Voor de achterlijst had ik eigenlijk wel een standaard achterlijst gekocht, maar het was toch weer net niet de juiste maat, wat te hard en dus te zwaar balsa naar mijn zin, en bovendien lopen de buitenste achterlijsten schuin, waardoor het verloop niet goed zou zijn als je dat uit een voorgevormde achterlijst zaagt. Moet hoe dan ook gaan schuren aan die standaard achterlijst. Dat kan ik beter zelf maken dus! Eerst stroken van 1 1/2" (38 mm) balsa gesneden van 5 mm dik balsa, vervolgens de juiste vorm uitgezaagd (achterlijst wordt smaller naar buiten) en dan het afschuinen. Hiervoor heb ik de achterlijst met tape ingeklemd tussen resp. 5 mm en 3 mm verenstaal:
En dan met het schuurblok met 80g schuren, gaat nog verrassend vlot:
Vervolgens de achterlijst omdraaien en het voorste verenstaal vervangen door 1~1,5 mm. En dan heb je in een handomdraai een mooie taps toelopende achterlijst:
De Elf heeft als een soort van vliegende vleugel het typische S-slag profiel, dus de achterlijst wordt vastgelijmd met reflex. Niet heel duidelijk op tekening wat de hoek precies moet zijn (en de lijndikte is aan de ruime kant zoals je ziet), dus bij benadering..:
En als laatste de 1 mm vliegtuigtriplex rib erop voor de stevigheid en bescherming van de achterlijst:
Het begint al ergens op te lijken zo:
Die V-stelling en S-slag maken het niet een heel eenvoudig vleugeltje om te bouwen, maar het geeft wel een heel erg mooi effect:

En dan met het schuurblok met 80g schuren, gaat nog verrassend vlot:

Vervolgens de achterlijst omdraaien en het voorste verenstaal vervangen door 1~1,5 mm. En dan heb je in een handomdraai een mooie taps toelopende achterlijst:

De Elf heeft als een soort van vliegende vleugel het typische S-slag profiel, dus de achterlijst wordt vastgelijmd met reflex. Niet heel duidelijk op tekening wat de hoek precies moet zijn (en de lijndikte is aan de ruime kant zoals je ziet), dus bij benadering..:

En als laatste de 1 mm vliegtuigtriplex rib erop voor de stevigheid en bescherming van de achterlijst:

Het begint al ergens op te lijken zo:

Die V-stelling en S-slag maken het niet een heel eenvoudig vleugeltje om te bouwen, maar het geeft wel een heel erg mooi effect: