Stephan Kertész
Forum veteraan

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Ha. In het geval van de Peregrine hebben ze gelijk. Het is een 6th rate ship, dwarsgetuigd, driemaster; een schip inderdaad. Ik noemde het model een bootje omdat ze slechts 30 centimeter is. Ik hoop dat niemand beserk gaat op mij hahahet eerste wat ik hier leerde was, we bouwen hier schepen, geen bootjes. Er zijn er hier die worden bezerk als ze dit horen.
![]()
Ja Piet je hebt een punt, ik volgde inderdaad de handleiding en er komen zowel bij de steven als bij de boeg vulstukken (boeg balsa blokken en steven triplex vul spantjes). Ik zat er gisteravond ook al naar te kijken ( niet handig, leer momentje)Je latten zitten er netjes op Henk, goeie basis voor de 2e laag, wat ik wel apart vind is dat de latten stoppen bij de boeg en niet doorlopen tot de voorsteven... Als hier later een vulstuk in komt, had je dat dan niet eerst moeten plaatsen zodat de beplanking er mooi op aansluit ? Of werk je precies volgens de beschrijving die het zo laat zien ?
Jij bent ook expertFoto's zeggen meer als woorden, kijk eens op de derde pagina van dit forum, daar ligt de Royal Caroline van @pietsan afgemeerd, op pagina 6 van dat verslag zie je hoe die zandstrook zou moeten lopen, ook op jouw schip zullen ze ongeveer zo lopen.
Maar misschien hebben de experts daar ook nog een mening over,![]()
Ja, zeker heel leerzaam Piet! Jij bent al lekker op gang Henk!Dank voor de info Piet, goed dat je dit verteld en laat zien, de kiel moet volgens de bb geplaatst worden nadat de 2e laag is opgebracht. Dat gaan we dus anders doen en wel zoals jij aangeeft.
Dit doen de meeste beschrijvingen zo, ik doe het echter altijd andersom omdat dit een veel strakker resultaat geeft en je hoeft dan ook niet te vijlen om je kiel tussen de beplanking te krijgen. Het is wel iets nauwkeuriger werken om je 1e lat strak tegen de kiel te leggen/lijmen....Dank voor de info Piet, goed dat je dit verteld en laat zien, de kiel moet volgens de bb geplaatst worden nadat de 2e laag is opgebracht. Dat gaan we dus anders doen en wel zoals jij aangeeft.