Een Formule One Reno racer ontstaat.

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door GJVO, 8 feb 2022.

1. toostbeek

toostbeek

Lid geworden:
    6 dec 2014
    Nou daar hoef je geen CAD tekenaar voor te zijn Ik denk dat Gert Jan zijn snijmachine wel met DXF overweg kan dat bestandsformaat kan je prima maken met Inkscape, een freeware tekenprogramma.

2. GJVO

GJVO In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    23 dec 2003
    In theorie zou ik de segmenten kunnen snijden met de machine maar dan heb ik geen referentie.
    De triplex delen schuur in nu naartoe, als ik alleen schuim heb dan schuur ik misschien te veel weg.

GJ

3. GJVO

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Langzaam verder met de romp.
    Deel 2 van 120mm schuim zit verlijmd.
    Ik heb in Duitsland geen PU opschuimende lijm kunnen kopen, is hier verboden.
    In Nederland bij de Hornbach maar meteen de grootste fles gekocht die ze hebben, 750 ml voor 20 euro.
    Dus de calculatie komt hier geupdate weer onder deze post.

Even een foto zoals ie nu staat te drogen.
    Let niet op de rotzooi, was gisteren ziek dus de boel de boel gelaten en morgen ruim ik wel weer op.
    CIMG4911.JPG

Tot nu toe gekocht:

5 plaatjes 61x122 3,6mm Multiplex bij Praxis > 4,89 per plaatje > 24,45
    Bison Konstruktielijm (Bruislijm) > 5 Euro
    1mm dik karton > 4 plaatjes 40x70 > 9 Euro
    Tekening uit laten printen > 10 Euro
    3 Platen XPS 120mm> 48 Euro
    2 platen XPS 50mm> 14 Euro
    1 pot Bison Konstruktielijm > 20 Euro

Totaal tot nu: 130,45

ramses vindt dit leuk.
  4. jan brilman

jan brilman Forum veteraan

Lid geworden:
    27 sep 2002
    Welke rotzooi?

jan.

WillydeWoofer vindt dit leuk.
  5. GJVO

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Op de grond en op tafel...

GJ

6. bdoets

bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Ja die schoen dat kan echt niet

7. GJVO

Lid geworden:
    23 dec 2003
    En een update van de dag.
    Ben weer redelijk opgeschoten.
    Paar delen shuim geplakt, spanten erop.
    En net nog even geschuurd, het is altijd fijn om met een leuk resultaat de avond in te gaan.
    Ja, dan kan ik beter slapen.

Voor het schuren.
    De 3 120mm delen zijn geplakt alleen het laatste spant heb ik nog niet gezaagd en dus ook niet geplakt.
    index.jpg

De schuurlat met korrel 40 ligt klaar.
    Schuren maar!!
    Het waait hard genoeg dus het stof waait wel weg.
    index2.jpg

Halverwege het schuren even een fotootje.
    En ja... mijn sweater is nu gespikkelt.
    index3.jpg

En vrijwel klaar met schuren.
    Laatste deel kan ik nog niet doen omdat ik het spant nog niet klaar heb.
    index4.jpg

Ja, ik ben weer tevreden!
    Het gaat de goede kant op.
    Helaas is 2K PUR hars niet te koop in Duitsland.. ook verboden.
    Dus dat moet ik bij Polyservice kopen.
    Volgende week toch weer even naar Nederland.
    index5.jpg

En nu kan ik straks tevreden slapen.

GJ

Thedo, Antonio69, Cnn en 2 anderen vinden dit leuk.
  8. Vale Ouwe

Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    5 feb 2004
    Nog belangrijker; weer uit de veren komen.

Ik gebruik (in deze situatie) gewone PUR-schuim, maar wel met bussen voor "pistool".
    Niet de speciale om te verlijmen. Net als je wilt dat ook nog vult, dan valt dat tegen.
    Gewone PUR-schuim is prima te schuren, de PU-lijm is net iets harder.

Hier geeft dat niet. Je hebt sowieso nog wel wat "krasjes" weg te werken. :)

9. Mugen MRX-3

Mugen MRX-3

Lid geworden:
    21 jan 2004
    Dan moet je 2k pu schuim eens proberen…. Beide componenten mixen en gelijk uitgieten, je hebt maar 30-50 seconden (afhankelijk van type) voordat het al begint te schuimen, en na een kwartiertje is het al keihard en kan je het al schuren, het zet ongeveer factor 20 uit waardoor je een density van rond de 40-50 kg/m3 overhoud, daarmee is het nog lichter dan eps :)
    En jaaa…. Als je het goed uitwerkt kan je dit in een mal uitschuimen tot vleugelkernen die behoorlijk hard, stevig, en licht zijn, dus voor seriewerk zeker het overwegen waard

Cnn vindt dit leuk.
  10. GJVO

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Dat schuim uit die bussen is te grootcellig.
    Dat schuurt niet fijn.
    PU lijm is veel te hard inderdaad.

ik gebruikte vroeger heel veel 2K PU schuim.
    Dat was 30kg/m3.
    Polyservice verkoopt nu ook een zwaardere versie, 70kg, dat schuurt echt heel fijn, lijkt op XPS of EPS100.
    Voss Chemie heeft nog veel meer soorten alleen verkopen die niet direct aan particulieren.

Wat betreft in mallen..
    Ik vind het vreselijke zooi, als je het ergens op morst krijg je het nooit meer weg.
    Dus wat gebruik je dan voor lossing in een mal??

GJ

11. Mugen MRX-3

Mugen MRX-3

Lid geworden:
    21 jan 2004
    er zijn veel verschillende soorten en types, veel zijn ontwikkeld om machinaal te verwerken, om handmatig te mengen zou ik je bijbvoorbeeld adviseren om Nestaan PN013/45-HM te nemen
    deze is in theorie 45 kg/m3, (in de praktijk zit je eerder tussen 50-55 kg/m3) grote voordeel van dit type is dat het een CT heeft van 70 sec en een GT van 300 sec
    oftewel deze is nog handmatig fatsoenlijk te verwerken
    de PN733/35 van Nestaan is uitgeschuimd met 35 kg/m3 lichter maar met een CT van 32 seconden, GT van 160 sec, en TFT van 200 sec meer bedoeld als een machinaal verwerkbare..

als je een mal hebt zou ik deze in de semi permanente losmiddel zetten, PU is zowieso vreemd spul en vereist een specifiek losmiddel, Aachem heeft hier een goede in een spuitbus voor, voor een alu of composiet mal zou ik van Chemtrend de R&B ez nemen, dit is "het"losmiddel om veel producten uit een mal te trekken zonder tussentijds opnieuw aan te brengen... het lost vrijwel alles, een stapje daaronder is de 41-90 van Chemtrend, iets mindere loskracht maar ook een stuk goedkoper :)

12. Mugen MRX-3

Mugen MRX-3

Lid geworden:
    21 jan 2004
    ow.... mijn persoonlijke mening... ik zou helemaal niet met PU schuim in de weer gaan maar gewooon na het schuren een 160 gsm glasweefsel aanbrengen met epoxyhars en na uitharden de plug strak plamuren.....
    mocht je een glanzende mal willen maken en je na het plamuren een primer wilt aanbrengen die weer schuren, dan een PU lak, na een week die weer schuren en polijsten.. (zo gebeurt het nog te vaak) als dat je geplande manier is dan wil ik je gerust uitleggen hoe je dit veel efficiënter en goedkoper kan doen

13. GJVO

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Het schuim wat ik wil moet echt heel dicht zijn, dus vandaar de 70kg versie van Polyservice.
    Ik zag net de particuliere website van Voss Chemie en daar staat wel het PUR schuim.
    En Voss is goedkoper.

En je voorstel meteen met 160 grams aan de gang gaan.
    Nee dat werkt niet.
    Ooit al eens geprobeerd.
    Ten eerste is 160gr veel te grof, ik zou max 80 gram nemen.
    En je hebt zoveel nabewerking nodig als je zonder te vullen er een weefsel opzet,
    Want waar een deuk zit kan je het weefsel indrukken.
    Een andere optie is de gaten te vullen met gipsplaatvuller, dat schuurt ook heel makkelijk weg.
    Dan een laag PU hars erover zodat het schuim wat harder word en ook de hechting van de gipsplaatvuller goed is,
    En daar dan een laag weefsel over.
    Dat is een optie, maar ik ga voor het pur schuim, omdat ik weet dat dat prima werkt en ik er ervaring mee heb.

GJ

14. Mugen MRX-3

Mugen MRX-3

Lid geworden:
    21 jan 2004
    je moet doen waar je zelf het meeste vertrouwen en ervaring mee hebt :thumbsup: als je met PU schuim in de weer gaat zou ik na het gieten en zodra het begint op te schuimen niet meer met een roerstokje proberen het schuim alsnog in een kier of deukje te duwen, je drukt de schuimbelletjes kapot en houd dan een enorme harde taaie massa over en dat schuurt kut :rolleyes:
    die van poly service is op zich ook best goed te verwerken :thumbsup:

15. GJVO

Lid geworden:
    23 dec 2003

Weet ik, ook door schade en schande.
    Het dek van mijn raceboot schaal 1:1 die ik destijds gebouwd heb zat verlijmd met pu schuim.
    Oersterk en kan ook nog eens enorme klappen opvangen.
    Dus ja, ik heb naast polyester en epoxyverwerking ook wel wat ervaring met pu schuim.

GJ

16. Vale Ouwe

Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    5 feb 2004
    Nou mocht je dat willen, en er meer mensen interesse hebben, dan heb ik zeker belangstelling naar jouw kennis en ervaring.
    Een inkijkje naar wat er met alle kennis en middelen mogelijk kan zijn, maar natuurlijk vooral wat voor ons praktisch modelknutselaars haalbaar is.

17. GJVO

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Ik wil best eens ergens een workshopje organiseren over mallenbouw.
    Ik heb het al meerdere mensen geleerd en ik heb al van meerdere mensen de vraag gekregen.
    Alleen gaat dat niet binnen 1 avondje.
    Je bent als je de mal al hebt, zeker 2 avonden bezig.
    Maar dit gaat wel weer erg offtopic.
    Als het zover is open ik wel een nieuw topic.
    Er zijn trouwens in Duitsland verschillende mensen die dit doen.
    Martin Webershock is zo iemand, die bouwt erg goede en mooie modellen en geeft trainingen maar verhuurt ook mallen.
    https://www.weberschock-development.de/home/

GJ

18. Mugen MRX-3

Mugen MRX-3

Lid geworden:
    21 jan 2004
    Als daar behoefte en interesse voor is dan wil daar best een apart topic voor openen, meer dan 20 jaar heb ik in de composiet industrie pluggen, mallen, en producten gemaakt zowel in loondienst als eigen onderneming, terugdenkend aan de mooie projecten die o.a. In de autosport (Dakar rally, en rallysport,) motorsport en zelfs voor bekende wegrace coureurs, en zelfs reparaties aan 1:1 vliegtuigen… en heel veel voor de jachtbouw
    Mn laatste praktijk baantje was process ontwikkeling van medische producten en luchtvaart onderdelen, nu de laatste paar jaar als verkoper van grondstoffen en trainingen en advies geven bij klanten over productieproces van oa
    Vacuum injectie, hand layup, VRTM, RTM-Light, Prepregs, en het vooral het optimaliseren van het Vacuum injectie proces.

Ik wil best wat van mn kennis delen, maar dan wel met de wetenschap dat mijn uitleg is gebaseerd op 24 jaar eigen ervaring en niet op wat iemand ooit eens heeft verteld of wat iemand anders deed…
    Composiet is een vakgebied wat enorm breed is en als je het goed toepast kan je op een hele snelle manier iets produceren…. Tijdje terug nog aan Niels (CNN) laten zien hoe ik wielkappen maak…….. hars aanmaken en 2 minuten later liggen ze uit te harden, om 5-10 minuten later 2 halve schalen uitgehard en wel naast de mal te hebben liggen

19. GJVO

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Graag, laat maar zien.
    Maar dan wel voor iedereen toegankelijk.
    Dus geen dure infusie technieken, geen autoclaven, curing sytems en met harsen die voor iedereen voor een normaal bedrag te koop zijn.
    Ik heb een seminar gevolgd bij webershock.
    Dat gaat met R&G spullen, zonder dure technieken.
    Bij HP een infusion seminar gedaan maar dat is al vrij kostbaar als je een minimaal resultaat wil behalen.
    Ik ga voor budget oplossingen, voor iedereen haalbaar en uitvoerbaar.
    Vaak een compromis.
    Ik heb mijn eerste project rond mijn 16e gedaan, dus 40 jaar geleden.
    Mijn raceboot heb ik samen met destijds de wereldkampioen Wiep Torenvliet gebouwd, een jaar of 30 geleden.
    Dus wat ervaring betreft heb ik wel wat jaartjes.
    Ik weet dat het beter kan maar ivm de kosten kies ik een andere weg.
    Als geld en spullen geen issue zijn dan zijn er betere opties.

GJ

20. Mugen MRX-3

Mugen MRX-3

Lid geworden:
    21 jan 2004
    Je. Hoeft jezelf niet te verdedigen hoor, dat is nergens voor nodig…… ik probeer alleen mee te denken en mn input te geven ;)

Cnn vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina