Een fluytschip in eik

Update 27
Als eerste heb ik het voordek aangepakt. Door de dekbalken op maat te maken. Het voorste dekbalkje heb ik verdikt omdat de boegspriet er eigenlijk dwars doorheen gaat.

full

Ook de knecht en de nagelbank liggen klaar om geplaatst te worden.
Ik heb ervoor gekozen om het dek daarom heen te plaatsen.
Helaas heb ik geen tussendoor foto's gemaakt, alleen van het eindresultaat.

full

De boegspriet is er al ingezet en zit vast tussen de klampjes op het dek eronder.
De volgende stap zijn de berghouten. De eerste berghout ging redelijk soepel en zit er acceptabel op. Op een kiertje na maar dat kan je opvullen.
Voor het soepel kunnen plaatsen van het eerste berghout heb ik een paar spijkertjes gebruikt. Toen bedacht ik dat het wel leuk zou zijn om het berghout helemaal met spijkertjes vast te zetten. Zoals ook door anderen is gedaan. Dat leverde dus het volgende op:

full

Dit viel me tegen, ze ogen te grof en te opvallend. Daarom besloot ik de spijkers te vervangen door sate-prikker puntjes. En dat krijg je dit:

full

Dit zal een aantal mensen wel bekend voorkomen.
Toen het tweede berghout. Op de eindjes wel met een spijkertje vastzetten is wel handig. Maar eik is veel harder dan bijv. linden dus moet je wat harder tikken. En dat gaat niet altijd goed.
Kijk maar:

full

Ik had het berghout wel voorgeboord maar de plank eronder niet. Die knikte opeens naar binnen toe. Bij het van binnen uit terug drukken brak het helemaal af en dat leverde een gat op. Ik hoopte dat te kunnen dichten met het berghout en wat kneedbaar hout maar dat gaat niet lukken. Dat het echt een gat is zie je ook als de verlichting aan staat:

full

Tot overmaat van ramp tikte ik figuurtje dat juist hierachter op het gemak zat ook los. Dus dat moet ik er terug in friemelen. Maar eerst de romp onder het berghout repareren na het berghout eraf slopen. Gelukkig had ik de omlijsting van de kajuitramen nog niet gemonteerd.

Wordt vervolgd.

Het begint al een echt werkpaard te worden dat er al vele zeemijlen op heeft zitten. Pfffff ergernis als zoiets gebeurd.

Die saté prikkers is een goede oplossing, maar ik zie ook wel eens dat gewoon messing gebruikt word. Kort eindje en je hebt geen kopje maar een recht staafje, dat wanneer je met een fijn vijltje erlangs gaat. Een mooi gouden kopje oplevert, dat in een mum van tijd zwart word door de lijm.

Op de achtersteven van het Hohenzollern model heb ik 0,8 mm draad gebruikt.
Hier te zien, en nog niet geschuurd en afgewerkt. Plank is 6 mm breed
IMG_3746.JPG.jpg

Ik heb daar 0,8 gebruikt, die zitten ook vrij diep en zijn onderdeel van de constructie.
Ik heb 0,5 mm voor de rest die ik nog moet doen, maar die zijn voor de sier.

Als ze niet vanzelf zwart worden (door het schuren) dan doe ik aanstippen met een wattenstaafje dat ik in de kolderstok messing zwart vloeistof heb gedoopt. Dat tast het hout niet aan.

Secondelijm, die hele dunne van de Action. Het messing staafje dip ik heel spaarzaam in een drupje. En als ik twijfel dan breng ik nog een beetje aan op de 'nagel' als hij op zijn plek zit. Capillaire werking zuigt de lijm naar binnen. Gaatje boor ik voor. 0,1 mm. dunner boortje dan de messing draad.

Die sate-prikkers gaan een stuk beter inderdaad. Je zal straks zien als je het hout gaat behandelen de kopse kant van je prikkers mooi gaan afsteken.

Update 28
Even een snelle update over de reparatie van de in vorige update vermeldde schade.
Ik heb achter het gat een stukje karton geplakt door het met een touwtje tegen de binnenkant van het gat te trekken.

full

Achter het karton zit in het touw een dikke knoop, zodat ik aan het rechterdeel van het touw kan trekken.

full

Aan de voorkant van het stukje karton flink wat houtlijm gesmeerd, door het gat gestoken en met het touw tegen de binnenkant van het model getrokken. Na droging met de andere kant van het touw het touw eruit getrokken. Daarna het gat opgevuld met kneedbaar hout en het berghout er op gelijmd.
Met volgende als resultaat:

full

wordt vervolgd

Even een vraagje Jan, naast die slimme en goed uitgevoerde oplossing.
Is de bouwinstructie van het pakket, dat bepaald dat de berghouten tegen de steven komen onder een lichte hoek? Ik vraag dit omdat ik mij verdiept heb in de scheerstrook bij de bouw van die schepen en daar is de scheerstrook altijd haaks op de steven(constructiedetail tijdens de bouw). Dus de berghouten ook in dat geval omdat die altijd parallel met de scheerstrook lopen. En een fluit heeft 2 van die unieke gevallen.

Stephan. In de BB staat deze tekening.
full

De onderste loopt iets in een hoek tegen de steven. Ik denk niet dat Hans hier erg op gelet heeft want er staat niets over in de handleiding.
Het is ook lastig te realiseren omdat het voorgelaserde latten betreft. Die gaan dus uit van de CAD-tekeningen van Hans. Als mijn model een iets andere vorm heeft zal deze lat dus ook een iets ander verloop hebben. En dan gaat het vooral over de ronding bij de steven. Dus van bovenaf gezien. Als je daar niet precies dezelfde ronding hebt als in CAD, zal de voorgelaserde lat iets anders gaan krommen. Dan kan je hem haaks drukken, maar dan gaat hij iets schotelen.
Kortom In een bouwpakket als dit ben je niet zo vrij in het laten verlopen van je latten als bij scratch bouw.
Misschien is het door Hans dus wel zo bedoeld maar bij mij ietsje mislukt.

Back