Electro Maxcat (75cm)

Hallo,

Ik ben van plan te beginnen met een maxcat.

Het word een verschaalde versie op electro (75 cm)

De spanten maak ik allemaal van 3mm balsa en ik bekleed hem met 0,8mm triplex of 1mm balsa (daar ben ik nog niet uit)

Voor de plannen: arjanmodelbouw.come2me.nl

hier alvast een paar foto's om een eerste indruk te krijgen hoe hij eruit komt te zien:

Qv54058.jpg

King-01.jpg

166836fd_5509.jpg

de eerste foto's komen vanmiddag of vanavond.

Gr,
Arjan de vries

Kostenlijst:

6x 3mm balsa: 9,30 euro
3x 1,5mm balsa 3,80 euro
3x 2mm balsa 4,20 euro

Laatst bewerkt:
Hallo Arjan,

Met een automotor in een 75 cm cat kun je er gelijk de passende muziek bij zoeken voor de eerste video: Deep Purple; Smoke on the water...

Groeten, Jan.

wat zou een goeie set-up wezen Jan ?
mijne bouwsel heeft ook deze maat.

Eénmotorig? Binnenloper?
Dan minimaal een Ø36 mm motor met een forse canlengte (>60 mm) en een belast toerental van 28000 - 32000 rpm.
Een buitenloper met soortgelijke specs kan natuurlijk ook, dan wél een watergekoeld motorspant maken.

Ga je voor twee motoren, dan kunnen die wat bescheidener uitvallen.

Laten de cat vaarders hun set-up hier eens neerzetten dan heb je meer opties.

Groeten, Jan.

bij een buitenloper zou ik standaard een watergekoeld motorspand maken

2 motoren is ook wel een optie denk ik.

maar inderdaad als de heren met een Cat hier hun setup's neer zetten
kunnen we er van afkijken :)

mee eens, laat maar komen die motoren (het is de bedoeling dat hij mooi en goed is, zonder er al te veel geld aan te besteden), ik ga hem beslist niet afraffelen.

Hallo,

Zou het echt niet mogelijk zijn om met mijn auto setup te varen.

(in mijn wiesel had ik dit ook, en dat bleef gewoon ijskoud)?? als je er voldoende koeling in zet zou het dan echt niet kunnen (koeling om motor, en motorspant)??

Ik vind het namelijk een beetje zonde om weer een nieuwe setup te moeten kopen.

motor: Yeahracing.com

Laatst bewerkt:
Uit de website van yeahracing kan ik afleiden dat het gaat om een 3650 brushless met 4300kV. Een vergelijkbare Lepoard motor, de LBH3650/9T, trekt maximaal 46A en levert maximaal 500 Watt. In tegenstelling tot RC Auto's worden de amperages al snel erg hoog als je snelheid wilt maken op het water. Dan kom je niet meer toe met een regelaar die continu maximaal 35A aankan (de zwaarste versie vermeld op de yeahracing-site). Zekerheidshalve koos ik dan een watergekoelde regelaar die continu >70A aankan. Tevens komen dan enkel rc boten in aanmerking die niet al te groot zijn.

Laatst bewerkt:
Uit de website kan ik niet afleiden om precies wat voor motor het gaat. In ieder geval 4300kV (onbelast neem ik aan?). Als ik vervolgens doorscroll naar de ESC blijkt dat deze zo'n 30/35 Amperes aankan. En daar schuilt het verschil in auto setup met boten setup. Deze motor is waarschijnlijk bedoeld voor de kleinere auto's. Als je dit vertaalt naar een rc boot en het moet ook nog een beetje vooruit gaan, zal deze motor het niet meer redden, ongeacht de koeling. Tenzij.... wordt gekozen voor een kleine RC boot (niet 75cm, maar 45cm) en voldoende koeling en een kleine propellor.

Een automotor (brushless 9T)
Onbelast
1:10 Offroad (kracht genoeg)
?? hij is behoorlijk sterk hoor ??

Arjan, als Jan zeg dat het een rook pluim veroorzaakt dan kan je dat wel aan nemen hoor.

ik denk dat ik voor een 1 motor setup ga
Feigao 540 Long 10 of een Feigao 580 L 6 op 4s dan 2 keer 40c 5000mah
links en rechts eentje denk dat ik niet weg kom met een goedkope 200a chinees ecsje.

kijk eens wat deze motoren trekken, dan zie je gelijk het verschil
de 540 trek rond de 60 max en de 580 120

Gr, Leon.

@Arjan: wist niet dat mijn bijdrage zo snel gelezen en beantwoord zou worden. Had intussen wat research gedaan en m'n bijdrage aangepast. Kortom: vergelijkbaar met LBH3650/9T, maar gaat in rc boot beduidend meer amperes trekken als in 1:10 rc auto.

Feigao 580 L 6 op 4s dan 2 keer 40c 5000mah
links en rechts eentje

2x 4S 5000mah gaat héél erg krap worden in dat bootje hoor, samen met een vriend zijn we exact dezelfde aan het bouwen (nu klaar om te spuiten), wij gaan varen op 4S (2x 2S) 3700mah en dat is al vrij krap.
In de hoogte passen ze net in de holle ruimte van de drijvers, maar als je ze plat legt zijn ze breder dat de drijvers dus passen ze niet in de holle ruimte.
Mijn gok is dan ook dat een 4S 5000mah op geen enkele manier in de drijvers past en of ze dan nog onder het dek vallen is maar vraag.

Onze setup:
Motor: HobbyKing Online R/C Hobby Store : KD36-60-09L 2700kv Brushless Inrunner
Regelaar: 120A (waarschijnlijk turnigy, watergekoeld, weet nog niet welke)
Lipo: 2x 2S 3700mah

2x 4S 5000mah gaat héél erg krap worden in dat bootje hoor, samen met een vriend zijn we exact dezelfde aan het bouwen (nu klaar om te spuiten), wij gaan varen op 4S (2x 2S) 3700mah en dat is al vrij krap.
In de hoogte passen ze net in de holle ruimte van de drijvers, maar als je ze plat legt zijn ze breder dat de drijvers dus passen ze niet in de holle ruimte.
Mijn gok is dan ook dat een 4S 5000mah op geen enkele manier in de drijvers past en of ze dan nog onder het dek vallen is maar vraag.

Onze setup:
Motor: HobbyKing Online R/C Hobby Store : KD36-60-09L 2700kv Brushless Inrunner
Regelaar: 120A (waarschijnlijk turnigy, watergekoeld, weet nog niet welke)
Lipo: 2x 2S 3700mah

dat is goed om te weten, bedankt

ik heb 23mm ruimte in die kamers (hoogte)
en heb net een paar lipo's bekeken en die waren 17mm hoog liggend dus geen probleem.
lijkt me.

Back