Vandaag was het dan eindelijk zo ver! Mooi weer in het weekend met weinig tot geen wind. Heerlijk zonnig weer voor een maiden. De Elf heeft gevlogen

. Mijn eerste volledige scratch build, met eigen aanpassingen, zonder al te veel info op de bouwtekening over roeruitslag, neutraalstand van de roeren of beoogd gewicht. Spannend, maar ook voldoening. En hij is terug op de grond zonder ook maar een krasje.
Uiteidelijk heb ik gekozen voor een middenstand van de roeren tussen de reflex aan de tips en de vlakke stand aan de wortel van de vleugel. Meer reflex kan altijd als hij niet los wil komen, maar te veel up is geen pretje, dus daarom lager gekozen als uitgangspunt en dat was perfect.
Bij de start was het nog even zoeken naar de juiste gasstand, en hij wilde best flink naar links steeds, dus heb aardig wat trim naar rechts bij moeten geven. Maar gaandeweg de maiden voelde hij stabieler aan en begon ik er ook wat strakker mee te vliegen. Met een mooie landing als kers op de taart, voelde erg stabiel, mooie glijhoek en zweeft mooi rustig door.
Ik heb sinds kort een Ultra Stick 60 van Hangar 9 als sportkist erbij, met heel toevallig een matchend kleurenschema, is een mooie set zo:
Gewicht kwam uiteindelijk uit op 1121 gram met nog een klein beetje extra lood in de neus, zwaartepunt exact volgens tekening. Vleugelbelasting is ongeveer 48 g/dm2. De aandrijving op 4S (2400mAh) met een Turnigy SK3-3536 1400 kV en 6.5x6.5 prop is een goede match, power over, maar niet overpowered of te zwaar. Ook ruim voldoende ground clearance voor de prop.
Helemaal tevreden en happy zo! Nu nog wat meer vlieguren maken met de Elf, wat verder finetunen, en genieten.