Engelse Carronade uit de 18e eeuw

pietsan

Forum veteraan
Als laatste model hier op het forum, bouw ik de Engelse Carronade omdat ik die kado heb gekregen.

Ik begin met het onderstel waar het kanon op rust en beweegt en wat een affuit word genoemd. De beweging van het kanon is naar links en rechts, naar voor en achter en omhoog en omlaag.

De bodemplaat die voorgevormd in de kit zit word voorzien van een plaat in het midden met aan de bovenkant 2 opstaande randen van 3 mm dik. Deze plaat word in de bodemplaat gelijmd en dient als een soort slede waar straks de plaat met het kanon naar voor en achter kan 'glijden'
IMG_0624kopie.jpg

een foto in de lengte maakt het profiel wat beter zichtbaar,
IMG_0626kopie.jpg

Vervolgens worden 2 balkjes van 3 x 7 mm op lengte gezaagd en 2 elementjes (20- en 10 mm lang) waar straks de plaat met het kanon op komt en in de slede komt,
IMG_0627kopie.jpg

De balkjes worden op de verhogingen van 3 mm gelijmd, waarna de elementjes in de slede passen en heen en weer kunnen glijden. Alles is daarna gelijk geschuurd met de bodemplaat
IMG_0630kopie.jpg

Ik ken helaas niet alle onderdelen bij naam van de affuit, maar dat lijkt me in dit geval geen echt probleem...
(bouwtijd ongeveer 1,5 uur)

Ik heb het kanon vandaag ontdaan van de gietranden en opgepoetst en wat onderdelen voorbereid;

Op de foto is A de as op de plaat waar de bodemplaat om kan draaien, W is de wielbak + wielen om het geschut zijwaarts te bewegen en P is de plaat waarop het kanon word bevestigd;
IMG_0631kopie.jpg

Kanon en wielbak (dryfit) op hun plek;
IMG_0632kopie.jpg

En zo komt het er uiteindelijk uit te zien;
IMG_0633kopie.jpg

De zij- en kopse kanten van de platen worden nog gefineerd en ik overweeg om de affuit als deze is afgewerkt rood te schilderen met okerrood van Admiralty Paints en de slede krijgt dan alleen een laagje D-oil. Ook heb ik in overweging om het kanon matzwart te maken met metal black, maar dit kan ook nog anders uitpakken...

(bouwtijd deze middag iets langer dan een uur)

Helaas bedoel ik echt de laatste, in mijn topic van de Beagle heb ik hierover uitvoerig uitleg gegeven.
Inmiddels gelezen. Spijtig om te horen maar begrijpelijk. Hopelijk haal je er nog wat voldoening uit door te weten dat ik veel aan jouw verslagen en tips heb gehad!

Vandaag de zij- en kopse kanten van de 3 platen bekleed met fineer, het kanon een laag zwarte verf gegeven en de stel-keg die in gelazerde deeltjes in de kit zit gemaakt van een stukje noten;
IMG_0634kopie.jpg

(onder op de foto de deeltjes die dan verlijmd de stel-keg moeten vormen, goed voor de kliko :rolleyes:)

Dat zwart staat het kanon erg goed. Mooi stukje noten gemaakt voor de stelkeg!
Bedankt voor je commentaar Peter, ik heb erg lang getwijfeld om het kanon zwart te maken. De doorslag was eigenlijk, dat het geen echt koper is, maar slechts een dun laagje wat ook op verf/lak lijkt. Op de laatste foto van post 6 kun je het metaal boven op de loop zien. Ik heb al eerder kanonnen gebouwd en het Franse kanon op deze pagina (vanaf de 3e post) was wel van massief koper/messing (of legering) Amerikaans kustkanon schaal 1:17 (Mantua) | Pagina 3 | ModelbouwForum.nl dus die heb ik toen niet geschilderd. En zwart is eigenlijk wel een gangbare kleur als het om het geschut gaat.

En de stel keg was geen moeilijke keus, omdat een massief stukje altijd mooier is dan wat op elkaar gelijmd triplex :)

Vandaag begonnen met de grondplaat, de kitmaker heeft deze voorzien van voorgedrukte planken, maar dat vind ik niet mooi. De voorbedrukte kant word daarom de onderkant,
IMG_0636kopie.jpg

Op de hoeken komen in verstek gezaagde stukjes die voorzien zijn van een profiel. Het was evengoed nog een hele toer om ze mooi passend te krijgen, hetgeen uiteindelijk toch redelijk goed is gelukt. Rondom de plaat heb ik een noten lat van 2 x 4 mm in verstek gezaagd en verlijmd, (eigen inbreng)
IMG_0642kopie.jpg

De plaat is van multiplex en daarom heb ik de zijkanten bekleed met noten fineer,
IMG_0638kopie.jpg

Het hele plaatje tot nu toe ziet er zo uit,
IMG_0637kopie.jpg

De plaat ga ik vervolgens beplanken met noten latten van 1 x 6mm in wild verband.
IMG_0639kopie.jpg

Dat wordt een sjieke carronade. Fineer van noten is mooi als dekbeplanking. Ik ben het met je eens, ik had ook de onderkant van de bodemplaat gebruikt of over de andere kant heen beplankt zodat je het niet meer ziet.
De lijst om het geheel is keurig Piet.

Peter

De grondplaat heb ik beplankt met noten latten van 1 x 6mm in wild verband en daarna afgewerkt met een latje rondom van 1 x 3mm in verstek. De kopse kanten en naden zijn licht aangezet met potlood om de breeuwnaden te suggereren. (de kleur op de foto is niet helemaal correct omdat de foto is gemaakt bij kunstlicht, als het klaar is dan maak ik de foto(s) bij daglicht)
Als later de verschansing er op is gemonteerd dan word alles in de Danish Oil gezet;
IMG_0644kopie.jpg

De verschansing heb ik beplankt met noten fineer en de bovenkant (potdek) is voorzien van een noten lat van 1 x 8mm, die ik in de halfronde opening gelijk heb geschuurd met de beplanking;
IMG_0645kopie.jpg

Ik heb de verschansing ongeveer een cm smaller gemaakt dan het voorbeeld, wat er naar mijn mening wat beter uitziet, mede daar ik ook een 1 x 3mm lat om de verschansing aan dek wil leggen als afwerking;
IMG_0646kopie.jpg

Dit wordt een heel mooi stuk. Het dek vind ik echt heel erg geslaagd. Wat een verbetering t.o.v. wat de kitmaker bedacht had. Klasse werk Piet, echt heel mooi!

Vandaag de verschansing verder afgewerkt en op de grondplaat gelijmd;

Boven op het potdek komen 6 klein pilaartjes met daarop een 2e potdek. De pilaartjes zitten in de kit, maar zijn van multiplex en te licht van kleur, dus die heb ik uit een notenlat van 5 x 5mm gezaagd.
Op de foto is ook te zien dat ik 2 strips van 1 x 3mm noten op de verschansing heb gelijmd, deze dienen als versteviging voor de haken en ringen voor talie en broeking,
IMG_0647kopie.jpg

Nadat ik de blokjes op/onder het 2e potdek had gelijmd en gezekerd met een messing nagel is het geheel op de verschansing gelijmd en tijdelijk in de lijmklemmen gezet,
IMG_0648kopie.jpg

vervolgens de verschansing op de grondplaat gelijmd en afgewerkt met een 1 x 3mm lat rondom in verstek, (voorkant)
IMG_0652kopie.jpg

Aan de achterkant is de lijst (aan dek) onderbroken, hier tussen komt het plaatje waar de Carronade om draait. Ook op de foto de ringen voor broeking en talie en een haakje waar een kruit emmer aan komt te hangen,
IMG_0651kopie.jpg

Op de foto hieronder het onderste plaatje van de affuit tussen de lijst, ook is te zien dat ik besloten heb om de affuit rood te schilderen,
IMG_0653kopie.jpg

IMG_0650kopie.jpg

Laatst bewerkt:
Back