enkele vin op een Hot Shot??

Ik heb een Hot Shot van robbe, vind het zelf een heel fijn mooi ding op 1 dingetje na. Ik vind een enkele vin op een vliegende vleugel veel mooier dan de 2 die er op een Hot Shot op de tips zitten.
Kan iemand me een beetje uitleggen wat de voors en tegens zijn van die enkele grote in het midden tegenover de 2 kleintjes aan de tips?

bij voorbaat dank

groeten

Justus

Met 2 vinnen kun je kiezen voor kleinere en mooier gelijnde vormen. Met een vin moet je een behoorlijk grote lap nemen om hetzelfde effect te hebben.

Ik vind dus die ene grote lap gaaf...kan er ook niets aan doen haha

Maar het is als ik het goed begrijp dus niet zo dat ik er qua besturing e.d. op achteruit ga als ik een grote vin in het midden zet?

Je zal waarschijnlijk dan wat moeten experimenteren voordat je de correcte maat hebt.

dat lijkt me iid ook wel. Maar ik wil een makkelijk demontabele vin hebben, en er gelijk een stuk of tig die je zo ter plekke vervang mocht een landing niet helemaal gaan zoals ik had bedoeld.
1 vin is makkelijker vervangen dan 2, omdat je dan niet met de symetrie in de knoop raakt

Ben ik nu mee bezig. idee is een deelbare vliegende vleugel. Voordeel is dat je aan de achterkant gewoon een stukje balsa ertussen kan proppen! en bij een crash stuitert ie wel los. Heb vanmiddag met 3 verschillende gevlogen, maar ze moeten toch wel aardig groot zijn voor een stabiele vlucht. Uiteindelijk moet het uitkomen op een boomer-idee als de boomer. Dan moet je wel 1 richtingsstabilo gebruiken.

Zie dit draadje.
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=19833&start=60
Ik zal hem zo goed als mogelijk bijhouden met mijn bevindingen.
Oh en trouwens, Gewoon proberen!

Ja....de meeste van dat soort modellen hebben een enkele vin. Maar zodra er wat meer pijlstelling komt kijken krijgen ze allemaal die lelijke oren. Daarom zat ik me een beetje af te vragen wat daar de reden van zou zijn.

Bij mijn TZagi had ik de tip vinnen gewoon met klitteband vastgezet. Dit kan dan bij een flinke tik losspringen en bij het vervoer kan je het dan ook weghalen.

Het enigste wat me nu met een heldere uitgeslapen kop invalt waarom men kiest voor dubbele vinnen aan de tip, is bij vliegende vleugels als de zagi en de hotshot de pijlstelling. Hierdoor komen die vinnen achter het zwaartepunt en het drukpunt. Met 1 vin in het midden kom je al snel voor die 2 punten uit. Of je moet die vin op een stokje naar achteren wegwerken.

DAT is idd weer zo'n reden die ik achteraf zelf had kunnen bedenken ;-)

ik ga eens voorzichtig kijken of ik er een Staartvin op kan zetten die ik en mooi vind en ver genoeg naar achteren krijg zodat hij er niet schrikbarend slechter van gaat vliegen.
(en dan over een paar weken een setje lipo/brushless om ook zonder helling te vliegen)

ik bij diversen gezien dat ze de vin doormiddel van kleine magneetjes hadden vast gezet...werkt perfect.

Hierdoor komen die vinnen achter het zwaartepunt en het drukpunt. Met 1 vin in het midden kom je al snel voor die 2 punten uit. Of je moet die vin op een stokje naar achteren wegwerken.

Lijkt me een goeie inderdaad. Die theorie klopt wel.
Nog een voordeel van richtingsstabilo's aan de vleugeltips is dat ze de tipwervel reduceren.
Eigenlijk zijn het gewoon flinke Winglets. Deze zijn bij een normale zwever enkel bedoelt om de tipwervel te reduceren. Een tipwervel onstaat doordat de lucht van onder naar de bovenkant van de vleugel wil. Als je deze stroming aan de tip dus stopt met een vin zal dat (indien goed ontworpen) een verbetering kunnen opleveren.

Maar goed, voor gewoon lekker klooien hoeft dat allemaal niet. Dus toch gewoon proberen en maar kijken wat nog goed vliegt. Maak anders een inschuifsysteempje in het midden. Dan kan je de vin er makkelijk in en uit halen. Begin met een grote vin, neem een mesje mee, en snij elke keer wat er vanaf. Zodra hij echt niet meer goed vliegt, maak je een nieuwe ter grootte van de vin die nog wel goed werkte.

succes!

Back