Eerste zelfbouw boot. Verslag en ongetwijfeld vragen...

Discussie in 'Speedboten' gestart door HugoW, 9 mei 2024.

  1. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.532
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Mooi, hoor, goed bezig. Ik ben ook lekker bezig, de romp zit in elkaar, het luik is opengeslepen en de messing moertjes zijn erin gesmolten:
    [​IMG]

    En met de rug erop:
    [​IMG]

    Het geheel, inclusief de boutjes en het deksel van de binnenruimte weegt nu 740 gram. Geen idee of dat veel is. Ik had dunner kunnen printen, 2 wandjes in plaats van 3, maar dat voelde vrij zwak bij de testprints.

    De blokjes achter de voorste gaten zijn inmiddels aan de bootfiles toegevoegd. Vannacht print ik de stuurservohouder. Verder heb ik op aliexpres en amazon en zo waterdichte ontvangerhuisjes gevonden, ontwerp gejat van Traxxas als ik ze zo zie:
    [​IMG]

    Misschien wat overkill maar ik denk dat ik zoiets in de romp maak voor de ontvanger. Beter iets te waterdicht dan niet genoeg. Ik kijk ook naar een waterdichte servo, ondanks dat die ook binnenin de boot zit. En ik vond ook dit soort dingen (dank, Jer):
    [​IMG]

    Ondertussen groeit er nog het plan om ook de buitenboordmotor zelf te gaan ontwerpen en printen. Ik denk aan een riemaandrijving in plaats van die haakse tandwielen. Het is nog maar een idee, maar wie weet. Ik vind het een leuke puzzel...

    Hugo
     
    mig 3 en SV43 vinden dit leuk.
  2. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.086
    Locatie:
    BLUB
    Had de body video met de carbon buisjes toevallig gezien gisteravond,2 minuutjes nadat je deze geplaatst had.

    Ben ook aan het puzzelen met de neus die ik bij de 200% vergroting digitaal heb afgeknipt in de lengterichting.
    Omdat ik de F1 er dierlijk vind uitzien,vooral de voorkant neem ik de moeite er extra aandacht aan te besteden door deze apart uit te printen en
    deze vervaarlijke neus in mijn handen vast te houden.
    Misschien kan ik deze neus in de toekomst gebruiken om het gewicht,vaargedrag en C.G. te beïnvloeden.

    De dag voordat je de F1 uitbracht was ik begonnen met een Ekranoplan model.
    Geen vliegtuig,geen boot.
    Nadat de eerste twee printjes van het model klaar waren kwam ik de aankondiging tegen dat je de STL bestanden had geplaatst.
    De Ekranoplan printjes lagen daarna vrij snel op een zijspoor,nu inmiddels bij het vuilnis!

    Ook heb ik gisteravond,één week na jouw publicatie van de F1 gekeken naar filmpjes van het vaargedrag van 1 op 1 wedstrijd modellen.
    Zeer agressief bochtenwerk hoor.
    Jij hebt gladde drijvers ontworpen....Dit betekent dat wij er moeten voor zorgen dat er veel geschuurd moet worden om voor dit bochtenwerk aan het water te blijven "plakken"?
    Of ben je bereid om in de toekomst deze drijvers nog digitaal aan te passen?

    Ga vandaag weer lekker verder met deze puzzelstukjes:) (veel succes met de riem aandrijving)

    Groet:Robin
     
    Laatst bewerkt: 30 mei 2024
  3. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.532
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Ik heb geen idee wat je bedoeld met de gladde drijvers (ik weet dat ze glad zijn, maar wat zou beter / makkelijker zijn?), ik sta altijd open voor suggesties. De andere boot waar ik mee begon is ook glad.

    Hoe werkt dat eigenlijk met dat lichtgewicht PLA, is het ook veel zwakker?

    Als ik je kan helpen met tekenwerk voor het 200% model, laat je wensen maar weten. Dan kijk ik wat ik kan doen. Geen beloftes, maar wel goede intenties.

    экранопла́н, ook leuk. Misschien een volgend project. Die buitenboord wordt nog een uitdaging. Misschien handiger het voorbeeld gewoon te bouwen. Nèh, da's niet leuk!

    Hugo
     
    Laatst bewerkt: 30 mei 2024
  4. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.086
    Locatie:
    BLUB
    Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden.
    IMG_1344.png
    De 1000 woorden worden in dit filmpje duidelijk uitgelegd.
    Vanaf 1 minuut en 7 seconden +2 minuut en 14 seconden.


    Het ligt er een beetje aan hoever je wilt gaan met het ontwerp.
    De puzzelstukjes kunnen eigenlijk onbeperkt één voor één uitgebreid worden met dit F1 project.

    Daarnaast:

    Herken je deze NOG Nog nog?
    FUZZY SKIN:https://help.prusa3d.com/article/fuzzy-skin_246186

    Ook in raceverband wil men de concurrentie bij de start zo snel mogelijk achter zich laten met een drijvers/potons
    die niet al te veel aan het water willen hechten.
    Daar waar een snowboarder zijn board waxed voor een zo’n glad mogelijk board.
    Wil een piloot van een F1 juist een ruw oppervlak om het water niet te laten plakken aan de boot (drag)

    Ik wil met LW PLA wel is een keertje gebruik maken van deze Fuzzy Skin slicer settings op de/een drijver.
    Grote kans dat deze bewerking ook nog extra sterkte geeft aan de gehele drijver! (weet ik bijna wel zeker)

    Groet:Robin

    B.B.B.
    (BITE THE BOTTOM OF THE BOAT) !!!
     
    Laatst bewerkt: 30 mei 2024
  5. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.532
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Interessant! Ik zal nadenken over een V2 versie met iets andere bodem. Is niet heel ingewikkeld. Ik vraag me alleen af hoeveel het doet, aangezien water zich niet laat verschalen en 3D prints altijd een beetje ronde hoeken hebben.

    Ik vraag me wel af hoeveel drag de romp nog heeft op snelheid:
    [​IMG]
    Als 99% boven het water zweeft... ;)

    Hugo
     
  6. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.086
    Locatie:
    BLUB
    Helemaal mee eens hoor!

    Misschien dat een 200% boot wel enigszins de verschillen kan laten zien.
    Ontwerpvoer voor een eeuwig durende nietus/wellus discussie…..(boeijuh)

    Groet:Robin

    Edit;Diffusers op/onder de achterkant van een powerboat!:weetnie:
    IMG_1345.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 30 mei 2024
  7. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.086
    Locatie:
    BLUB
    Vraagje Hugo.

    Met betrekking op de toekomstige aanpassing van de structuur van de
    Pontons.

    Vannacht begin ik met een proefstukje van de spiegel met een nieuwe hardstalen
    0.8 mm nozzle.
    200% grootte.
    IMG_20240530_162501.jpg
    Ik begrijp dat jouw 100% ontwerp gemaakt is voor een 0.4 nozzle en reguliere PLA....

    Bij de 200% vergroting zie je dat er 2 zwakke plekken zijn.
    Deze zijn donkerblauw gekleurd.
    Deze wandjes zijn iets dunner met CAD ingetekend.
    IMG_20240530_162558.jpg
    Mijn vraag is?
    Als je ooit een nieuwe ponton ontwerpt...
    Kan je er dan in het ontwerp voor zorgen dat alle wandjes met gelijke dikte(s) uitgeprint kunnen worden?
    Dit lijkt mij voor toekomstige printeraars ook beter, zij kunnen dan beter en sneller verschalen naar elke afmeting, nozzle grootte en filament keuze
    van hun eigen voorkeur.

    Groet:Robin
     
    Laatst bewerkt: 30 mei 2024
  8. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.086
    Locatie:
    BLUB
    Good morning Hengeloooooo!
    IMG_20240531_070803.jpg
    Mijn ronde steiger tafel is gereduceerd tot een bijzettafel met deze 200% vergroting van de neus, rug en spiegel!

    Neus en spiegel, uitgeprint met LW PLA van 3D Lab Print.
    Rug, uitgeprint met LW PLA van Colorfabb.
    Allebij gebruikmakend van een 0.8 mm nozzle.....
    Uiteraard is de rug met minder perimeters uitgeprint.
    Namelijk:1x binnen
    1x buitenwand
    10% infill(full honey comb)
    Hugo?

    Jij vroeg onlangs naar de sterkte van
    LW PLA voor de F1.
    Ik ga nu speciaal voor jou een neus
    sectie uitprinten met een 0.8 nozzle.
    En ben bereid deze naar jouw thuis adres te sturen..... Laat maar weten of je dit een goed idee vind....

    Groet:Robin

    (vanmiddag 2 zonnepanelen ophalen voor het schuurtje in aanbouw)
     
  9. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.532
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Ik denk niet dat ik veel kan met een stuk boot, dank voor het aanbod. Ik denk meer aan buig- en breektesten met identieke delen uit PLA en LW PLA, balkjes in verschillende richtingen geprint belasten en meten. En daarnaast weten we ook niet hoe sterk de boot eigenlijk moet zijn, dus misschien is 1 laag LW PLA wel veeeeel zwakker dan 3 lagen PLA, maar toch voldoende. Geen idee, eigenlijk.

    Ik ga eerst met deze boot verder, gisteren de servo-houder geprint en de boot buitengewoon lelijk gespoten. Eerste concept voor de buitenboormotor staat ook, en ik heb een STP van de Mercury motor gevonden die op de echte raceboten zit. Misschien dat ik daar een deel van kan gebruiken voor de buitenkant van mijn 'torreke.

    Hugo
     
  10. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.086
    Locatie:
    BLUB
    Duidelijk!

    Zal binnenkort enkele proefprintjes naar een zeer gerenommeerd bedrijf opsturen.
    IMG-20240111-WA0000.jpg
    Ik heb me laten vertellen dat hunnie hun producten meteen in praktijk uit testen met echte levende mensen!

    Groeten, en prettig weekend met het torretje.....
     
  11. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.555
    Locatie:
    Veenendaal
    Hoe sterk de romp moet zijn, hangt ook af wat je ermee wilt doen. Rondjes varen met 30km/u, of gaan voor hoge topsnelheden van 80+ km/u.

    Naar mijn mening is een 3D geprinte romp niet sterk genoeg voor een snelle setup. Met een laminaat erin wordt de romp veel sterker, maar ik heb geen idee hoe goed dat hecht op het 3D geprinte kunststof.

    Ter referentie, dit was mijn mono, vorig seizoen. Gebouwd van vliegruigtriplex en van binnen en buiten gelamineerd met 110gr/m2 glasweefsel:



    De hardware aan de romp was beschadigd, maar de romp zelf heeft deze crash overleefd.
     
  12. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.532
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Woepsie, bijna goed... Ik bedoel sterk genoeg voor regulier gebruik. Als vliegtuigman heb ik weinig met crashbestendigheid; als ik crash is het toch stoffer-en-blik werk.

    Ik vond deze
    https://www.cnckitchen.com/blog/colorfabb-lw-pla-testing-foaming-pla

    Dirk Jan, wat vind jij van het leeggewicht van mijn romp van ongeveer 750 gram? Het lijkt me wel zwaar.

    Hugo
     
  13. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.532
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Tadaaa:
    [​IMG]
    (Ja, ik kan niet netjes spuiten)

    En de servohouder zit erin:
    [​IMG]

    Nu is de boot eigenlijk wel klaar en ga ik met op de buitenboordmotor concentreren. Dat wordt nog een leuke oefening, vooral ook omdat ik geen datablad van de tandwielen voor het gekozen riempje kan vinden. Dus ik ga op goed geluk wat tandwieltjes tekenen, printen en dan maar passen.

    Hugo

    P.S. zien jullie de plaatjes? Ik thuis wel, maar op mijn werk niet. Misschien is het daar geblokkeerd... Of er is iets anders vaud.
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  14. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.086
    Locatie:
    BLUB
    Ik zie jou op het werk in de lunchpauze al bij de bedrijfskantine aankomen,

    In de linkerhand een schuurpapiertje,in de rechterhand het F1 model.
    Je schuift de stoel van de tafel,gaat zitten en begint te schuren.......
    Dat was op een vrijdagmiddag.
    Weekend is geweest.
    Maandagmiddag....De bedrijfskantine......weer een heerlijk rustige lunchpauze.
    Als vanouds!
    Hugo is op staande voet ontslagen.....TADAAAaaa

    Het opschuren van PLA is een hel.Het geluid is misschien wel irritanter dan een schoolleraar die even snel met zijn nagels
    over het krijtbord krast.
    Leuke kleurkeuze.bijna de kleur,van mijn moeders eerste Scootmobiel;)

    Groet:Robin
     

Deel Deze Pagina