Eigenbouw van draaibank. DIY lathe

offtopic draainbank:

Ook even de frees in orde maken!
Ooit 'CNC' gemaak maar onlangs 'ontmanteld'.
Toen ook zelfouw trapeziummoeren gemaakt en liep als een treintje, de orginele ware erg slecht...

( vanaf 'nul' geprogrammeeerd in DOS/TurboPAscal, vind het nog steeds erg fasinerend om te zien! )

Heb veel te weinig X- en Y-ruimte om er echt wat leuks mee te doen, vanaf nu gewoon handmatige XY-tafel.
De zelfbouw trapeziummoeren voorzien van weer zelbouwmoeren, nu van soort kunststof/teflon.
Tap Z10/2 aangeschaft.

Supersmooth:

WIN_20230222_10_01_48_Pro.jpg

Draaibank:

Op bovenstaande foto is alleen het (zwarte) plastic te zien, maar uiteraard:

Bekijk bijlage 454999

Omdat ik nu de leadscrew niet helemaal van buiten 'ínsluit' maar aan 1 kant, plaats ik aan die ene kant beide 'harde' delen!

Bekijk bijlage 455001

UIteraard wel voor zorgen dat aan het andere einde de leadscrew soepel ingesloten blijft!

Bovenstaande was al een slimme zet om diverse redenen maar het is niet genoeg!
Het 'harde' buigt iets naar link of naar rechts bij veranderen van draairichting, je heb t dan een vertraging bij
verandering van draairichting.

Het is NIET zo dat de slede te zwaar loop of dat de spindel te zwaar draait etc etc.
Het 'harde' ( 2 laagjes ) is gewoon te zwak!

Fijne zondag!

Laatst bewerkt:
Stond eventjes stil, maar weer verder!

D'r komt ook een digitale uitlezing op.
( zaten al digi schuifmaten op )

Paar printjes ontworpen:
quad_TM1638.png

Per as, 2x een viervoudig ( 0000-9999 ) 7-segments display.
Microcontroller 'leest' de digi schuifmaten uit.

Per as de absolute positie in 4-digits en relative-positie in 4-digits,
- op gewenste absolute druk op knop
- relative positie gaat nu 'meelopen', positief ofnegatief

Zelfde setje komt ook onder m'n kolomboor, 3 assen.

Zulke moeren print ik met Nylon. Dit is zo goed als spelingsvrij en kan grote krachten aan. Het slijt ook zo goed als niet. De weerstand valt heel erg mee en is zeker te verwaarlozen met het werk. Aan de onderkant zitten messing moeren ingesmolten waarmee ik ze vast zet. Deze printjes zijn een paar jaar oud en zitten op de CnC machine op de Y as en worden het meeste belast. Ze voelen nog als nieuw.

PXL_20240307_201042508.MP.jpg

Regen, ff rommelen met code...

Ooit al code gemaakt voor de TM1638 chip! Even checken en spelen op gekochte printje...
( deze heeft ook aanstuurbare led's en inleesbare buttons )
TM1638_2.jpg

Op mijn ontwerp zijn de 2 4-voudige-7-segments-modues niet vast aan elkaar, heb geen led's en buttons.

En ik ga grotere 7-segmenst gebruiken:
quad_7seg_01.png

Mmm...achteraf toch beter de hele mikmak op 1 pcb kunnen doen.
Dus de TM1638 ic's + de displays. Dat 'durf' ik de volgende keer wel aan!
Niet letterlijk bij dit project, dit is ok zo...

Wat bij dit project nog bijkomt, is bij elke 'print met 2x 4-voudige-segments-display'
een 2x een dual16-segments-display. Deze met de TM1642 chip.

Zoiets:

quad_TM1638plus.jpg

voor mn draaibank een 2de identiek xy-tafeltje
prachtig idee, hier was ik naar op zoek! :thumbsup:
Lager behuizingen, motoren, spindels en poelies zijn inmiddels wel te vinden bij Ali, voor een diy 'good enough' draaibankje. Maar een bed en slede lukte me nog niet goed (als dat het Nederlandse jargon is)
Nog in gebruik?

Hoi!

prachtig idee, hier was ik naar op zoek! :thumbsup:
Lager behuizingen, motoren, spindels en poelies zijn inmiddels wel te vinden bij Ali, voor een diy 'good enough' draaibankje. Maar een bed en slede lukte me nog niet goed (als dat het Nederlandse jargon is)
Nog in gebruik?

Alles ligt ff stil ivm andere zaken maar komt na de zomer wel weer op gang.
Dat betekent, hele draaibank tot in de kleine naadjes reiningen. De boel een final smeer/olie beurt geven en finetunen.

Ik heb redelijk goedkope xy tafeltjes aangeschaft en deze 'verbeterd'!
Ben versteld van t resultaat om het maar ff zonder bescheidenheid te zeggen.

'Mijn' xy tafeltjes hebben soort 'zwaluwstaart' profiel met een 'glijplaat' ertussen.
( ben geen werktuigbouwkundige )

Mvg

Ja die zwaluwstaarten met glijplaten, icm met die zelfbouw-trapezium-moeren lijken van die Miniq BG6300 xy tafels perfecte diy onderdelen te maken. :yes:

Na lange tijd weer wat 'binnen' bezig. M'n bankie in grote delen uit elkaar en alles top en top schoonmaken etc.
Dezig eindassemblage, en fine-tuning! Dus ook draaien!

2024-09-04a.jpg

Compound staat nu op 0-graden ( vastgezet met 4 bouten ).
Eenboudig los te maken en te draaien. Moet nog iets maken zodat ik ook onder een hoek de boel kan vastzetten. Het draaien gebeurt op een draaipunt.

2024-09-04b.jpg

Vorige post geeft een oude foto, nog zonder blokkeerbouten, 5 stuks!

2024-09-04c2.jpg

2024-09-04c1.jpg

Hopelijk vanaaf nog ff aan de gang,

Met foto's van draaimechanisme en een draai-filmpje ( deze keer camera trillingsvrij opstellen ).

Nog ff voor het weekend:

Ben zeker wel tevreden en verbaast ook wel.
Best nauwkeurig en stevig. De draaibank is niet bedoeld om bv een profiel over een lengte van 200mm af te draaien.
Maar meer om ter plekke op de as e.a.a. te draaien.

Wat ik wel nog wil is een nieuwe as aan de klauwplaat. Het is het 'net' niet...
Huidige as in een 10m met met daar om heen een stuk teflonbuis/slang geperst, en daarop schroefdraad getapt.
Daarop zit de plaat. Verder een dikke ring om de plaat nog extra in 'haaks op de as' te dwingen.

Toch ff kijken of een 'orginele' as zich loont. Er 'hangen 'uiteraard ook euro's aan.
Dus een stevige as met schroefdraad vet/strak uit de fabriek! Of M14 draadeind?
Oletten ivm dat er o M14 meerdere spoeds bestaan, meen ik.

To be continued...

Back