Efficiëntie 2 of 3 blads prop?

Hoi,

Ik heb een Turnigy SK 4250-650 (hé, staat niet meer op de site; is een 900W 650kv buitenlopertje) met een APC 14x8 erop, op 4S. Deze motor komt binnenkort op een andere kist, een schaal-achtige kist, en het echte toestel vliegt met een 3-blad. Nou heb ik al gelezen dat ik dan een inch kleiner moet in diameter, maar ik lees ook dat er een verschil is in efficiëntie. Logische vraag:

Als ik van 14x8 2 blads APC-E naar een 13x8 3 blads Master Airscrew ga, merk ik dat dan erg in vliegtijd?

Als de boel draait in de vlucht zie je er eigenlijk niks van of je nou 2 of 3 blads vliegt, maar toch. 't Ziet er op het veld wel mooi uit. Evaringsgetallen worden gewaardeerd!

Dank,

Hugo

Dat ziet er handig uit, dank je wel. Alleen kan ik de 'Prop constante' van de Master Airscrew 3-blads niet achterhalen. Deze prop staat helaas niet in de lijst, en dit lijkt een heel belangrijke factor te zijn in de berekening.

Hugo

Hoe minder bladen hoe efficienter.. dat is gewoon een feit. Wat nog meer een feit is, hoe meer bladen, hoe stiller...

Als het een mooie schaalkist is, en je hebt voldoende vermogen in je motor zitten, gewoon schaal maken met die 3-blads. Wil je echt wat meer vermogen hebben dan ga je voor 2 blads.

Van 2 blads 14x8 zou ik op zoek gaan naar 3blads 12x8 of 13x8 (1 of 2" diameter kleiner.)

Huh? Da's gek. Ik vind al googlend dat Master Airscrews een prop constante dan 0,77 hebben. Vraag me niet hoe men aan die gegevens komt. Volgens propCalc is de boel dan met een 3 blads MA 81,2% efficiënt, en met een 2 blads 14x8 APC-E 78,2% efficiënt. Daar geloof ik geen bal van. Iets is er mis met die constante.

Overigens heb ik vermogen zat, da's niet het probleem, maar ik vraag me af of je het in vliegtijd per accu merkt. Ik vlieg met een vrij kleine accu omdat de motor eigenlijk te groot (te zwaar) is. Als ik veel in vliegtijd terugval lijkt me dat niet prettig. Grotere accu / meer gewicht houd ik niet zo van.

Hugo

Hugo

Dan moet je eerder kijken naar de Amperes die de prop trekt, ipv naar de efficientie. Dat moet je gewoon testen :p zo duur zijn die propjes niet.

Back