Een springer tug voor Bas

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door AHoogendijk, 29 dec 2015.

1. AHoogendijk

AHoogendijk PH-SAM

Lid geworden:
    24 mei 2012
    Hallo meneer Jan,

ik ben wel benieuwd naar die springer.
    U mag wel een foto plaatsen

Groeten

Bas

2. AHoogendijk

AHoogendijk PH-SAM

Lid geworden:
    24 mei 2012
    Hallo meneer Huib,

Het verslag loopt een beetje achter, we zijn al wat verder.

We gaan de springer lekker stek maken ja, en ik zal de tip aan mijn vader doorgeven
    We maken eerst de basis van de tug, en dan gaan we kijken wat de zender doet, zou mooi zijn als het allemaal gaat werken.
    We hebben ABS en triplex, goede tip, maar ik denk dat ik van mijn vader ook nog moet leren zagen en schuren, dus ik denk dat we het allebei gaan doen.

We hebben nu een motor, accu's schroef en schroeftunnel.
    Dus we moeten nog een roer, schroefas en regelaar.
    Het roer kunnen we denk ik zelf wel maken, de schroefas zullen we eens zoeken of dat ook kan.

Groeten

Bas

3. AHoogendijk

AHoogendijk PH-SAM

Lid geworden:
    24 mei 2012
    Omdat het triplex niet goed ging, heb ik dus buigtriplex gehaald.

We beginnen weer met het kale frame[​IMG]

Daar moet natuurlijk wat lijm op

En daarna zekeren met wat spijkertjes[​IMG]

Poosje drogen met wat gewicht er op[​IMG]

en na een nachtje drogen waren we zo ver
    Nieuwe lijm er op, en het resterende deel dicht plakken

Nog even het overtollige randje er af

Groeten

Bas

4. AHoogendijk

AHoogendijk PH-SAM

Lid geworden:
    24 mei 2012
    Tussendoor bij de Ocean wave van Dennis geweest:

Ook hebben we gelijk zijn andere boten bekeken

We hebben er van genoten Dennis!!

Groeten

Bas

5. AHoogendijk

AHoogendijk PH-SAM

Lid geworden:
    24 mei 2012
    Inmiddels is de springer in het water geweest, even in een plastic zak, om het hout droog te houden.

Niet alle foto's zijn helder, de lens was beslagen :(

Hier kan je zien dat de voorkant bijna tot het rechte stuk in het water ligt

De achterkant een klein stukje er in
    En zo zag het er dus uit
    Nu konden we ook de plaats van de accu's ongeveer bepalen.

Met 3 accu's werdt het een beetje te zwaar[​IMG]

En bij het er uit halen is de tug bijna gezonken, :hammer:
    Maar gelukkig kwam het water niet over de zak heen, en bleef het hout droog:feli:

We weten nu waar de accu's ongeveer komen, dus kunnen we weer verder.

Groeten

Bas

6. kockmans

kockmans

Lid geworden:
    19 feb 2013
    Ja was leuk! Klein ventje dol enthousiast. Ik had de 2 schepen op tafel staan, daar keek hij zijn ogen uit. Vraagt gewoon ff waar die sleper dan is en of ik hem even wil gaan halen!
    Leuk@pappa dat het zijn tug is waar Bas zelf in betrokken wordt. Goed voor de modelbouw en goed voor Bas. Beter als de hele dag aan de videogames!

En Bas: Was de kapitein ook aan boord toen de boot in het water lag? Pas op dat ie niet verdrinkt ejj!

Groet Dennis

AHoogendijk vindt dit leuk.
  7. k-k

k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Al doende leert men Bas! Ook ik heb diverse dingen meerdere keren moeten maken eer het naar mijn zin was of lukte. Dat voelt eerst niet leuk, maar later is er voldoening omdat het dan wel gaat. En goed onthouden waarom het de eerste keer niet wilde lukken. Als je de straalbuis gaat gebruiken, zorg dan dat bij het uitlijnen van de schroefas deze in het midden van de buis wordt gefixeerd. Het gemakkelijkst gaat dat met een kartonnen of triplex schijf, die precies in de straalbuis past. De straalbuis zelf kun je vastmaken door er in lijn met het schroefraam een paar gaatjes in te boren en daar draad in te tappen. Met een wigvormig vulstuk tussen het vlak en het schroefraam kun je de buis dan fixeren. Wanneer alles op de juiste plaats zit 2C-lijm ertussen en de schroeven licht aandraaien. Het roer kun je maken van een plaat(je) messing, blik of kunststof. Zorg wel dat de roerkoning er goed vast in komt te zitten. Voor mijn coastertje heb ik het roer gemaakt van een stukje raamlamel. Op de as (roerkoning) heb ik onder en boven 2 metalen delen uit een kroonsteentje geschroefd. Plastic plaat er omheen gebogen, gefixeerd met secondenlijm en afgesmeerd met 2C-lijm. Om het heveltje, dat het roer beweegt, te maken ook weer het metalen deel van een kroonsteentje gebruikt en daar een aluminium armpje aan gelijmd. Is allemaal ook te koop, maar zelf maken is veel leuker en geeft de geest iets te doen. Geef het roer een stukje balansdeel (voor de as). Dan heeft je servo het gemakkelijker en het geeft meer effect met het sturen. 45 Graden uitslag is voor een enkel roer wel voldoende. Wil je iets meer effect, zet dan achter aan het roer een stukje rond, of een stukje hoeklijn. Succes verder met de bouw en pas op met secondenlijm. Een paar weken geleden had ik duim en wijsvinger aan elkaar gelijmd en het met een scherp mesje los moeten snijden. Erger is om het in een van je ogen te krijgen. Dus bril op als je daarmee werkt. Groeten, Klaas.

8. Thijs Slotman

Thijs Slotman

Lid geworden:
    22 okt 2013
    idd op passen met secondelijm ook met de dampen.. is niet fijn als je het in je ogen krijgt
    succes met de bouw!!

9. AHoogendijk

AHoogendijk PH-SAM

Lid geworden:
    24 mei 2012
    Ha Dennis, we hebben nog geen kapitein, dat viel dus mee

Hallo meneer Klaas,
    we nemen de adviezen zeker mee. Er is veel zelf te maken.
    Wat we nog niet weten is hoe we de schroefas gaan maken.
    Ik kan wel aan een staaf van 4mm aluminium komen, daar kunnen we draad op snijden, en de schroef op zetten.
    Alleen of daar een strak passende buis omheen moet, of een ruimere met lagers weten we nog niet

We hebben in ieder geval 2C lijm, en natuurlijk houtlijm.:yes:
    Secondelijm mag ik nog niet alleen gebruiken, dat plakt te snel :(

Groeten

Bas

10. AHoogendijk

AHoogendijk PH-SAM

Lid geworden:
    24 mei 2012
    Maar we gaan weer verder,

Nu weten we waar de accu's ongeveer moeten.

We maken het zo dat de accu's nog wat kunnen schuiven, dan kunnen we de tug nog wat trimmen als die klaar is.

Even 2 plankjes gezaagd, en een blokje er onder om te passen

Netjes uitgemeten of het recht komt

Even een paar blokjes gezaagd

Het diepste punt opgezocht met het waterpas

En toen konden de blokjes in de romp gelijmd worden

Lijm aan de plankjes, en wat ballast er op, en zo kon het drogen

En dat zit helemaal vast nu.

Nu gaan we uitmeten hoe het met de schroef en schroefas past, waar het roer komt, en de motor.

Als er iemand tips heeft hoe je met simpele dingen een schroefas kan maken, dan horen we dat graag.

Groeten
    Bas

11. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Bas, Houd die motor goed in de gaten! Is gewend om aan stuurboord in een sleepboot te liggen. Merkteken staat er nog op. Maar even serieus; Als je de motor met de kopse kant tegen een plaat schroeft, zorg dan dat er in die plaat ook ventilatiesleuven worden geboord en gezaagd. Ik had dat niet gedaan en daarom is deze SB motor zo alleen. Maar elk nadeel heb se voordeel moet je maar denken. Succes verder met de bouw. En hoe je zelf schroefassen kunt maken heeft Roel van Essen al eens een heel verhaal over gedicht. Even met Google rondneuzen op schroefassen en Roel van Essen. Succes verder! Gr. Klaas.

12. AHoogendijk

AHoogendijk PH-SAM

Lid geworden:
    24 mei 2012
    Hallo meneer Klaas,

Daarom rolde de motor steeds naar rechts:hammer:
    Dat van die koel opening hadden we al gezien, dat is bij de heli's ook zo.

We zullen het draadje van Roel eens goed doorlezen.

Groeten
    Bas

13. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Mooi Bas dat je het hebt gevonden. Intussen heb ik op mijn coastretje aan SB een 25 cm lang spuigat geboord en gevijld. BB had ik voor het eten al klaar. Resultaat valt me niet tegen, al zeg ik het zelf. Was bang dat de verschansing wat wilde gaan bollen, maar staat nog lekker strak. Eens kijken of ik na de koffie nog puf heb om de 22 stutten erachter te lijmen. Intussen ook goed advies gehad m.b.t. het afwerken van de luiken. Je hebt een mooie hobby gevonden Bas! Kijk het allemaal goed af en het geeft niet als je pas na een paar keer kunt zeggen; Nu is het naar mijn zin en dat heeft Bas gemaakt. Een van mijn eerste modellen is nog steeds favoriet. Gr. Klaas.

14. Thijs Slotman

Thijs Slotman

Lid geworden:
    22 okt 2013
    ben het met je eens Klaas. m'n eerste boot (grote springer) is nog steeds favoriet op het water zeg maar
    kleine springer tug favoriet qua bouw haha

maar ziet er goed uit Bas!! word nu al een mooie boot

15. AHoogendijk

AHoogendijk PH-SAM

Lid geworden:
    24 mei 2012
    Ha Thijs,

Wij hopen ook dat we er veel mee kunnen varen, maar zo ver zijn we nog niet.

Wij zijn begonnen met lagertjes zoeken,

Als we deze zouden gebruiken, dan past daar een 4mm as in, zou dat gaan met aluminium as?
    En zo te zien zijn er wel buizen van inwendig 6mm te koop, buitenkant is dan 8mm

Groeten
    Bas

16. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Hallo Bas, De as en de lagers moeten goed in elkaar passen. Neem geen aluminium as. Dat is zacht en met koper/messing/water niet zo'n goede combinatie.
    Is geen wet van Meden en Persen wat ik nu schrijf, maar meer een idee hoe het in elkaar steekt.
    Stel je hebt een as van 4 mm, lengte niet kritisch, maar moet wel recht zijn en aan een eind voorzien van schroefdraad.
    Binnenmaat van het lager is dan ook 4 mm, of een fractie meer. Lengte van de lagers ongeveer 1 cm. Ideaal is messing of bronzen pijp van 4 mm binnen en 5 mm buiten.
    Dat past dan weer in een pijp van 5 mm binnen en 6 mm buitenwerks. Mocht je een oude motor slopen en daar komen lagers uit van 4 mm binnen en 6 mm buiten dan kun je ook een stuk pijp nemen waar die lagers in passen. In theorie zou je de lagerbussen er ook met epoxy in kunnen lijmen. Maar probeer het verhaal van Roel te volgen en te begrijpen. Lukt het helemaal niet dan zul je een schroefas moeten kopen. Steek je licht eens op in Goes. In het straatje tussen de Markt en de Haven zit een winkel met spulletjes. Vanaf de Markt komend links. Misschien heeft hij nog een oude Robbe of Graupner as voor een schappelijke prijs.
    De puf voor de stutten nog kunnen vinden. Nu wordt het tijd voor de tobbe, nog even lekker zitten en daarna lekker slapen. Gr. Klaas.

17. AHoogendijk

AHoogendijk PH-SAM

Lid geworden:
    24 mei 2012
    Ha Klaas,

We houden je draadje van je coastertje in de gaten!
    In Goes ben ik weleens geweest, maar daar hebben ze niet zo veel meer.
    Misschien dat ik volgende week nog eens langs ga.
    Het is voor mij net zo goed een uitdaging als voor Bas, dus we leren er samen van.
    En een extra uitdaging is om het low budget voor Bas te houden.
    Nu heeft hij pas voor een paar accu's een bijdrage gehad, dus die moet maar in de schroefas gaan denk ik.
    Ik kan aan een rvs staaf komen van 4mm, moet ik vragen of iemand daar draad op kan snijden,
    Deze busjes zijn 4*6*6, per 5 stuks, dus dan kunnen we er aan iedere kant 2 monteren.
    Vervolgens een RVS buis van 8*6 er overheen, dan moet het toch lukken, vullen met uierzalf (heeft opa wel)
    En dan een koppeling van de 4mm as naar de 3mm motoras, dan hebben we het denk ik.
    En goed uitlijnen natuurlijk, maar zo te zien past dat wel

Het moeilijke is dat we met verzendkosten, en minimale orders zitten,
    Maakt niet zo veel uit of het rvs of messing is.

En dan alles bij elkaar is het bijna net zo duur als deze of deze (maar ja, dat is kant en klaar, daar leert Bas niet van)

Ik ga er nog eens rustig over nadenken, eens uitmeten hoe alles komt, zodat we de lengte weten, en dan zoeken we daar iets bij.

Adviezen altijd welkom

Groeten
    Arie

18. Indoorvlieger

Indoorvlieger Forum veteraan

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Goed bezig, zie ik. Veel bouwplezier verder, en we zijn beniewd naar het eindresultaat.

19. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Hallo Bas, Hoe gaat het met het samenstellen van de schroefas? Vond vanmiddag bij het opruimen een askoker voor een 4 mm as. Zit helaas maar één lager in. Het is een stukje verchroomde messing pijp, binnenwerks 5 en buiten 6 mm. Je moet er maar net een busje (pijp bi 4, bu 5 mm) bij weten te vinden. Indien je er iets in ziet moet je me even een PB-tje sturen met je adres. Dan stuur ik het op. Zag een plaatje met een as in een 60 mm schroef. Alles met elkaar maakt een 4 mm schroefas met koker. Gr. Klaas.

20. Brandweerboot

Brandweerboot

Lid geworden:
    20 mei 2011
    ik heb eventueel een los lagertje van messing. of ik draai er even eentje. geen probleem

Deel Deze Pagina