Electro TT-02 Audi R8

Toch zou ik willen weten waarom je vader als kenner sensorloos aanbeveelt. Kijk, die sensorloze zijn er nu eenmaal en zijn op zich ook niet slecht maar als je voor een dezelfde prijs sensored kan hebben zou ik het wel weten. En zeker bij snellere motoren is de kans op stotteren bij het weg rijden aanwezig als je sensorloos hebt.

Je bent niet misleid, ik denk eerder dat je zelf te hoge verwachtingen stelt en over zaken praat waar je nog geen ervaring in hebt. Nu heb je geluk dat de TT02 meer gemaakt is om met diverse borstelloze motoren te werken, even gekeken en je zult iets in de richting van 1:7 moeten vertanden.
 
Ik heb vandaag oli gekregen en shock dempers zijn gemonteerd.

upload_2023-9-18_15-39-56.jpeg
 
Toch zou ik willen weten waarom je vader als kenner sensorloos aanbeveelt. Kijk, die sensorloze zijn er nu eenmaal en zijn op zich ook niet slecht maar als je voor een dezelfde prijs sensored kan hebben zou ik het wel weten. En zeker bij snellere motoren is de kans op stotteren bij het weg rijden aanwezig als je sensorloos hebt.

Je bent niet misleid, ik denk eerder dat je zelf te hoge verwachtingen stelt en over zaken praat waar je nog geen ervaring in hebt. Nu heb je geluk dat de TT02 meer gemaakt is om met diverse borstelloze motoren te werken, even gekeken en je zult iets in de richting van 1:7 moeten vertanden.


Ik heb 68 tanden op mijn spur gear, dat van aluminium is. Welk pinion gear moet ik gebruiken? 24 tanden?
Ik wil graag mijn tanden wiel van aluminium gebruiken.
 
Aangezien pinions standaard ook van aluminium zijn raad ik je aan om gewoon een plastic spur te gebruiken. Een aluminium spur en pinion zullen in no time versleten zijn.

Voor je pinion vraag mag je ook best wel wat eigen initiatief tonen want die info ligt voor het oprapen. In de manual staat een tabel van de ratio bij welke tandwielen. Ook online genoeg te vinden: Tamiya TT02 High Speed Gear Set Query - General discussions - Tamiyaclub.com

Dus bij 68 moet je een pinion van 25 hebben om op een FDR (final drive ratio) van 7 uit te komen maar 24 kan ook.
 
Ik wet bijna nix over borsteloos motor voor 1:10 auto en daarom ik heb een combo set gekocht met ESC en motor.
Een man op forum geadviseerd 80 ampere ESC.

Ik was van plan Nimh-batterijen te kopen, maar iemand op het forum zei dat mijn auto dan niet
snel genoeg zou zijn. ze zeiden dat ik lipo nodig had. Dus ik vroeg om een link naar de batterij en kocht de lipo.

Ik zocht op internet naar de juiste hoeveelheid kv voor de 3650 motor met de 80 amp ESC.
Ik kreeg als resultaat online 6000kv voor onroad, dus kocht ik de kit met 5400.

Ik heb alleen benzine en nitro auto’s vroeger gehad.
Alles is met elektro is nieuw.

De spur gear is 68 tanden, de pinion gear heeft 22 tanden.
Alle tandwielen zijn van metal en hebben lagers.

Ben ik misleid om te snel auto te kopen?


Ja.

enerzijds doe je wel een beetje wat je aangeraden wordt.
maar aan de andere kant gooi je advies weg, en gaat er vanuit dat jouw google actie een beter advies oplevert
op zich niet erg...
maar je auto gaat dan niet worden wat je wilt

het gaat niet rijden zoals je wilt, of je bent continu onderdelen aan het vervangen.

Zoals de tandwielen, staal op staal slijt. en snel ook.
kunststof tandwiel op een stalen tandwiel, dat houd het meestal lang uit.
ga er nou geen bak vet tussen doen, dat zorgt er alleen maar voor dat zand blijft plakken (en dan slijt de boel nog sneller)
 
Maar wat leuk is om over na te denken, is dat al mijn benzine- en nitroauto's een topsnelheid van ongeveer 100 km/u
hadden en dat ze allemaal konden starten door wielspin.

Toch slaagde ik er altijd in om ze te besturen.
Het enige is dat deze auto minder weegt.

wheelspin zal niet zo'n probleem zijn.

Besturen ook niet.
Op de grond houden.. dat wel :D
 
Nou, met zo'n snelle sensorloze motor zal langzaam wegrijden niet zo makkelijk zijn....

Hoe minder wikkelingen des te slechter de terugkoppeling van de rotor gelezen wordt, cogging all the way! (bij het wegrijden)
 
Ja.
Zoals de tandwielen, staal op staal slijt. en snel ook.
kunststof tandwiel op een stalen tandwiel, dat houd het meestal lang uit.

Bij grotere modellen toch doorgaans staal op staal voor zover ik weet? In mijn 1/8 buggies allen staal op staal. Zowel pinion als spur gehard. Slijtage heel beperkt.
Bij 1/10 modellen weet ik dat bv een alu pinion op staal spur niet lang mee gaat, maar messing op staal betere keuze is. Of staal/messing pinion op kunststof spur.
Ik heb al meerdere POM spur tandwielen gemaakt. In combinatie met staal of messing pinion, prima! Al rij ik met al deze auto's (behalve de 1/8 buggies) eerder sporadisch, slijtage valt wel snel op normaal.
Al wat open is, idd geen vet of zo.
 
Staal op staal zijn 2 super (ge)harde materialen op elkaar dus dat slijt niet zo snel. Het probleem is dat 2 gelijke materialen ook microscopisch kleine gelijke oppervlaktes in elkaar gaan haken en dus elkaars oppervlaktes aantasten. Bij zachtere materialen zoals Aluminium zal je dat merken....
 
dan heb ik waarschijnlijk precies de verkeerde tandwielen gehad :D
vanuit het vliegend spul zie ik eigenlijk alleen maar staal / kunststof combinaties, wat letterlijk vele jaren meegaat
 
Dat klopt, 2 verschillende materialen kunnen microscopisch niet in elkaar haken.
 
Ik heb vandaag veel nieuwe upgrades per post ontvangen, maar het metalen differentieel paste niet, ook al stond er dat het voor de TT-02 was.

Dan kies ik ervoor om mijn twee plastic differentieel te gebruiken.

Ik had aluminium aandrijfassen in plaats van plastic, maar ik heb ze vervangen door aandrijfassen met aan één uiteinde een kruiskoppeling. Ze zijn ook van aluminium.

De auto heeft nieuwe banden die origineel Tamiya zijn. De nieuwe banden zijn veel steviger en hebben een betere kwaliteit rubber.

Ik wacht voor batteri holder van Carbon.

De velgen zijn van 100% aluminium.

upload_2023-9-20_18-40-0.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een 3 kanaal Futaba radio controller gekocht. 2,4Ghz. Ik houd van Futaba radio.

Kanaal 3 ga ik gebruiken voor een elektrische ventilator die op de koelribben zit die ik op de elektromotor ga zetten.

Vandaag kwamen er twee lipobatterijen met de post.
Ik vroeg of iemand een link kon geven naar goede batterijen en ik kreeg een link en ik kocht de batterijen.


upload_2023-9-20_18-49-30.jpeg
 
Nou, met zo'n snelle sensorloze motor zal langzaam wegrijden niet zo makkelijk zijn....

Hoe minder wikkelingen des te slechter de terugkoppeling van de rotor gelezen wordt, cogging all the way! (bij het wegrijden)

Ik heb 30 jaar ervaring met nitro- en benzineauto's, die allemaal een topsnelheid van 100 km.u hadden. 2 seconden 0-100km.u
Alleen zijn elektrische auto’s compleet nieuw voor mij. En ik heb bijna geen kennis van esc, batterij en motor.
Ik kan een snelle auto rijden, maar wat ik niet weet is of elektrische auto's anders reageren dan benzineauto's als ik rijd.

Ik denk dat ik in het begin voorzichtig moet zijn

Ik had een oude Tamiya Bigwig toen ik 12 was, maar die had de originele 540-motor en reed 35 km per uur
Er zaten noch lipo-batterijen, noch borstelloos in. Bovendien was ik toen nog een kleine jongen, dus mijn vader hielp me veel en ik leerde niets over elektrische auto's - ik reed gewoon.
En de technologie heeft zich in 35 jaar ontwikkeld.
Op mijn 17e ben ik overgestapt op een nitro auto en later werd het een 23cc benzine.
 
Laatst bewerkt:
wheelspin zal niet zo'n probleem zijn.

Besturen ook niet.
Op de grond houden.. dat wel :D

Dan is het maar goed dat mijn auto een betje zwaar is. Ik heb veel aluminium en een ca. 400 gram stalen plaat onder het chassis.
De stalen plaat onder het chassis zorgt voor bescherming en een zeer laag zwaartepunt.
 
De veren aan de voorkant zijn prima in orde, maar ik had graag iets hardere veren aan de achterkant gehad.

Heeft u een link naar sterke veren voor schokdempers?
 
Bij iedere winkel dat Tamiya verkoopt kan je andere veren bestellen. The Border, De Heilige Koe, Marco's Modelbouw etc. Misschien dat je ze niet online kunt vinden maar vaak worden ze als TRF veren verkocht.
 
Let wel op dat je de oude TRF veren besteld, de huidige TRF heeft een zogenaamde short body demper waarbij ook kortere veren horen. De TT02 heeft naar mijn weten nog de oude lange dempers.
 
Back
Top