Dus wil ik die 81% weer richting de 100% krijgen, dan moeten ze een aantal ontlaadt/laadt cycli doorlopen?
jan.
Nee.... Er is niks met die accu aan de hand, die batterijtester is gewoon nutteloos voor NiMH (of NiCd). Die moet je werkelijk zo SNEL mogelijk vergeten voor NiMH.
Het enige wat ENIGSZINS betrouwbaar is (maar ook niet 100%) is een lader met capaciteitsaanduiding (die heb jij, die lader geeft aan hoeveel er in gegaan is), EN ontlaadmogelijkheid (die heb jij niet, dat kan die Graupner lader bij mijn weten niet. Tenminste, degene die ik heb kan dat niet).
Op zich is de spanning die je ziet vrij normaal.
Mijn laders slaan voor dergelijke pakketten ergens tussen de 6 en 6,2 volt af als ik met 1A laad, wat lager als ik langzamer laad, want ze slaan NIET af op een bepaalde spanning, zoals LiPo of Lood, maar op het verloop van de spanning (een piek in de "delta-V").
Na een dag staan ze bij mij meestal ergens tussen de 5,3 en 5,4 volt, en bij gebruik dalen ze heel rap naar 5,1~5,2, dat houden ze een tijdje vast om dan héééél geleidelijk terug te zakken naar 4,8 of nog lager.
Onder lichte belasting (paar honderd mA continue) kun je ze nog probleemloos gebruiken tot tegen de 4 Volt. Ik ontlaad mijn pakketten altijd met 1A (0,5C) en dan zijn ze leeg bij 3,6V. De meeste van mijn vliegtuigen trekken in de orde van grootte van 600~800 mA (vanwege klepje, 130 mA, en ontsteking, 400 mA) en dan is 4,4 volt geen enkel probleem en zijn ze net ongeveer half leeg.
Je moet ze toch laden met 0,1 C = 0,2 A?
Met een automaat, is het beter om ze met 0,4~0,5C te laden en ontladen, dan is de afslag beter detecteerbaar, en het houd je pakketten wat "wakkerder".
Ik controleer mijn pakketten ongeveer om de 4 maanden door ze leeg te trekken en weer te laden (beide met 0,5C) en zelfs bij een vier maanden niet gebruikt pakket zie ik dan bijna altijd bij het ontladen meer dan 1800 mAh (meestal minstens 1900) en bij het terugladen heel dicht tegen de 2000 mAh.
Na het vliegen hangt het af van hoeveel tijd ik heb, maar meestal ontlaad ik ze eerst, en laad ze dan weer, dan weet ik ongeveer wat ik verbruikt heb, en gelijk ook hoe de conditie van de accu is.
Opgemerkt: ik gebruik vrijwel uitsluitend analoge servo's en ALS ik digitaaltjes gebruik, zijn het vrij lichte.
Want
Regelmatig piekt mijn 1 jaar oud 2700 Mah pakket naar beneden, zelfs onder de kritieke waarde bij mij 4,5 volt. Het lijkt dus dat NIMH cellen een wat hardere spanningsval hebben. Vol is het NIMH pakket 5,7 volt, roer je flink aan de knuppels dan raakt hij regelmatig 4,0 volt aan en dat is aan de lage kant
Jij gebruikt denk ik met grote zekerheid digitale servo's. Die doen dat. 4,5V is overigens niet kritiek, de meeste ontvangers werken goed tot ongeveer 3,5V.
LiPo's met BEC lijken het probleem op te lossen, maar je moet er wel om denken dat de stroomlimiet van zo'n BEC tamelijk "hard" is:
Stel, je NiMH kakt bij 5A in tot 4 volt, dan zal ie bij 5,5 A mischien inkakken tot 3,8 volt en bij 6A zul je nog steeds wel boven d 3,5V zitten. Dat gaat nog wel goed.
Een 5A BEC zal tot 5A inderdaad keurig de ingestelde spanning vasthouden, maar bij 5,1 kakt die echt in tot bijna nul volt. En DAT gaat WEL fout. Dat betekent dat je ook geen waarschuwingen meer ziet, en dat is valse veiligheid. Je eerste waarschuwing is het krakende geluid van een kist die de grond in gaat.
Hou daar rekening mee, en kies een BEC die echt RUIM bemeten is.