Een fluytschip in eik

Update 22.
De nieuwe hennegat omlijsting is geplaatst en kiertjes zijn gedicht. De aansluiting met het hakkebord wordt tzt ook wat verbeterd.

De stand nu is als hieronder:
full


Ik heb nu ook de geplande opening in het achterschip open gezaagd. Een puntje van een las is eruit gevallen, wordt nog teruggezet. Ook kan je nu de kajuit, de roerganger plaats en het ruim eronder weer zien. Moeilijk te fotograferen maar het idee is duidelijk.

full


Dit model gaat nu weer even aan de kant om plaats te maken voor de Bounty.

Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
Update 23
Zoals ik al meldde in het verslag van JanZMC ben ik niet tevreden over het verloop van de latten naar de spiegel toe.
full


Ik heb een of twee latten verder geplaatst maar die bocht hou je erin. Terwijl dat stuk van de huid juist vlak is zonder ronding. Dat is op alle foto’s ed te zien.
Hier een foto van de Batavia, nog in goede doen, maar ook zonder ronding.
full



En ook in de handleiding van Kolderstok is dit zonder ronding bedoeld.
full



Daarom heb ik besloten het weer los te maken en te proberen het rechter te krijgen.
full



Daarna heb ik het laatste stuk van de latten met een kwastje goed nat gemaakt en stukjes stevig hout aan de binnen en buitenkant geplaatst en stevig vastgeklemd. Jammer genoeg heb ik daarvan geen foto gemaakt.
Na een poosje heb ik het geheel weer in positie gebracht en zonder lijm in de klemmen gezet.
full



Toen alles goed zat heb ik verdunde houtlijm op de naden aangebracht wat zich er netjes heeft tussen gezogen.
Na droging is dit het resultaat:
full


Bij het opnieuw in positie brengen heb ik geprobeerd de rechte vorm er met een hulpstukje in te brengen maar dat kreeg ik niet stabiel genoeg. Alles stortte weer in elkaar. Achteraf heb ik de vorm er wel mee gecontroleerd.
full


Ik moet nog wel iets doen aan de spiegel, die staat niet helemaal haaks op de middellijn. Ik had ook het idee om die hele spiegel aan te passen.
Het rechthoekige stukje spiegel is één stuk van 4 mm dik en 15 mm breed en 35mm hoog. In werkelijkheid zou dit dan (maal 72) 28,8 x 108 x 252 cm³ hoog zijn. Ik had dit willen vervangen door twee balkjes met latjes ertussen. Maar achteraf denk ik dat de moeilijkheidsgraad van deze kit dan met 7 sterren gewaardeerd had moeten worden.

Wel wil ik *Hans* Kolderstok de tip geven om het spiegeldeel nr 21 welke in het stemvorkdeel zit niet meer een latdikte ruimte te geven maar er strak in te laseren. En dan in de handleiding aan te geven om het spiegeldeel én de stemvork schuin af te vijlen zodat de huidlatten onder een hoekje tussen spiegel en stemvork worden geklemd, in plaats van 90º nu.

Weer een hindernis overwonnen, nog ??????? te gaan.

Wordt vervolgd
 
Laatst bewerkt:
Update 23
Zoals ik al meldde in het verslag van JanZMC ben ik niet tevreden over het verloop van de latten naar de spiegel toe.

23-1-Rechtelijn-op-model.jpg


Ik heb een of twee latten verder geplaatst maar die bocht hou je erin. Terwijl dat stuk van de huid juist vlak is zonder ronding. Dat is op alle foto’s ed te zien.
Hier een foto van de Batavia, nog in goede doen, maar ook zonder ronding.

23-2-Batavia_001.jpg


En ook in de handleiding van Kolderstok is dit zonder ronding bedoeld.

23-3-Rechte-voorbeeld.jpg


Daarom heb ik besloten het weer los te maken en te proberen het rechter te krijgen.

23-4-Losgehaald.jpg


Daarna heb ik het laatste stuk van de latten met een kwastje goed nat gemaakt en stukjes stevig hout aan de binnen en buitenkant geplaatst en stevig vastgeklemd. Jammer genoeg heb ik daarvan geen foto gemaakt.
Na een poosje heb ik het geheel weer in positie gebracht en zonder lijm in de klemmen gezet.

23-5-InPositie.jpg


Toen alles goed zat heb ik verdunde houtlijm op de naden aangebracht wat zich er netjes heeft tussen gezogen.
Na droging is dit het resultaat:

23-6-Resultaat.jpg


Bij het opnieuw in positie brengen heb ik geprobeerd de rechte vorm er met een hulpstukje in te brengen maar dat kreeg ik niet stabiel genoeg. Alles stortte weer in elkaar. Achteraf heb ik de vorm er wel mee gecontroleerd.

23-7-Hulpstukje.jpg


ik moet nog wel iets doen aan de spiegel, die staat niet helemaal haaks op de middellijn. Ik had ook het idee om die hele spiegel aan te passen.
Het rechthoekige stukje spiegel is één stuk van 4 mm dik en 15 mm breed en 35mm hoog. In werkelijkheid zou dit dan (maal 72) 28,8 x 108 x 252 cm³ hoog zijn. Ik had dit willen vervangen door twee balkjes met latjes ertussen. Maar achteraf denk ik dat de moeilijkheidsgraad van deze kit dan met 7 sterren gewaardeerd had moeten worden.

Wel wil ik *Hans* Kolderstok de tip geven om het spiegeldeel nr 21 welke in het stemvorkdeel zit niet meer een latdikte ruimte te geven maar er strak in te laseren. En dan in de handleiding aan te geven om het spiegeldeel én de stemvork schuin af te vijlen zodat de huidlatten onder een hoekje tussen spiegel en stemvork worden geklemd, in plaats van 90º nu.

Weer een hindernis overwonnen, nog ??????? te gaan.

Wordt vervolgd
Ik denk niet dat je e.a met de Batavia kan vergelijken. Ook met de desbetreffende vork ben ik toch redelijk recht. Je zou die vork ietsie kunnen schuin vijlen waardoor je inderdaad niet haaks start. Hoe verder je naar boven kwam hoe rechter ik uit kwam.
Screenshot_20231231_150656_Chrome.jpg
 
Laatst bewerkt:
OK, een retourschip is geen fluit. Maar er zat nooit zo'n kromming in.
Ik hoopte ook dat het wel rechter zou worden maar na twee extra latten zag ik nog geen echte vooruitgang. Dus ik besloot nu in te grijpen en niet te wachten tot ik misschien veel meer had moeten loshalen.
 
OK, een retourschip is geen fluit. Maar er zat nooit zo'n kromming in.
Ik hoopte ook dat het wel rechter zou worden maar na twee extra latten zag ik nog geen echte vooruitgang. Dus ik besloot nu in te grijpen en niet te wachten tot ik misschien veel meer had moeten loshalen. Zeker het slopen later is niet wenselijk uiteraard. Hieronder nog even een afbeelding.
Screenshot_20231231_152519_Chrome.jpg
 
Wel wil ik *Hans* Kolderstok de tip geven om het spiegeldeel nr 21 welke in het stemvorkdeel zit niet meer een latdikte ruimte te geven maar er strak in te laseren. En dan in de handleiding aan te geven om het spiegeldeel én de stemvork schuin af te vijlen zodat de huidlatten onder een hoekje tussen spiegel en stemvork worden geklemd, in plaats van 90º nu.
We nemen het op in de to do lijst
 
Update 24
Het achterschip is nu tot bovenaan beplankt en een beetje bijgewerkt. Het zit nu naar mijn zin.
Dit is van opzij gezien,
full


en dit van boven.
full


Die rare S-bocht is eruit. En het eerste dekje is ook gelegd. Hier is ook de helmstokbediening goed te zien. Het lijkt of de helmstok boven de plaats voor de bezaanmast steekt maar de helmstok kan nog een stuk naar achteren schuiven.
Dit is het begin van het dekje boven de kombuis en “eetzaal”.

full


Ik wil de deur daarnaar toe open laten staan om zicht te geven. Maar dat betekent ook dat de koepel op het dek van onder open moet zijn en dat er daaronder een trapje moet zijn. Deze dus.

full


En het trapje in de “eetzaal” komt een beetje ongelukkig uit t.o.v. de tafel en de bank met een eter.

full


Na het dicht planken van het dek even controleren hoe het eruit gaat zien.

full


De brandende kombuis is goed te zien.
Nu een begin gemaakt met het middelste voordek.

full


Maar eerst heb ik de omlijsting voor het grote luik gemaakt. De beplanking sluit daar tegenaan. Omdat ik op het zaathout een mastspoor heb aangebracht voor de fokkemast, heel moeilijk te zien, en het dek erboven al een doorvoer heeft is de plaats van de fokkemast al bepaald. En moet het tussendek om de mast heen aanbrengen. Ik kan dit niet dicht beplanken en dan op goed geluk ergens een gat voor de mast aanbrengen. Vandaar dat de mast er al los in staat.

Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
Update 25
Nu het achterschip aardig is gerestaureerd is het voorschip aan de beurt.
Hans Groenenberg, je was iets te voorbarig met de aankondiging dat ik het lastigste nu wel gehad heb. Kijk maar verder.
Na het middendekje ben ik verder gegaan met het grote dek naar voren.

full


Zo lijkt het heel wat, maar dan moet je toch wat beter kijken. Hier staat ook de fokkemast (=wazige vlek rechts) en de boegspriet er in.

full


De bedoeling is dat vóór de mast de beting komt te staan met een nagelbank. Nu komt hier nog het bakdek boven zodat de doorgang van de boegspriet door dit dek iets naar voren komt. Maar er is slechts een 2 cm ruimte over tussen mast en steven.
Hoe zit dat dan op de modellen van de Hansen ?

full


Links: Hans Groenenberg en rechts *Hans* Kolderstok. Op beide foto’s is te zien dat die afstand beduidend groter is. Hoe kan dat? Wat heb ik dan fout gedaan ?
Ik heb de plaats van de fokkemast al in een vroeg stadium bepaald omdat de voet van de mast een beetje zichtbaar is door de zijopening. Overigens valt dat erg tegen en is er weinig van te zien.
Ik heb de tekening van het opperdek uit de bouwbeschrijving op schaal uitgeprint en op mijn model gelegd.

full


Hieruit blijkt dat bij mij de mast iets voor of op het midden van het bakdek staat. Op de foto’s van de beide Hansen staat de mast iets achter het midden dus iets meer naar achteren. Een halve tot een hele cm of zo. Dat is op zo’n kleine ruimte best veel.

Als we dan wat nauwkeuriger naar het dek kijken dan zit het grote luik niet precies in het midden. De langsscheepse zijbalken zitten precies tussen de dekbalken maar het luik is iets korter om het gelijk te houden met het luik eronder. Dat oogt niet mooi. Dus het hieronder aangegeven deel van het dek gaat eruit en moet beter. Tegelijk moet ik dan eens kijken hoe ik de fokkemast iets naar achteren kan plaatsen.

full


En gedemonteerd.

full



Wordt vervolgd
 
Laatst bewerkt:
Succes met het herstel.
Ik zal tzt ook een kopie van het dek maken en de opening en de masten eerst uitzetten voordat ik begin met het dek te beplanken.
Is in ieder geval al een uitdaging om de gaten voor de masten te boren conform de bouwbeschrijving.
 
Update 26
Na het sloopwerk nu weer opbouwen. De fokkemast moest een stukje naar achteren. De doorvoer in het bovenste dek leidde de mast naar een mastvoet op de kiel. Die kon nu niet meer worden gebruikt. Ook de doorvoer door het dek niet. Ik heb daarom een blokje, met een gat voor de mast, op het dek gelijmd op de plek waar nu de mast moet komen. Die moest natuurlijk precies onder een dekbalk met wat bedrading. Ik kon die doorzagen en wat schuin plaatsen met een las eronder naar het andere stuk. De fokkemast staat nu dus op het dek en niet meer op de kiel.
Ook het luik heb ik nu gefatsoeneerd, helaas iets groter dan het luik eronder maar dat valt niet erg op.
De verlichting doet het in ieder geval nog.

full


Na beplanking ziet het voordek er zo uit. Vóór de fokkemast is er nu genoeg ruimte voor de beting etc. De boegsprief komt strak te rusten in het “holletje” schuin links van de mastdoorvoer. Het bakdek komt dus nog hierboven. De plaats van het holletje is zodanig dat de boegspriet straks de juiste helling krijgt.

full


Nu even naar het achterschip.
Hier ziet u de helmstok lopen boven het dak van de kajuit. Maar hij loopt ook onder de vloer van de hut erboven. Ik moest dus iets maken waar ik de vloer van de hut op kon leggen.

full


Onder het hakkebord heb ik een latje gelijmd wat tevens de bovenkant is van het hennegat. Daaronder een smal latje wat iets naar binnen uitsteekt, genoeg om de vloer op te leggen.
Op de foto hieronder ziet u dat latje omcirkeld.

full


Ook aan de zijkant eenpaar latjes gelijmd voor de vloer. De vloer heb ik gemaakt door eerst een paar latjes tegen elkaar te lijmen en daarna passend gemaakt op de juiste plaats. Met als resultaat op de volgend foto.

full


Nu het dak van de hut en het schot met toegangsdeur ervoor.
Maar eerst de kap maken voor de deur. Dit is uit een stukje 10x15 lindehout.

full


Het is aan de onderkant ook uitgehold omdat de deur straks open komt te staan en je dus in de hut naar binnen kunt kijken. Daarom moest er ook een vloer in.
Ik heb net als de vloer het dak ook los van het model gemaakt, net als de voorkant. De ruimte onder de deur in het voorschot is wat smaller gemaakt omdat daar de helmstok onderdoor loopt. Door de gleufjes aan de buitenkanten loopt bedrading door.

full


En na plaatsing en nog twee dekjes ziet het er zo uit. Ook al een beginnetje gemaakt met de railing.

full


Duidelijk is te zien dat je in de hut naar binnen kunt kijken. Daar is geen verlichting.
Het hele schip ziet er nu zo uit.

full


Tot slot een doorkijkje door het hennegat. Daarboven zit de vloer van de hut en eronder het dak van de kajuit. En je ziet de helmstok door de gleuf lopen onder de deur van de hut.

full


Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top