelijk verversing van lucht in de verpakking te hebben. Dop zoveel mogelijk gesloten laten, dus! Shelflife (gecertificeerd) meestal 12 maanden. Daarna ook nog prima bruikbaar. Epoxyverharder welke luchtcontact heeft, kan zeer snel verouderen. (2 weken is al genoeg). Dop gesloten houden dus!

Laatst bewerkt:
Ik heb zelf 5 min epoxy van de hema en dat gaat als de brandweer.
in de gele dubbelspuit (4 euro nogwat) na 2 tot 3 minuten niet meer goed verwerkbaar en na 30 minuten hard. na een uur bikkelhard. Ik heb ook 30min epoxy van hobbycity die is na 2 uur nog zacht alleen na een heledag ook knijterhard en deze blijft mooi helder.

Ha die Luppie.

Ik had ook Hema maar door onbekende reden was de ene component veel taaier/ dikker dan de andere (bij 22gr. Kamertemp) Daardoor heb ik 2 delen van de ene en 1 deel van de anere eruitgeperst zonder dat te merken. Ik weet nog ff niet welke van de 2 want er staan niet op of het harder is of epoxy en er is weinig kleurverschil.

Normaal doet Hema het inderdaad prima!

Ja ik denk dat dit toch een klein gevalletje van shit happens is...

Ik spuit altijd een dikke drup in een plastik wegwerp soepkommetje en dan kun je ook goed zien hoeveel er van bijde uit gaat omdat het nogwel eens is dan je perongeluk iets harder aan de ene kan van de spuit staat te drukken en dan heb je daar meer van.

maar ik verwacht deze week ook 5 minutenepoxy van hobbycity (hobbyking) op de mat en ik ben benieuwd of die ook zo helder is. Die een stuk goedkoper dan de hema want die kost 2 dollar is 1 euro 50 per dubbelspuit.

Back