Endeavour Occre 1:54

• Topicstarter Topicstarter Flying Scotsman
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
mijn eerste boot de eendracht oud schip niet de modern versie .

van deagostini die set begon ik 16 jaar geleden mee zonder dit forum ik wist toen niet dat het bestond daar kwam ik toevallig 4 jaar later achter . was toen ook lasting ik had nooit een houten boot gebouwd .

Je latten zitten er netjes op Henk, goeie basis voor de 2e laag, wat ik wel apart vind is dat de latten stoppen bij de boeg en niet doorlopen tot de voorsteven... Als hier later een vulstuk in komt, had je dat dan niet eerst moeten plaatsen zodat de beplanking er mooi op aansluit ? Of werk je precies volgens de beschrijving die het zo laat zien ?

Je latten zitten er netjes op Henk, goeie basis voor de 2e laag, wat ik wel apart vind is dat de latten stoppen bij de boeg en niet doorlopen tot de voorsteven... Als hier later een vulstuk in komt, had je dat dan niet eerst moeten plaatsen zodat de beplanking er mooi op aansluit ? Of werk je precies volgens de beschrijving die het zo laat zien ?
Ja Piet je hebt een punt, ik volgde inderdaad de handleiding en er komen zowel bij de steven als bij de boeg vulstukken (boeg balsa blokken en steven triplex vul spantjes). Ik zat er gisteravond ook al naar te kijken ( niet handig, leer momentje)
Dit kan inderdaad andersom en ga dat dan ook ook doen. Vanavond ga ik de vulstukken plaatsen en dan verder met de plaatsing van de gangen. Dank voor je reactie

Hulp gevraagd.

Moet nu de als het goed zeg de zandstrook gaan leggen tegen de valse kiel, ik zit te dubben hoe het nu moet lopen, hier ook de fout in gegaan bij de Vic

eerste foto is opgetilde lat volgende foto’s zijn voor achterkant van het schip mijn vraag is welke zetting is correct ?
9A6B2A0A-20B1-492D-A1A7-1CEFBBF9AB75.jpeg
07F60596-E0F2-4AC1-9394-5F6883F76E54.jpeg
1A5A9AB3-180A-498C-8DD6-9D445C1FFF0B.jpeg

De volgende foto’s van de Steven van het schip

EEBCDB90-4F4A-42FD-828F-B521F7B72D05.jpeg
37BED296-3D7C-40B1-A3B0-84BCD0D6D360.jpeg
C4B41412-7ED8-4457-AE32-4A07857E0DF5.jpeg

Foto's zeggen meer als woorden, kijk eens op de derde pagina van dit forum, daar ligt de Royal Caroline van @pietsan afgemeerd, op pagina 6 van dat verslag zie je hoe die zandstrook zou moeten lopen, ook op jouw schip zullen ze ongeveer zo lopen.
Maar misschien hebben de experts daar ook nog een mening over, :D:D

Foto's zeggen meer als woorden, kijk eens op de derde pagina van dit forum, daar ligt de Royal Caroline van @pietsan afgemeerd, op pagina 6 van dat verslag zie je hoe die zandstrook zou moeten lopen, ook op jouw schip zullen ze ongeveer zo lopen.
Maar misschien hebben de experts daar ook nog een mening over, :D:D
Jij bent ook expert:), toch. Dank voor de tip

Ik plaats altijd eerst de kiel voor ik ga beplanken zo heb je een goed referentie punt voor je 1e lat (zandstrook word die ook wel genoemd) op de volgende foto's kun je zien hoe het bij de boeg en het achterschip gaat, (let op, op de foto's is de kiel dus al aan de valse kiel gelijmd!)

De 1e lat ligt over de hele lengte van de romp tot de achtersteven tegen de bovenkant van de kiel of gelijk met de onderkant van de valse kiel,
JPG_8117_4169_bewerkt-1.jpg

behalve bij de voorsteven, daar volgt de lat de onderkant van de spanten, maar moet wel aan het eind (respectievelijk het begin) worden verjongt
JPG_8116_4168_bewerkt-1.jpg

Dank voor de info Piet, goed dat je dit verteld en laat zien, de kiel moet volgens de bb geplaatst worden nadat de 2e laag is opgebracht. Dat gaan we dus anders doen en wel zoals jij aangeeft.

Dank voor de info Piet, goed dat je dit verteld en laat zien, de kiel moet volgens de bb geplaatst worden nadat de 2e laag is opgebracht. Dat gaan we dus anders doen en wel zoals jij aangeeft.
Dit doen de meeste beschrijvingen zo, ik doe het echter altijd andersom omdat dit een veel strakker resultaat geeft en je hoeft dan ook niet te vijlen om je kiel tussen de beplanking te krijgen. Het is wel iets nauwkeuriger werken om je 1e lat strak tegen de kiel te leggen/lijmen....

Aan de achterzijde tordeert de zandstrook, en aan de voorzijde loopt ze in de ronding van de steven.
Foto's van het fluitschip in aanbouw:
_MG_0184.JPG
_MG_0185.JPG

Bij het eerste spant ( boeg) komt een balsa blok voor de vulling. Als ik de zandstrook zo leg als op de foto sluit deze precies aan op het balsa. Alles is dry fit.
Als ik de zandtrook gelijk aan de valse kiel krijg ik een rare knik voor de tweede lat. Lijkt mij niet goed

De tweede laag is 0,6 mm salpeli

Ik hoop dat ik het goed heb?

39611AB8-3275-46B9-8A6B-29DFD5E06107.jpeg

964D28E2-8CE8-48EF-8077-2C23DF73BAEF.jpeg
57055F9E-177A-4C81-8577-776197A81A15.jpeg

Bijlagen

• 2EF9DD97-9C1D-4575-9405-51CD7F1165FB.jpeg
    2EF9DD97-9C1D-4575-9405-51CD7F1165FB.jpeg
    230,4 KB · Weergaven: 138
Bij de boeg moet je de spanten aan houden, dus de zijkant van je lat komt bij de boeg tegen de kiel en de onderkant van de lat komt op het vulstukje en/of de spanten maar je moet de lat op dat punt wel afschuinen (verjongen) dat voorkomt ook de knik. Ook de lat niet te ver doortrekken met de bocht mee, maar het natuurlijke verloop zijn gang laten gaan, niet forceren dus

Bij het achterschip zit de lat perfect:thumbsup:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back