Electro Beaver ombouwen naar nitro/gas

Hallo,

ik wil een electro Beaver van 1800 mm ombouwen naar Nitro. Behalve dat ik dus een nitro 4 takter wil aanschaffen, hoe zet ik die dan vast. Brandschot bij electro is dun én vol met gaten. Dien ik het hele schot er uit te halen en een nieuwe dikke te plaatsen of volstaat een iets dikkere te lijmen op het bestaande schot?
Moet ik de kist verder nog verstevigen?
Wie o wie kan mij dit alles vertellen.

Groet
Theo
 
Misschien even er bij vermelden om welk merk het gaat, dan kan men gerichter advies geven. Foto's helpen natuurlijk nog meer :wink:
 
In zijn algemeenheid komt er wel iets meer bij kijken: Nieuw motorschot is een eerste, en stringers (horizontale balkjes die aan het motorspant vastzitten en tegen de rompzijkanten gelijmd worden) om de toegenomen krachten naar de romp te leiden een goede tweede. Eventuele uitsparingen in het motorschot en/of romp om de uitlaat te laten passeren hangen van de constructie vn de romp en gekozen motor af.
En aangezien electromotoren over het algemeen ook flink compacter zijn, moet het ook natuurlijk net nog maar onder de kap passen.....

Darnaast zul je waarschijnlijk ook de romp op nieuw moeten bekleden, danwel lakken, want electro modellen zijn over het algemeen niet brandstof bestendig gemaakt.

Het is wel te doen maar het is (meestal) een hele operatie.

Groet, Bert
 
Ik kan me voorstellen dat een beaver van 1.8 m gebouwd is op nitro en omgebouwd is naar elektro.
Dus even merk of link naar het vliegtuig geven
Ook kijken hoe groot de motoren zijn enzo.


PS: Zeker doen die ombouw! Laat je niet tegenhouden!
 
De kist waar het om gaat is het model van HobbyKing, die van 1800 mm.
Uiteindelijk wil ik die kist van Hobbyfly(Luchtmacht uitvoering) kopen, maar beide modellen zijn hetzelfde en komen uit dezelfde fabriek.
Er zou zo'n .61 4 takter op moeten komen.

full

full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Waar ik al bang voor was: de neusconstructie is puur op electro ontworpen, en is zelfs open naar de romp toe.

Het kan wel wat je wilt, maar je zult de hele neusconstructie zelf opnieuw moeten ontwerpen, met een volledig dicht motorschot, wat met voldoende verstevigingen naar de rompwanden toe, de hele neus afsluit.

Daarna de rompbekleding vervangen danwel in de blanke tweecomponentenlak zetten (opnieuw bekleden en afwerken is de betere optie, i.v.m. mogelijke hechtingsproblemen van eventuele lak op de originele bekleding).

Als je dat voor elkaar hebt, is er verder niet veel aan de hand, de kist moet het verder gewoon goed kunnen hebben.

Maar dit is niet een klusje wat in één weekendje klaar is....

Groet, Bert
 
Hoi Bert,

bedankt voor jouw reactie. Ik was er ook al bang voor, want ik heb natuurlijk behoorlijk wat af gegoogled en vond alleen de E-flite Beaver die omgebouwd was en die 'heeft 'n héél andere opzet in de neussectie.
Jammer. dus moet ik maar afwachten of er ergens nog een Beaver opduikt voor Nitro.
Ik heb overigens wel van VQ models een mooie Beaver gezien(1.600 mm), alleen heeft die geen flaps en dat vindt ik toch wel erg prettig.
Nogmaals mijn dank voor jouw antwoord.

Groet
Theo
 
Hoi Bert,

bedankt voor jouw reactie. Ik was er ook al bang voor, want ik heb natuurlijk behoorlijk wat af gegoogled en vond alleen de E-flite Beaver die omgebouwd was en die 'heeft 'n héél andere opzet in de neussectie.
Jammer. dus moet ik maar afwachten of er ergens nog een Beaver opduikt voor Nitro.
Ik heb overigens wel van VQ models een mooie Beaver gezien(1.600 mm), alleen heeft die geen flaps en dat vindt ik toch wel erg prettig.
Nogmaals mijn dank voor jouw antwoord.

Groet
Theo


Tsja, het was niet mijn bedoeling om je te ontmoedigen, en het is niet onmogelijk. Het is gewoon veel werk, en je moet een beetje weten hoe je een dergelijke constructie zelf kunt ontwerpen en bouwen.
Leerzaam is het wel, en ik moet zeggen, het is een fantastisch mooie kist, die met een viertakt op de neus stukken beter tot zijn recht komt dan met zo'n saaie electromotor. Dus ja, je zou de gok kunnen wagen....

Het was mij er om te doen dat je niet later voor verrassingen komt te staan waar je niet uit komt....

Groet, Bert
 
Maar...

Is een flap inbouwen niet een stuk simpeler dan een compleet nieuwe neus ontwerpen/bouwen?
 
Flaps bouwen aan een VQ model is een beetje om problemen vragen.
Alles kan natuurlijk, dacht het eerst bij de Piper ook te doen, maar gezien de constructie van de vleugel en de kleeffilm laat ik het maar zo.
Het wit van folie is niet het wit van de kleeffilm, verschil ga je altijd hebben.
Eenvoudiger is van een plan geheel nieuwe vleugels te bouwen voorzien van flaps.

Nog een eigen mening over VQ modellen: dit is mijn tweede ervan, niettegenstaand ze mooi ogen, verwacht je ze toch iets sterker van bouw, dat kan volgens mij beter, er zitten wel een paar zwakke punten in.
De kleeffolie waarmee de toestellen bekleed zijn laat zich ook niet strijken, met een haardroger lukt het maar net om putjes of rimpels min of meer er wat uit te krijgen.
Hoe ze vliegen weet ik kortelings wel, de Piper gaat brandstof en de Me 109 elektro.

Johan.
 
Een van de nadelen van arf kits is dat ze constructief nooit zo sterk zullen zijn vergeleken met de echte houtbouwkits.
 
Aan Jo... VQ heeft idd 'die' bedrukte, zelf klevende vinyl folie. Of de Beaver van HobbyFly/HobbyKing die ook heeft? Ja, ja... dan moet je bij intensief verbouwen rekening houden met overfoliën? De VQ folie is wel brandstof bestendig... niet geheel UV...

Ombouwen naar 4-takt? Dan moet je zekers het een en ander gaan versterken. Of daarbij compleet over bouwen van de snuit nodig is? Zoals brutus aangeeft? :rolleyes: Eerder kans op extra aflappen met dun berken triplex over bestaande constructies. Zal toch wel te doen zijn? En moet je een voorziening maken voor de tank.

De 4-takt geeft forse klappen af in hoog tempo. Die moet de snuit daarna wel aankunnen. Een motorophanging in rubber silent-blocks dempt al weer een stuk trilling en potentiele herrie. De kist zal een en al klankkast zijn? Van binnen prachtige lasercut filigraan-bouw...

Wel werk, maar niet onbegonnen? Je kan hem aanschaffen... en als je het niet zit zitten het toch bij elektro houden? Aan de vliegduur zal het zeker niet liggen...

Gr Bas
 
Als een 4 takter erg veel klappen afgeeft, is het dan niet verstandiger om een 2 takter er op te zetten?
Ik heb de neuscontructie inmiddels aangepast en gaat het nu om de motor keuze en het versterken van de binnenkant.
 
Tsja, da's altijd een beetje een dilemma: een tweetakt geeft veel, maar kleinere klapjes, een viertakt minder, maar hardere klappen. Maar da's allemaal ook weer niet onoverkomelijk.
De motor enigszins flexibel monteren scheelt ook al een enorme hoop op wat de constructie te verduren krijgt.

Maar één ding is zeker: met een tweetakt is wel het karakter van die kist behoorlijk om zeep....

Groet, Bert
 
Ik zou me niet zo een zorgen maken.

Met trillingdempers zou ik sowieso gaan werken. Het is mogelijk een grote klankkast.

Maar de 'bok'/motorschot versterken? Dat kan echt niet zo een probleem zijn?
Dat de rest uit elkaar rammelt? Hoe sterk moet een kist gebouwd zijn.

En... met een span van 1,8 m, zo een toestel... geeft je al de mogelijkheid om er een bijzonder krachtige e-drive in te zetten, die de .61 4-takt vergaand overtreft?

Altijd een goede Google zoekronde doen of je iets meer over de kist te weten kan komen. Een beetje weet hoe deze in elkaar steekt?
 
Ik heb inmiddels het schot voor 'n deel klaar(zie foto) en moet nog even iets bedenken om het verder rondom dicht te maken.

full


Dit is een voorbeeld, maar ziet er bij mij net zo uit.

Ik denk ook dat ik de 4 takter neem ivm het geluid. Ik ga op mijn gemak eens naar de demping kijken en de rest van de kist van binnen wat versterken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi! Mooi! Epoxy romp?
Zier er uit of je het niet beter kunt treffen!

In theorie kan er een 'ronde', de romp-doorsnede volgende berkentriplex plaat op?
Daarop kan direct de motorsteun worden gemonteerd.
De hele doosconstructie ziet er prachtig verankerd/verlijmd, met de romp, uit. Met een plaat er op is het voldoende sterk, komt er ook geen edele 4-takt kwalm in het compartiment.

Die motorplaat kan dan prachtig met epoxy verlijmd worden met de romp en met het hout. Wel alle witte lak weg schuren en het oppervlak ruw, zodat de epoxy zich goed hecht bij verlijming.

De tank moet achter het nu zichtbare rechthoekige schot komen. Dat zou ik dan eerst inplannen en passen voordat je de zaak gaat verlijmen. Nu kan je overal perfect bij.

Om straks een van mijn kisten stil te hopen krijgen, Saito FA-100, wil ik er een Hatori tweetakt demper aan prikken. Tussen demper en motor minimaal 20 cm flexibele gasbuis met koppelstukken, die bij Hobby-In verkrijgbaar zijn. Die verlenging is om enige resonantiewerking op te heffen en deze puur als 3 kamer demper te laten fungeren.

Groet Bas
 
De romp kan je gewoon afdekken met zoals Bas zegt, een triplex plaat.
Daarna ga je uitmeten hoever je motor naar voren moet, je kan meteen de motorsteun integreren.
Je bouwt de motorsteun op uit balsa balkjes en als alles een beetje goed past dan leg je er nog een 0,6mm laagje berkentriplex om.
Daarna alles lamineren met epoxyhars met weefsel, 2 lagen 80 grams moet sterk genoeg zijn voor een 10-15cc 4 takt.

Even wat foto's:

De ruwe opbouw:
1.jpg


2.jpg



Een laagje berkentriplex en alvast een laag koolstofweefsel
3.jpg


Zoiets zou het kunnen worden, dan ben je in 1 keer klaar
4.jpg


5.jpg



GJ
 
Back
Top