Een paar vraagjes

• Topicstarter Topicstarter Underdog0
  • Startdatum Startdatum
U

Underdog0

Guest
Ik heb mijn intrede gedaan in modelbouwvliegen en heb dat zo goedkoop mogelijk gedaan.
Ik ben namelijk van oude restanten van vliegtuigjes 1 goed vliegtuig aan het maken alleen heb ik nog een paar onopgeloste vragen.

Ik ga een 6.5cc 2tact brandstofmotor gebruiken, is dat genoeg of te veel voor een vliegtuig met een span van ongeveer 1.65 meter? (het leeggewicht is 900 gram)

Hoe bereken ik precies waar het zwaartepunt moet zitten? En het zwaartepunt is toch het punt waar die op zou moetten kunnen balanceren?

En mijn motor is net nieuw en moet dus nog ingelopen worden, hoe je de motor moet laten inlopen weet ik al maar moet de motor als hij net nieuw is ook makkelijk met de hand rond te draaien zijn?
Want als ik dat probeer gaat het erg schokkerig op het punt wanneer de zuiger bovenaan in de motor zit.

Gaarne niet alles te moeilijk uitleggen, Het is echt de bedoeling dat dit vliegtuig gaat vliegen, dus niet aankomen met antwoorden als een nieuw vliegtuig kopen.

Alvast erg bedankt, en ik moet zeggen dat dit een erg handig forum is, ik heb al erg veel geleerd over allerlei kleine dingen.

Als eerste welke motor precies, en als ik het zo hoor is dat een ABC motor, dus die niet meer droog ronddraaien.

Voor het berekenen van het zwaartepunt geeft het speciale programma's http://www.geistware.com/rcmodeling/cg_calc.htm#cg of deze online berekening.

Met dat gewicht zal het wel redelijk kunnen vliegen mits alle instelhoeken correct zijn.

Als de vleugel een constante koorde heeft (rechthoekige geometrie a la standaard trainervleugel) hoef je niks te rekenen aan je zwaartepunt, maar kan je gewoon uitgaan van 25-30% van de koorde.

Ok ik heb ff gekeken en het gaat om een Thunder Tiger GP 42 motor
Het soort motor is een ABN

En dat met die instelhoeken? en de koorde? wat houd dat precies in?
En de vleugel is afkomstig van een zeefvlieger (ik heb de vleugel op maat gezaagd)

En de vleugel is afkomstig van een zeefvlieger (ik heb de vleugel op maat gezaagd)
:?: :?: :?:

kan je mischien een (paar) foto('s) plaatsen dat maakt een hoop duidelijk denk ik.

ik bedoelde natuurlijk zweefvlieger.
maar die foto's gaan denk ik niet lukken.

Als je een vleugel gebruikt van een zwever dan denk ik dat je met die motor niets kan doen en dat bij de eerste de beste bocht de vleugel zal breken.

@Underdog0

Ja Ik had wel begrepen dat je zweef bedoelde. Ik dacht alleen aan hetzelfde als Theo Coenen al schreef.
Je kan niet ongestraft van verschillende vliegtuigen onderdelen bijelkaar rapen en daar 1 vliegtuig van maken. zeker niet als het ook nog eens uit verschillende takken (zweef motor electro enz.) van het vliegen komt.

Ik kan niets anders doen dan je net als Ron aanraden om eens met de hele handel naar een club te gaan.

Ik heb mijn intrede gedaan in modelbouwvliegen en heb dat zo goedkoop mogelijk gedaan.

anders kan de goedkoop wel eens duurkoop blijken :!:

PS: een easyStar is niet duur en schijnt heel goed te vliegen

Ok erg bedankt allemaal,
maar waarom is het dan niet mogelijk om verschilende onderdelen samen te voegen tot 1 vliegtuig?
En waarom zou de vleugel dan breken?

omdat een zwever vleugel gebouwd is om minder g-krachten te weerstaan, als je met een brandstof vlietuig een bocht maakt, krijg je daarbij veel meer g-krachten dan bij een rustig zwevertje dat heeeel langzaam een bocht maakt omdat je veel sneller door de bocht gaat. snap je??

groeten jesse

Het is niet onmogenlijk, maar dan moet je (veel) verstand hebben van wat je doet.

(ik heb de vleugel op maat gezaagd)

Ik wil niet vervelend overkomen, maar dit klinkt niet echt veelbelovend.

Aangenomen dat het geen carbon vleugel is, maar een balsa vleugel. De vleugels van een balsa zwever zijn heel licht gemaakt met een profiel waarmee (ten opzichte van een 6.5cc brandstofkist) langzaam gevlogen wordt. Als je een bocht vliegt met een zwever komen er heel andere (lagere) krachten op de vleugel dan als je de bocht door rost met een 6.5 cc motor.
Het afzagen van de vleugel is ook niet erg verstandig, angezien dan de stevigheid weg is en het profiel van de vleugel hoort bij (samen hangt met) de lengte.
Jammer dat je er al in gezaagd hebt anders had je mischien beter een zwever kunnen bouwen.

zonder Zonder het te zien (foto's) is het wel lastig om dit allemaal zomaar te beoordelen.

Ok, dan denk ik dat ik maar wat geld uitgeef aan een vliegtuigje.
Het moet natuurlijk wel geschikt zijn voor de 6.5cc brandstofmotor anders is dat zo zonde.
Ik zit nu te denken aan 2 vliegtuigjes,
de robbe charter van 75 euro
of de greatplanes dazzler van 75 euro

Dus welke zou ik nemen (ik wil het trouwens bij zwaluwmodelbouw halen want dat ligt lekker dichtbij)
En 80 euro is echt de max wat ik ervoor wil uitgeven.

Bij voorbaat dank.

Underdog0 zet effe je woonplaats in je profiel. Morgenmiddag ben ik rond 16:00 uur bij de zwaluw met een clublid. Als je wil kan ik je dan heel goed advies geven. En neem ook minstens een van je ouders mee.

Verder kom eens vrijblijvend bij ons in Sittard op de club kijken of ga naar de club in Posterholt, die willen je ook best wel perfect helpen. Alleen rommelen is in deze omgeving niet echt gezond voor onze hobby. Er zijn teveel modelvliegclubs waar je dan voor overlast kan zorgen.

Ik ga denk ik ook wel bij die club in posterholt,
Mijn woonplaats staat nu in mijn profiel
En als ik morgen kan gaat zeker mijn vader mee, (ik ben nog net geen 15 vandaar)

Maar denk je dat 1 van die 2 vliegtuigjes geschikt is voor een beginner?
Ik ga in ieder geval wel die brandstofmotor ervoor gebruiken want anders gooi ik geld weg.

Met die charter moet het wel lukken, maar dat zien we morgen dan wel.

Ok ik ben er morgen.

Wat zijn de mensen op dit forum behulpzaam :yes:

bij zwaluw is trouwens ook een aanbieding, de protech skystar, daar vlieg ik mee, en is een prima kistje!!!

als je er 300 euri vor betaalt heb je zowat alles kompleet excl. benzine...

groeten jesse

Daar heb ik dus niks aan,
Ik heb de motor al en dan dus nog het vliegtuig 75 euro
4 kanaals zenderset was rond de 80 euro
en nog een paar servo's en ik ben klaar.
Dat is veel goekoper en ik heb een strak budget,
Toch bedankt voor de tip!

Back