Eerste Sleper - VQ Models 2.72 Pc-6 Pilatus Porter

Nog even terug komend om mijn "kill switch".

De gasservo stel ik inderdaad zo in dat ik de motor kan doen afslaan. (gas stationiar bv. -50 hendel over gaat hij naar bv. -70 en knijpt dus de carb dicht).

De kill switch is een extra nood optie. Deze zit op een appart ontvanger kanaal en deze schakelt de ontsteking in of uit. Welke ik dus ook op de grond kan zien d.m.v een rode LED.

heb nog even zitten lezen op de site van BIGGS (niet dat ik me daar mee kan meten), maar daar staan voor mij interessante tips bij, onder andere het stukje over "Elektronische ontstekingen en hun schakelaars".

Maar wat in het geval bijv. de gasservo o.i.d. stuk gaat?
Steek je dan even je voet in de prop om hem te stoppen? :D
Daar is juist die killswitch voor.

als ik al met m'n voet aan de prop zou kunnen, dan zal ik gewoon m'n manuele domme schakelaar wel aftikken :p

Ik snap het nut wel van zo'n kill-switch, begrijp me niet verkeerd, maar lijkt me overbodig als je kanalen tekort komt.

Het lijkt me eigenlijk in het geheel een overbodige discussie.
Hiermee bedoel ik niets meer dan; Koop gewoon een grotere ontvanger als je met zulk soort kisten wil vliegen ;)

Klein Update'je:

Vandaag lekker bezig geweest met de tank en de gas servo.

Deze hebben een mooi plekje gekregen.
Ook heb ik een easy vul systeem aangebracht. Zodat ik makkelijker kan tanken.
IMAG0638.jpg

IMAG0640.jpg

Voor de gasservo moet ik nog een mooi plaatje maken zodat deze netjes weggewerkt is.
Ook de CDI moet ik nog vast zetten, moet nog even bekijken hoe?
Foam tape ertussen en dan vast het een spanbandje denk ik.

IMAG0636.jpg

Morgen verder met de uitlaat, als deze op de juiste plek vast zit met de mooie klemmen van Krumschreid, kan ik alles weer demonteren. Om vervolgens met carbon mat en glasband aan de slag te gaan.
Dan neem ik gelijk de sleepkoppeling mee. Die moet ook niog verstevigd worden.

ARFje zeggen ze dan :D

Moet dus nog een hoop gebeuren.

.

Heb weer wat van mijn "Things to do" lijstje kunnen afstrepen.

Gas servo zit nu op de goed plek.
Alles was droog ingebouwd. En paste goed.
Ook de Motormount Standoffs zijn binnen. Maar eerst verstevigen dit weekend.

Nu alles er dus weer uit om te gaan lamineren.
Voor de randen van het motorschot naar de zijkant van de romp, ga ik Carbonmat gebruiken. Voor de overige delen (de stukken waar ik hout heb weg gedremelt) zullen worden versterkt met Glasfiberband, dit is 20mm breed en er staat 225gr bij. Sterk genoeg??

Zal na het weekend wel even plaatjes schieten.

Krijg helaas weinig tips of ideeën. Een hoop stiekeme mee lezers hier?

Pff mijn favoriete klusje! :nooo:

IMAG0645.jpg

Lekkere kledder boel. zie er nog niet mooi uit, maar stiekum hoeft dat ook niet. Niemand die dit ziet, als het maar stevig/sterk is.

IMAG0650.jpg

Dit is trouwens (onderste boven) de sleepkoppeling geworden.

IMAG0644.jpg

Als alles droog is (laat hem ff 2 dagen staan) kan alles weer ingebouwd worden. En kan eindelijk het torretje ingelopen worden.

Things to do:
1.Balk bij onder cockpit (steviger tussen de wiel struts) bij harde landingen.
2.Brandstof slangen definitief aansluiten.
[FONT=&quot]3. Vleugel struts verstevigen/aanpassen plaatje metaal in de vleugel + ball link.[/FONT] Moet op het veld makelijk te monteren zijn. (Tips of ideeën zijn weer welkom).
4. Hoogte roer hevels borgen.
5.
Aan/uit schakelaar monteren in romp.
6. [FONT=&quot]Choke stang vastzetten?[/FONT] Moet ik nog even kijken hoe, denk gewoon in het motor compartiment. Hier zit toch een deksel op. Kan hem dus makkelijk open en dicht zetten met de deksel eraf.
7. Zwaarte punt bepalen met mijn 2x 6v 3600 Nihm accu's. Deze kan ik dan schuiven tot het punt goed is en ze daar een mooi plekje geven.
8. Dan denk je dat je er bent, maar komen er toch nog wat dingetjes bij die gedaan moeten worden. Dus 9, 10, 11, enz zullen er ook nog wel aan komen. :D

Zo genoeg getypt, Laat de porter even 2 daagjes rusten. Even tijd maken voor andere projectjes die van de week nog moeten vliegen.

Groet,
Tobyas

Nu hij toch stond te drogen kon ik mooi de Balk tussen de wiel ophanging bevestigen. Ik denk dat ik deze niet vast epoxy, hij zit er echt flink klem tussen. en bij een eventuele crash zorgt dit denk ik alleen maar voor meer schade aan de romp. Het is om de klap een beetje op te vangen.

Op RCgroups stond een stukje met deze foto:
a3459757-137-IMG_0225.jpg

Dit is mijn creatie geworden:

IMAG0652.jpg

En om nog meer Db's weg te vijlen, heb ik maar een rubber over de uitlaat geschoven (moet uiteraard wat hoger in de romp) maar voor de foto beter te zien, ben benieuwd of het helpt.

IMAG0656.jpg

En gelijk maar een beginnetje gemaakt voor mijn ontvanger. Zit nog niet vast. Wil er nog een servo sleeve om alle kabels hebben. Door de trillingen veel te bang dat er wat gaat liggen schuren.

IMAG0654.jpg

Tot zo ver.

Laatst bewerkt:
Heb je géén schrik dat de ontsteking en motorservo het zal laten afweten?
Zij staan zo verschrikkelijk dicht bij de uitlaat ( temperatuur )

Heb je géén schrik dat de ontsteking en motorservo het zal laten afweten?
Zij staan zo verschrikkelijk dicht bij de uitlaat ( temperatuur )

Heb je helemaal gelijk in. De ontsteking ligt nog los in het compartiment. Deze komt helemaal aan de zijkant tegen de romp vast te zitten. Deze zal daar denk ik niet zo veel last van hebben. (Heb ook aan de onderkant van dit stukje romp, wat folie weggesneden om meer koeling hier binnen te krijgen). Over de gasservo ga ik me nu toch wel wat zorgen maken. Heb alleen geen idee waar deze dan zou moeten passen.

Misschien geeft dit een beter beeld:

IMAG0659.jpg

IMAG0660.jpg

Als er meer zijn die denken dat dit mis gaat hoor ik het graag. De ontsteking zit voor de foto trouwens even vast met tape.

Met de choke hendel ben ik trouwens ook nog niet klaar hoor..

Tnx voor het mee denken.

Laatst bewerkt:
Ben je al gevorderd met deze mooie kist? Hij word in ieder geval al 10x mooier dan mijn doos sleper. ;) Ik blijf de porter een mooie eigenzinnige kist vinden.

Heey Justin,

Motortje heeft al ingelopen bij ons op het veld. Jammer dat je er niet bij was. ;) ben alleen even aan het taxiën gegaan hoor.

Vrijdag avond maar eens de vleugel zakken en het hoogte roerzakje in elkaar knutselen.

Zodra de maiden er aankomt zal ik kijken of er iemand kan filmen.

Jullie horen snel van me.

Back