Wanneer een verbrandingsmotor sneller gaat draaien zal de ontsteking vroegen moeten komen omdat het enige tijd duurt voordat alle brandstof verbrandt is. Bij een elektromotor gebeurt iets soortgelijks. Naarmate hij sneller gaat draaien zal de stroom door de spoelen iets vroeger overgeschakeld worden. Dat is nodig omdat het ook enige tijd duurt voordat de stroom door die spoelen tot maximaal is opgelopen.
Dit effect is echter veel kleiner dan bij verbrandingsmotoren. Voor ons, de "gewone" gebruikers, zal het niet erg veel uitmaken maar het kan net het verschil zijn onder bepaalde (wedstrijd) omstandigheden.
Je kan toch wel iets aan het gedrag van je motor veranderen. In wezen zijn er twee punten te vinden waarop je een elektromotor (alleen met koolborstels!) kunt afstellen. Het eerste punt is het punt waarop de motor de minste stroom gebruikt. Het tweede punt is het punt waarop de motor het hoogste toerental draait. Veruit de meeste motoren voor "normaal" gebruik zijn afgesteld op een punt tussen deze twee uitersten in.
Er zijn ook motoren te koop die een achterdeksel hebben dat speciaal gemaakt is om het te kunnen verstellen. Je kan dan de koolborstels een paar graden vroeger en later zetten om zo de eigenschappen van de motor voor jou optimaal te krijgen. Meestal is dat eenmaal afstellen en dan nooit meer aankomen tenzij je iets belangrijks veranderd zoals de accuspanning of de belasting van de motor.
Bij borstelloze motoren is er helemaal NIETS dat wij zelf kunnen aanpassen behalve bij sommige regelaars de timing. Vaak is er een keuze uit een paar mogelijkheden maar sommige regelaars kan je per graad instellen. Ook hier geldt dat je meestal de zaak één keer afstelt en wordt die instelling verder altijd gebruikt. Alleen als je belangrijke dingen veranderd zoals de accuspanning en de belasting van de motor kan het zijn dat je de timing moet aanpassen om optimale werking te krijgen.
Koperdraad van het anker verwijderen zou ik niet zo snel gaan doen. Je gaat dan de eigenschappen heel sterk beïnvloeden. Als je een paar wikkelingen verwijderd zal er meer stroom door de motor gaan lopen. Theoretisch zou hij daar sterker van worden maar dat is dus theoretisch! In de praktijk kom je dan al snel problemen tegen waardoor die winst erg kan tegen vallen. De motor zal meestal behoorlijk heter worden en het rendement zal terug lopen. Ook de koolborstels zijn niet gemaakt voor die hoge stromen zodat die ook (veel) sneller zullen slijten.
Het verstandigste en ook het best werkend is gewoon een andere motor kopen die wel aan jou eisen voldoet. Zelf gaan experimenteren zal zelden het gewenste resultaat hebben, zeker niet op korte termijn.
Als je toch zelf wilt gaan "spelen" doe dat dan vooral want juist door mensen die voor zichzelf aan het experimenteren waren zijn de belangrijkste ontdekkingen gedaan.

Je moet er echter veel tijd in stoppen en niet één twee drie resultaat verwachten.

Op het gebied van dit soort motoren verwacht ik niet dat er nog belangrijke dingen te ontdekken zijn. Deze motoren zijn zo langzamerhand wel uitontwikkeld.