Een vraag mbt ARF trainers en verstevigen van de vleugel

Wat ik me afvraag is hetvolgende:
Wanneer men een gehele houtbouw trainer neemt, wordt altijd aangeraden de vleugel in het midden in te dekken met een glasmatje en epoxy.

Maar hoe zit dat nu met al die ARF trainers die in de handel beschikbaar zijn?
En zo "mooi" gefoliëd uit de doos komen.

Of betekend dit dat je gelijk je mooie kist moet verknallen??

Wie schijnt hier eens z'n licht op??

Mvg
Hans

ik neem toch aan dat de meeste (bekende) fabrikanten rekening houden met de krachten die op een kist komen te staan en dat die kisten dus vanaf de fabriek al die stevigheid hebben

Bij de ARF's word meestal een houten ligger in de vleugelhelften ingelijmt met epoxy (maak nu net de Oxalys)

En die zijn sterk genoeg .

Bij grotere modellen word ook wel eens een buis genomen .

Verknallen hoef je dus niks .:mrgreen:

Mvg Johan

Tja, ligt helemaal aan de bouw van de vluegel.

Ik heb amper een houtbouw kist verstevigd in het midden met glasmat omdat ik dat er niet mooi uit vondt (en vindt) zien.
Maar dan zorgde ik er wel voor dat de constructie inwendig in de vleugel stevig genoeg is.

De meeste trainer kunnen een normaal vlieggedrag (en iets abnormaler) zeker wel aan, zelfs zonder versteviging met glasmat.

Echter op volle snelheid in een duikvlucht vol up trekken is vragen om problemen, maar ik kan je verzekeren dat zelfs menig eigenbouw kist of ARF met een stevige constructie zonder glasmat dit ook niet altijd aankan omdat dit gewoon buiten de gebruikslimieten.

Ik zou er dus wel een glasmat over heen trekken. Ik nu al 2 trainers uit de lucht zien komen door dat de vleugel en 2 stukken brak. Er werd overigens wel redelijk wil met deze kisten gedaan.

Er werd overigens wel redelijk wil met deze kisten gedaan.
Kijk en daar zijn trainer niet altijd voor gebouwd.

Maar neem een ARF Calmato of Calmato Sport en je zult zien dat je daar weer heel veel mee uit kan halen.

Al betwijfel ik of die het ook uithouden wanneer je volgas naar beneden duikt en dan ineesn vol up trekt.

Ik zou er dus wel een glasmat over heen trekken. Ik nu al 2 trainers uit de lucht zien komen door dat de vleugel en 2 stukken brak. Er werd overigens wel redelijk wil met deze kisten gedaan.

Een Funtana kan je ook niet met volgas naar beneden jagen en boven de grond opvangen , dan ligt de kist ook in 2 stukken . :mrgreen:

Bij normale motorisiering en normale vlieg figuren zijn ze sterkt genoeg .

Wil je een trainer kapot vliegen helpt zo'n matje ook niet .

Mvg Johan

Kijk Johan wij begrijpen elkaar ;-)

Die trainervleugels (laat ik me nu maar even tot deze groep beperken) breken omdat er dingen mee gedaan worden waar de kist niet voor gemaakt is.

Koop dan een top 3d of aerobatic kist die stevig gemaakt is.
Maar de kans is dan nog steeds aanwezig dat bij een abrupt figuur er iets breekt.

Het hangt ook een beetje van de trainer af. Bij een Calmato is het niet echt nodig, maar bv. bij een Protech IBIS is het zeker aan te raden.

Prima, en voor een Hobbico Superstar ??

Het gaat erom dat je als beginnend piloot nogal al vaak rare capriolen maakt in de lucht.
Althans ik dan :(

Even voor de duidelijkheid, instructeur staat er gelukkig naast!!

Maar als ik het goed berijp zou een normaal brevet-programma er mee gevlogen kunnen worden (incl. loopings en al).

Zijn er verder nog verbeteringen ten aanzien van de ARF'jes.
Ik dacht zelf aan andere scharnieren voor de roeren, en ze dan vanaf de onderkant te borgen.
Zodat je aan je bovenkant er niets van ziet.
Je merkt het al, ik heb een hekel aan een "lelijke"kist.

Maar als ik het goed berijp zou een normaal brevet-programma er mee gevlogen kunnen worden (incl. loopings en al).
Zekers dat is geen enkel probleem, een goed uitgevoerde loop, rol, spin etc brengt geen belasting met zich mee die deze kisten niet aan kunnen.

Hier een foto van mijn (ex) Calmato

Je ziet dat stuk links naast het landingsgestel dat is nog helemaal heel, dat is precies waar dat ik de vleugels aan elkaar heb gelijmd.
Je zit dus dat dit erg sterk is.

Deze crash was recht naar beneden op 150m hoogte precies in een sloot dus vol op het water. (kwiklink van hoogteroer was uitgepikt)

Dus zo,n vleugel als je hem normaal belast kan echt wel wat hebben. Maar ja wat is normaal he?:)

imgp1684.jpg

Hier een foto van mijn (ex) Calmato
Je ziet dat stuk links naast het landingsgestel dat is nog helemaal heel, dat is precies waar dat ik de vleugels aan elkaar heb gelijmd.
Je zit dus dat dit erg sterk is.

Ai, da's ook waardoor m'n eerste trainer (echte bouwdoos) uit de lucht kwam vallen. Met als gevolg heel wat herstel werk, vandaar besloten een ARF'je aan te schaffen.
Zodat ik weer snel het lesvliegen kan oppikken.

Ik zit nog met twee vragen m.b.t. trainers ARF's (specifiek Hobbico Superstar).
Okee, hier nog twee vervolg vragen:

Gebruik van CA hinges: wel of niet.
En de motorbevestiging m.b.v. straps (zie foto)
enginestraps.jpg

CA scharnieren volgens de handleiding inlijmen met dunne CA
Kan je dus rustig nemen .

Een motor ergens tussen klemmen ben ik geen voorstaander van .
Dit gaat veel ste snel los zitten .

Het beste zijn altijd nog de kunststof steunen .;)

Mvg Johan

Back