Een kale Hr. Ms. De Zeven Provincieën (1953)

Discussie in 'Papierbouw' gestart door erikborgers, 1 sep 2024.

  1. erikborgers

    erikborgers Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.326
    Locatie:
    Zuid Holland
    Tja, en wat kan ik verder vertellen. Niet zoveel bijzonders. Vandaag de laatste vakantiedag en flink doorgewerkt. Het schip is af, op lopen na, die ik thuis uit stukjes pijp kan halen. Of toch papier.

    Het resultaat IMG_9720.jpeg IMG_9721.jpeg IMG_9722.jpeg IMG_9723.jpeg IMG_9724.jpeg IMG_9725.jpeg IMG_9726.jpeg
     
  2. erikborgers

    erikborgers Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.326
    Locatie:
    Zuid Holland
    Conclusies

    - best leuk om eens zonder extra’s te bouwen. In ieder geval scheelt het factoren tijd
    - een leuk model, simpel, maar die simpelheid is in harmonie. En hier en daar nog best lastig door ronde onderdelen en opbouw
    - niet overal een goede fit. Met name het dek is tekort. Na 3 maal bouwen durf ik dat te zeggen. Maar goed, oplosbaar met wat fantasie en ervaring
    - ik maakte erg makkelijk vlekken. Nu is dit een eigen kopie, maar dat gaat me niet nog een keer gebeuren. Als ik weer van een eigen print bouw, dan hoop ik dat sealen werkt.
    - een papieren model heeft echt een goed binnenwerk nodig en bij lange uitstekende dekdelen ook iets dergelijks. Dit model is daar te simpel in. Verstevig bv ribben met karton en idem onder de dekken. Iden binnenwerkjes voor bv de schoorsteen helpen enorm delen goed in vorm te krijgen.

    Bouwtijd schat ik rond 20 uur. Die van de gesuperde zeker het tienvoudige! Dus als je gewoon lekker wil bouwen en tevreden bent met een resultaat als dit: ideaal! En het kan makkelijk nog wat mooier met bv ankerketting en gebruik van potlood voor witranden. Al met al een leuk vakantie project en straks op de beurs leuk om deze 7 naast de gesuperde te zetten
     
  3. pascall

    pascall

    Lid geworden:
    8 mrt 2008
    Berichten:
    1.544
    Locatie:
    zeeuws-vlaanderen
    Weer strak gebouwd maar geen vergelijking wat details betreft met de andere in aanbouw zijnde kruisers.
    Leuk om te zien die verschillen!
    Je zou verwachten dat de ontwerper de fouten er uit zou halen voor dat de bouwplaat in productie gaat.

    Mvg,

    Pascal.
     
    erikborgers vindt dit leuk.
  4. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.395
    Locatie:
    Leeuwarden
    Een mooi resultaat Erik, leuk voor in de vakantie uurtjes
     
    erikborgers vindt dit leuk.
  5. erikborgers

    erikborgers Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.326
    Locatie:
    Zuid Holland
    Dank voor de woorden. Het was erg leuk eens zo naar de basics van papierbouw te gaan en iets leuks te maken in korte tijd.

    Een slotwoord:

    Het blijft natuurlijk altijd oppassen de bouwplaat ontwerper een fout toe te rekenen. Zo print ik hier kopieën uit (legaal voor eigen gebruik), en wie zegt er niet dat mijn printerdriver of scanner misschien toch net die 1% afwijking heeft in lengte of breedte? Of monteer ik toch iets steeds anders dan bedoeld? Het zou zo maar kunnen.

    Ik weet dat uitgevers altijd laten proefbouwen. Of soms komt er feedback van bouwers waarvoor men gevoelig is en erata informatie wordt toegevoegd. Ik ken geen enkele proefbouwer die daarvoor geld voor krijgt. Chapeau! Een fout is natuurlijk niet fijn, maar juist in papier goed te corrigeren. Zorg daarom wel voor een kopie of … koop de bouwplaat twee maal, iets wat ik vaak doe. Ik kopieerde hier niet vanwege de prijs, maar omdat ik het papier wilde vervuilen. Het beste blijft gewoon de bouwplaat te gebruiken: drukkwaliteit is beter en blijft langer mooi dan inktjet.

    En over de mate van detail: hier maakt de tekenaar en uitgever een bewuste keuze. Er zijn bouwplaten van 10000 stukjes met onderdelen kleiner dan 1mm, maar hoeveel mensen spreekt dat aan? Of erger: je begint eraan en haakt gefrustreerd af. Omdat het te lang duurt of te moeilijk is. Zo ligt mijn Halinski Fuso nu al 5 jaar op me te wachten omdat ik juist dit vrees nu ik nog zoveel heb te leren. Dus weinig detail of veel detail is een heel bewuste keuze.

    Als er al fouten worden gemaakt door drukker of tekenaar, dan vind ik dat jammer, maar geen groot probleem en goed verklaarbaar door de “markt” die bestaat uit kleine oplagen en de wens veel modellen uit te brengen. En detail is een keuze, waar zowel tekenaar/uitgever en koper goed over na moeten denken.

    Driewerf hoera dus voor ontwerpers en testers van bouwplaten
     
    Laatst bewerkt: 16 sep 2024
    Pingu57 en pascall vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina