Ein-de-lijk!!! Mn Eerste Jet

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door PH-MEL, 23 jul 2011.

1. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Het opgegeven cog punt is meestal het bijna voorste punt in de range. Er is dus wel degelijk een punt om aan te houden bij de bouw. Dit punt is door de ontwerper zo gekozen dat de kist het meest handelbaar is bij een eerste vlucht. Dat je kan schuiven in de range maakt niets uit. Je moet ergens een meet punt hebben als richtlijn en dat punt is wel degelijk aanwezig. Bijna elke handleiding geeft dat punt op + een bereik waarbinnen je kan spelen als alles goed werkt.

Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  2. Richard Branderhorst

Richard Branderhorst PH-SAM

Lid geworden:
    2 sep 2002
    Pieter.
    Ik snapte de zin werkelijk niet wat hij er mee bedoelde, voordat Berto het verduidelijkte.
    Ik weet dat niet iedereen even handig is met punten, komma's en hoofdletters of iets duidelijk kan uitleggen. En dan hebben we er ook nog een stel dyslectici hier.
    Maakt me allemaal niet uit.

Het was niet de bedoeling om iemand te beledigen, maar soms denk ik wel eens dat je je posting ook wel eens met wat meer zorg mag afleveren, een keertje je eigen schrijfsels nalezen is toch wel het minste voordat je op Versturen drukt.

Tadango: Lees nog eens de vetgedrukte items in je antwoord.
    Het opgegeven cg punt is meestal het bijna voorste punt in de range. Er is dus wel degelijk een punt om aan te houden bij de bouw. Dit punt is door de ontwerper zo gekozen dat de kist het meest handelbaar is bij een eerste vlucht. Dat je kan schuiven in de range maakt niets uit. Je moet ergens een meet punt hebben als richtlijn en dat punt is wel degelijk aanwezig. Bijna elke handleiding geeft dat punt op + een bereik waarbinnen je kan spelen als alles goed werkt.

Met alle respect, dat staat vol van benaderingen, zo vast is dat punt dus helemaal niet. Er zijn maar weinig fabrikanten die hun model uitgebreid testen met een CG range. Vaak vliegen ze hem in met een gegokt CG en als hij dan niet crasht dan wordt dat ineens "het" CG.
    Het is bovendien een erg persoonlijke zaak wat of jou past. Een testvlieger met jonge ogen en reflexen zal een wat achterlijker zwaartepunt willen, een oudere gast misschien een wat milder reagerend model met het CG naar voren.

Ik wil gewoon zeggen dat "het" ZPT niet bestaat. Doorgaans zul je, naarmate je meer vertrouwen en ervaring krijgt met het model, iets naar achteren gaan met je CG. Dus wat nu "het" ZPT is, ligt misschien na een paar vluchten twee cm naar achteren.

Het is op dit soort modellen echt geen grammetjes affaire. Wat Berto ook al zegt, dat verschuift ook nog es gedurende de vlucht door de door hem genoemde zaken.
    Zou een ZPT werkelijk zo kritisch zijn, dan zou je een tweezitter (zwever) niet in je eentje kunnen vliegen (Bij lichte solo piloten is soms wel een loodkussen nodig).
    Of een 4-zitter Cessna 172 met één piloot kunnen vliegen, Of een B747 halfvol kunnen vliegen.(passagiers worden dan wel wat verdeeld).
    Ik heb es een F16 gehad(turbine) die eerst de achterste tanks leeg maakte en dus het ZPT naar voren schoof. Na het aanspreken van de hoofdtanks voorin begon dat weer terug te lopen. Zo lang dat maar binnen die RANGE blijft, is het prima. Het wordt dus niet op een PUNT gehouden.

3. ik ben een vliegtuig.nl

ik ben een vliegtuig.nl

Lid geworden:
    25 nov 2009
    Halo allemaal,
    De CG wat aan geven wordt is normaal gesproken op 20 % .
    Dit is gedaan om er zeker van te zijn dat de neus eerst omlaag gaat en niet echt in een stol kan komen, ik heb mijn sprint altijd op een CG van 1,5 cm verder naar achteren gelegd en gevlogen , zo kom je ongeveer op 25 % CG.

Of een eenvoudige wijze is :
    Toestel op de grond zetten , hopper vol ,alles er in en dan het model aan de voorkant op tillen en op de staart laten rusten ,dan rustig weg zakken met de hand en als hij dan rustig mee omlaag zakt is de CG geweldig , zo heb mijne altijd gevlogen ,geen gekke dingen bij het vliegen en het landen.

Dit is mijn ervaring met de sprint.

4. PH-MEL

PH-MEL

Lid geworden:
    2 sep 2007
    Zo ik heb een paar posts gemist geloof ik....

Ik ben van 255 mm vanaf de achterlijst uitgegaan. Hieronder de mail van Colin van Boomerang jets als duidelijke reden. Ik heb het nl nagevraagd:

Dear Melvin,

The CG for the Sprint is very wide ranging so either 250 or 255mm would be fine. If you go with the 255mm you will have a nice, safe , nose heavy bias which you can move back as you please to suit your flying style.

kind regards

Colin

Colin Gontier
    Boomerang Jets.

Vandaar dus mijn gekozen punt van 255 mm binnen de range die richard omschrijft.

Verder is de foto die berto re-post niet de juiste. Dat is nl het CG met gear down.
    Dus in de landings config met practisch lege tank hou je een voorlijk zwaartepunt. Safe dus.

Dit is de juiste foto voor het CG in de vlucht.
    Het gear is hier up.
    Duidelijk van invloed want de neuspoot klapt in naar achteren toe.

Verder zit de tank voor een flink deel voor het gebruikte CG punt. Verbruik van brandstof is dus zeerzeker van invloed.

Ik ben van mening dat het zo goed is. Ik heb me gehouden aan het opgegeven punt van colin en dan hangt hij nagenoeg vlak met gear up.

5. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Precies. En nu de lucht in :)

Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  6. PH-MEL

PH-MEL

Lid geworden:
    2 sep 2007
    Gaan we doen! Zojuist de maiden gepland voor volgende week Zondag.
    Onder voorbehoud vh weer uiteraard!

7. Ger Kovacs

Ger Kovacs Guest

@Melvin.

Eindelijk, eens kijken of ik er zondag ook kan/mag zijn.
    Final check :wink:

See you.

Ger.

8. Berto

Berto verslagschrijvers Forum veteraan

Lid geworden:
    10 okt 2002
    De maiden? AAAARRRRRGGGGGHHHHHH heb nu al zenuwen :lol:

9. PH-MEL

PH-MEL

Lid geworden:
    2 sep 2007
    @Berto Ik ook!!!

@Ger: idd eindelijk!
    Gezellig als je er ook bij bent!
    Neem je dan die befaamde F-86 ook mee?? Lijkt me leuk

Maar t had een goede reden waarom dat even op zich heeft laten wachten hoor!

Vorige week ben ik vader geworden van een een kerngezonde "jetpilot in spé" genaamd Jesse!

Vandaar dus!

Vanavond de kist weer even in elkaar, nog wat kleine dingetjes zetten prutsen wat tijdens de keuring naar voren kwam en de wing skids eronder geplakt. Niet onbelangrijk bij het vliegen vanaf beton

Komende avonden nog eens rustig alles bekijken, laden en gereedschapkissie/reservedelen box controleren voor t nieuwe seizoen en dan kannie!

10. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Gefeliciteerd man!

Knutselen hoef je niet alleen in je hobbyhok te doen ha ha ha!:D

Groetjesss,

11. FStrating

FStrating

Lid geworden:
    28 feb 2011
    Melvin,

Gefeliciteerd met je zoon!

12. Ger Kovacs

Ger Kovacs Guest

@Melvin.

Gefeliciteerd met je zoontje Jesse, lekker van genieten want voordat je het weet zijn ze zo groot dat wanneer je denkt dat je je auto sleutels kwijt bent de kans groot is dat je zoon ze weer eens gejat heeft :wink: ................... of de motorfiets sleutels. :oops:

PS de F86 moet nog even op stal blijven, you know why :wink:

Ger.

13. PH-MEL

PH-MEL

Lid geworden:
    2 sep 2007
    Idd! En ik zet ze altijd in elkaar meej goei plaksel!
    Tenminste... Ik heb er nog nooit een uit elkaar zien vallen!

Dank u!

Dank je wel & zal ik doen!
    Aaah i know why! gezellig!

14. elcees

elcees

Lid geworden:
    21 jul 2008
    Lees het nu pas...

Gefeliciteerd Melvin!

groet, Cees

15. Edsheli

Edsheli

Lid geworden:
    29 sep 2003
    Bij deze ook mijn felicitaties.

16. Ger Kovacs

Ger Kovacs Guest

Ennnne ook gefeli met de Scuderia Ferrari :wink:
    Hijdoetutgoedhoor.

17. Berto

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Nog helemaal geen berichtje hier?? :mad: ;-)

18. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    ....is zich aan het bezatten....
    :celebrate:

Was ook nog bijna gekomen maar haalde het net niet. Verjaardagen en zo.... Ik neem aan dattie dus gevlogen heeft, gefeliciteerd man!

Groetjes,

19. PH-MEL

PH-MEL

Lid geworden:
    2 sep 2007
    Ja hoor! Hij heeft gevlogen! En hoe!

Als een scheermes!

Vanmorgen toch wat getwijfeld aangezien de wind toch vrij stevig was.
    Eenmaal op het veld aangekomen bleek het een stevige, maar strakke wind recht op de taxitrack te zijn. Goed te doen, zeker omdat de koffie en de kachel aanzienlijk dichterbij gesitueerd waren ;-)

Rustig opgebouwd, uitslagen gecontroleerd en daar ging ie dan!
    Berto heeft de maiden gedaan, ik heb voor mijn gevoel nog niet genoeg sticktime met jets daarvoor.

Kist kwam rustig los, en met twee klikjes rechts en wat up vloog hij mooi zn rondjes!
    Wel nog met gear down.
    Met een nette landing als afsluiter zat de maiden erop!

door de up-trim kon die 30 gram lood er ook wel uit en hebben we ook de expo wat hoger gezet en de uitslagen wat kleiner gemaakt.
    Ook het remmen met down-elevator moest aangepast worden, de rem greep te dicht bij het center van de stick aan en omdat het gear down was waren mn bottles dus leeg (Bij gear up is de rem uitgeschakeld dmv een mixer)

Vlucht twee na de nodige trim aanpassingen van de hoogte (die kon dus weer wat minder)
    Heb ik lekker een minuut of vijf rond gestuurd! Heeeeerlijk! en als op rails, heel scherp op rol, amper hoogte of rudder nodig in bochten.
    Berto heeft weer de landing voor zn rekening genomen.

Vlucht drie: Zelf gestart, lekker rondgevlogen, wat flapstanden geprobeerd en verder vooral genoten!
    Landing wederom uitbesteed.

En dat was het voor vandaag, heerlijke dag ondanks de KKKKKoude WWWWWind.
    Volgende keer gaan we landings circuits vliegen met de flaps uit en kijken of we die wielen zelf eens aan de grond kunnen krijgen!

Bedankt Berto en Ger voor de ondersteuning!

Hier wat foto's! En ja, ik ben blij maar heb t koud. :)

Dank u!!

Het wachten was weer eens op een aantal foto's.... van een bepaald iemand.... ;-)

Was dat maar waar! weer druk in de weer met luiers en flessen (melk) :)
    Ook leuk!

Maar dank voor de felicitaties!

Laatst bewerkt: 16 mrt 2015
  20. Berto

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Druk druk druk, heb nog geeneens tijd voor m`n eigen foto`s en filmpjes.

Was een heerlijk dagje en heel veel plezier ermee!!

Deel Deze Pagina