Maar vlieg, nadat ik de NiMH de laan uit had getrapt... gesmeten liever… op Lipo/LifePo4 + UBEC Dikke 18 jaar?
Reden was dat ik een stevige puntzak met digitale servo's van MPX en Hitec in de uitverkoop had kunnen bemachtigen... ze zijn nogal sterk.... ook nogal taai en duurzaam... MG’s
Helaas erg dorstig... 5 minuten op NiMH was al funest. De krengen storten gewoon in.
Niets met spanningsval van doen... meer met stage diving!
Aangezien je met met een Lipo een lasrups in autoplaat kan trekken, zei het dan kort... heeft aan dat zo een pakket een enome oplawaai kan verzorgen. Leegt ze dan welliswaar. Maar het staat paraat binnen een tijdspanne.
Dat vermogen wordt dan uitgedrukt in een C waarde. Fabrikant geeft laden in C aan, maar ook het vermogen.
Van die C waarde wordt ook driftig gebruik gemaakt in de F5B klasse.
Enorme hoge stromen (Amperes) worden in een seconde door een motor gejaagd.
Vliegduur? Kort. Levens duur? Kort!
In competitie is slijtage van verbruiksmateriaal geen issue... maar hat gaat wel als een dolle omhoog…
Wedstrijden, het afreizen, hotels, kost meer aan benzine en etc. dan een kisje met verse lipo’s…
Maar het feit dat de accu's dat aankunnen? De spanning zakt. Natuurlijk. Maar motor setup is opto gescheiden van ontvanger set-up.
Dat verhaal kan @GJVO wel perfect beschrijven.
Maar in mijn praktisch geval, kan een 1300mA 2S pakket, zonder in te kakken, via een UBEC keurig door blijven werken op een sport model.
Mijn 2200 mA pakketten zijn al versleten, zo ook de LifePo’s dus de 1300mA maar eens ingezet.
En met een middagje vliegen krijg ik ook deze ze niet leeg, en zakt er niets in.
Via de telemetrie van de Jeti ontvanger kan ik dips voltage waarnemen... maar die zijn niet noemenswaardig... en de kist jast naar commando op de ProfiDigi's zonder te compromitteren op accu. De benodigde Amperes zijn gewoon paraat!
‘Meer electriek’ aan boord is geen argument. Dan zou geen mens meer in een bakoven, wiswas, kookplaat laat staan, auto geloven.
Voor mij is het een bewezen concept. Punt!
Werkt altijd!
Eneloop in mijn zender? Fors gebruikt... geladen... houden thans slechterend de spanning vast. Met een week…
In mijn back-up zender, een MX22... zijn ze nog goed, en bewaren ze goed de spanning... maar die gaat eens in het half jaar even aan... als de zender piept... dat ie leeg is…
dan mogen ze weer aan de jubellader... dat is... eens in de twee jaar?
Die in mijn Mac muis zitten houden het amper 1,5 jaar vol... dan zijn ze op.
Dus dat is het gebruik. En heeft vast een dikke duizend cycli achter de kiezen?
Dat komt door de hoogspanning in mijn handen... extreem hoge cursor snelheid… en Bluetooth…
Zoek gewoon eens bij HK. Daar heb ik ooit een puike 20A zoiets... YEP… opgesnuffeld.
Kan op diverse spanningen worden geschakeld via een hard-disk jumper.
De koelribben heb ik ingekort... moet passen in het model, maar 20A hoeft ie nooit en te nimmer te trekken. Wordt dus ook niet heet, kist mag gewicht hebben… als het CG maar goed staat. Maar gewichtig is het ook niet.
Heb hier ook een powerbox schakelaar liggen... gewoon conventioneel schakelaartje en 1x groen LEDje… dat zal iets trekken. en zelfs nog een prijzige Powerbox... maar is voor NiMH cellen... vast niet lipo geschikt
Het gaat er om… kan de accu onder belasting de benodigde Amperes leveren. En wat doet een hoge ampere piek met de accu… NiMH kan niet wat NiCAD ooit kon.
NiCAD had wel last van memory effect.
Lipo en LifePo hebben dat niet. Een zegening.
Gr Bas
Reden was dat ik een stevige puntzak met digitale servo's van MPX en Hitec in de uitverkoop had kunnen bemachtigen... ze zijn nogal sterk.... ook nogal taai en duurzaam... MG’s
Helaas erg dorstig... 5 minuten op NiMH was al funest. De krengen storten gewoon in.
Niets met spanningsval van doen... meer met stage diving!
Aangezien je met met een Lipo een lasrups in autoplaat kan trekken, zei het dan kort... heeft aan dat zo een pakket een enome oplawaai kan verzorgen. Leegt ze dan welliswaar. Maar het staat paraat binnen een tijdspanne.
Dat vermogen wordt dan uitgedrukt in een C waarde. Fabrikant geeft laden in C aan, maar ook het vermogen.
Van die C waarde wordt ook driftig gebruik gemaakt in de F5B klasse.
Enorme hoge stromen (Amperes) worden in een seconde door een motor gejaagd.
Vliegduur? Kort. Levens duur? Kort!
In competitie is slijtage van verbruiksmateriaal geen issue... maar hat gaat wel als een dolle omhoog…
Wedstrijden, het afreizen, hotels, kost meer aan benzine en etc. dan een kisje met verse lipo’s…
Maar het feit dat de accu's dat aankunnen? De spanning zakt. Natuurlijk. Maar motor setup is opto gescheiden van ontvanger set-up.
Dat verhaal kan @GJVO wel perfect beschrijven.
Maar in mijn praktisch geval, kan een 1300mA 2S pakket, zonder in te kakken, via een UBEC keurig door blijven werken op een sport model.
Mijn 2200 mA pakketten zijn al versleten, zo ook de LifePo’s dus de 1300mA maar eens ingezet.
En met een middagje vliegen krijg ik ook deze ze niet leeg, en zakt er niets in.
Via de telemetrie van de Jeti ontvanger kan ik dips voltage waarnemen... maar die zijn niet noemenswaardig... en de kist jast naar commando op de ProfiDigi's zonder te compromitteren op accu. De benodigde Amperes zijn gewoon paraat!
‘Meer electriek’ aan boord is geen argument. Dan zou geen mens meer in een bakoven, wiswas, kookplaat laat staan, auto geloven.
Voor mij is het een bewezen concept. Punt!
Werkt altijd!
Eneloop in mijn zender? Fors gebruikt... geladen... houden thans slechterend de spanning vast. Met een week…
In mijn back-up zender, een MX22... zijn ze nog goed, en bewaren ze goed de spanning... maar die gaat eens in het half jaar even aan... als de zender piept... dat ie leeg is…
dan mogen ze weer aan de jubellader... dat is... eens in de twee jaar?
Die in mijn Mac muis zitten houden het amper 1,5 jaar vol... dan zijn ze op.
Dus dat is het gebruik. En heeft vast een dikke duizend cycli achter de kiezen?
Dat komt door de hoogspanning in mijn handen... extreem hoge cursor snelheid… en Bluetooth…
Zoek gewoon eens bij HK. Daar heb ik ooit een puike 20A zoiets... YEP… opgesnuffeld.
Kan op diverse spanningen worden geschakeld via een hard-disk jumper.
De koelribben heb ik ingekort... moet passen in het model, maar 20A hoeft ie nooit en te nimmer te trekken. Wordt dus ook niet heet, kist mag gewicht hebben… als het CG maar goed staat. Maar gewichtig is het ook niet.
Heb hier ook een powerbox schakelaar liggen... gewoon conventioneel schakelaartje en 1x groen LEDje… dat zal iets trekken. en zelfs nog een prijzige Powerbox... maar is voor NiMH cellen... vast niet lipo geschikt
Het gaat er om… kan de accu onder belasting de benodigde Amperes leveren. En wat doet een hoge ampere piek met de accu… NiMH kan niet wat NiCAD ooit kon.
NiCAD had wel last van memory effect.
Lipo en LifePo hebben dat niet. Een zegening.
Gr Bas
Laatst bewerkt: