Emma Maersk 1:65

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door MarcoB, 7 dec 2012.

1. hms kortenaer

hms kortenaer

Lid geworden:
    28 mrt 2006
    beste marco
    hoe lang ben je nog met de romp denkt je zelf en komt er nog een boegschroef er in

met vr gr marco van marine modelbouw nl

2. wiggie

wiggie

Lid geworden:
    21 jul 2003
    Beste kortenaer

De vijfbladige schroef is een van de boegschroeven!
    Neem even de moeite om het hele verslag tot nu toe te lezen, dan snap je hem vanzelf.

3. MarcoB

MarcoB

Lid geworden:
    7 jan 2005
    even een update:

De eerste drie foto's laten de romp zien zoals die nu is. De ballasttank is klaar om met polyester te worden behandeld, de verstevigingen, boegschroeven en beluchting/ontluchtingspijpen zitten er in.
    De scheepswanden zijn verder opgertrokken daar kan ik nu niet mee verder, eerst moet de kunststof bodem in de tank worden gelijmd.

Ook ben ik verder gegaan met de boegschroeven. Ik heb daarvoor de dikwandige pvc pijp onder een flauwe hoek doorgezaagd en weer in elkaar gelijmd onder een hoek om zo weinig mogelijk weerstand te krijgen. Het verlopen van de enkele 75mm pijp naar twee keer 40mm heb ik gedaan door de pijp warm te stoken met een verfafbrander en die vervolgens om de twee 40mm buizen heen te vormen. Ik heb nu een veel geleidelijker overgang en bovendien een goede verdeling over beide pijpen. Ik wou dat ik het bij het achterschip ook zo had gedaan, maar ja, al doende leer je zullen we maar zeggen.

Tot slot een foto van de toekomstige bulb. De eerste opzet met multiplex heb ik er weer af gehaald en vervangen door een stevig stuk hardhout dat in extra verstevigingsstukken op de spanten is vastgezet. Dit stuk hout wordt het hart van de bulb, de rest wordt er als massief hout later omheen gezet. Ik heb dit zo gedaan omdat ik denk dat dit wat steviger is. De bulb krijgt een enorme klap als ik ooit een aanvaring mocht krijgen. Een aanvaring met een ander model loopt vrees ik slecht af voor dat andere schip, hopelijk gebeurt dat dus nooit. Maar bij een aanvaring met de kade krijgt de bulb wel de impact van 800 kilo te verwerken. Hopelijk gebeurt ook dat nooit maar de bulb wat steviger maken leek me wel een goed plan.

Enfin, verder maar weer.

Groeten, Marco

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. Samz11

Samz11

Lid geworden:
    13 jun 2012
    echt prachtig gaat ze worden!

5. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    creatief met buis. . . geweldig

6. Adam

Adam

Lid geworden:
    12 sep 2003
    Ben je niet bang dat je niet voldoende water uit je "ballast tanks" kan halen?
    Die 75mm schroeven zullen er best wat "kubs" er door douwen, en dat moet allemaal door de gaten in de bodem.

7. Brecht Mussen

Brecht Mussen

Lid geworden:
    30 okt 2011
    als je een aanvaring hebt met de kant zal de kant meer beschadigd zijn dan je schip ;D

knap werk!!!

8. MarcoB

MarcoB

Lid geworden:
    7 jan 2005
    @ Adam,

Tja, daar zeg je wat. In de bodemplaat zitten per schroef 3 gaten met een diameter van ongeveer 70mm. Ik heb daar verder niet echt naar gekeken en ben er zondermeer vanuit gegaan dat dat wel genoeg zou zijn. Ik heb die gaten meer bepaald ivm de uitstroomsnelheid van het "ballast water". Dat moet een beetje snel kunnen anders krijg ik haar nooit uit het water. Ik denk dat ik het maar gewoon probeer. Als ik merk dat m'n schroeven te snel gaan caviteren door een te hoge weerstand aan de "zuigzijde" kan ik er altijd nog een opening bij maken. Tot nog toe was mijn zorg eigenlijk of die schroeven zelf wel genoeg water gaan verplaatsen om deze bak in beweging te krijgen, ook tegen een klein briesje in. Die zorg heb ik trouwens nog steeds. Ik reken echter ook op een beetje hulp van de slepers :)

@Brecht,

Aardig dat je dat zegt maar ik maak me geen illusies, 800kg op wandelsnelheid (dat zal ongeveer haar maximale snelheid zijn) is een aardig impact. Ik was niet van plan haar met maximale snelheid tegen de kade te varen, en ook niet langzamer trouwens, maar toch.
    De kade zal misschien beschadigen maar de romp moet diezelfde kracht ook verwerken en dat is niet weinig. Vergelijk het met een licht autootje dat met 5km/uur een betonnen paaltje raakt. Dat levert ook behoorlijk schade op en mijn scheepswand is slechts van triplex met glasvezel versterkt.

Groeten, M

9. Arjan.1975

Arjan.1975 Guest

Het is al aardig een monsterschip aan het worden! Is het niet een idee om die harhouten bulblat nog met hoeklijntjes met door en doorboutjes aan die 3 spanten vast te zetten? Ik vraag me namelijk af of bij impact die lijm in de spanten niet los kan scheuren of uiteindelijk die spanten kan beschadigen. Met een 6 tal hoeklijntjes Heb je een nog grotere stevigheid en stijfheid voorin. Ik Heb dat bij mijn model voorin ook gedaan en merkte meteen een massiever geheel.

met groet,
    Arjan

10. Volkooren

Volkooren

Lid geworden:
    28 jan 2009
    Tom Berk vindt dit leuk.
  11. oclaf2006

oclaf2006

Lid geworden:
    14 apr 2012
    Wat voor lijm gebruik jij voor die PVC pijp?
    Groet Frans.

Laatst bewerkt: 12 feb 2013
  12. KlaasKamstra

KlaasKamstra

Lid geworden:
    14 okt 2010
    Frans, ik denk niet dat je het al weet, maar je kunt als je quote, de quote bewerken.
    Dus zo kun je alleen hetgeen wat betrekking heeft op dat wat je vraagt of zegt herhalen en niet het hele geheel met foto's en al.:)
    Dat komt het overzicht van het topic in kwestie ten goede.
    Even een tipje van een medegebruiker.;)

Is de pvc lijm van de bouwmarkt niet wat? (bison, denk ik)

13. oclaf2006

oclaf2006

Lid geworden:
    14 apr 2012
    Dank voor de tip!

14. MarcoB

MarcoB

Lid geworden:
    7 jan 2005
    @ Arjan,
    Bedankt voor de tip. Bij impact in de vaarrichting krijgt vooral het eerste spant de klap. Bij een wat meer zijdelingse klap vangen de andere spanten het op. Met jouw suggestie wordt dat beter. Ik ga eens even op zoek naar een stukje hoeklijn.

@ Koen,
    Zo moet het dus blijkbaar niet. Ik zal de lijmnaden van mijn hekschroeven nog eens goed controleren. Als ik een dergelijk lek heb dan gaat ze naar de kelder namelijk.

@ Frans,
    Ik gebruik gewone ordinaire PVC lijm die je ook gebruikt als je een afvoer in elkaar zet. Meer dan sterk genoeg en vult bovendien de naden op.

Groeten weer, Marco

PS, het vriest weer in de schuur. grrrrrrrr.

15. Adam

Adam

Lid geworden:
    12 sep 2003
    Zijdelingse "klappen" op je bulb zul je m.i. niet zo gauw hebben, je zult daar nooit je 800kg achter kunnen krijgen, zal meer schampen worden.
    Je zou er ook voor kunnen kiezen om je bulbfundatie juist niet zo heeel stevig te verankeren. Bij een eventueel frontaaltje zou je bulb misschien juist wel als kreukelzone kunnen dienen.
    Als 800kg frontaal de wal raakt gaat er echt iets kapot. Dan kan er beter iets gecontroleers kapot gaan, dan dat je drie spanten uit het verband gedrukt worden.
    Is maar een gedachte ;)

16. marco.b

marco.b

Lid geworden:
    16 dec 2012
    Ik denk dat er genoeg sleperkapiteins zijn die wel een handje willen helpen.

Tom Berk vindt dit leuk.
  17. wiggie

wiggie

Lid geworden:
    21 jul 2003
    Ik moet zeggen dat ik meega met Adam.
    Een ongeluk zit in een klein hoekje en dan is een gekreukelde bulb beter dan een gekraakte romp. Moet je de kreukelzone wel voorzien van een waterdicht compartiment . Het lijkt de Titanic wel!

18. Adam

Adam

Lid geworden:
    12 sep 2003
    Met wat?
    800kg met snelheid tegen houden?
    Denk het niet! :cool:

Tom Berk vindt dit leuk.
  19. Arjan.1975

Arjan.1975 Guest

Ik voel een kleine onderschatting. Ik ken al 2 slepers in aanbouw die dat mogelijk straks wel kunnen. Maargoed.. :cool:

20. Brecht Mussen

Brecht Mussen

Lid geworden:
    30 okt 2011
    denk ook maar aan Jan zijn ts force! meschien mijn zz er nog bij ;)

Deel Deze Pagina