Een Brandstof vraag

Ik gebruik alweer een paar jaar Wildcat 30% heli brandstof, mijn voorraad begint te slinken en wil overstappen op een andere mix en denk er zelfs over om 15% nitro te gaan gebruiken ipv 30%.
De volgende mix wil ik samenstellen 20% Klotz olie en 15% Nitro rest methanol.
Hebben jullie advies of een andere olie/ Nitro samenstelling, graag jullie mening.

Als extra info, zo af en toe vlieg ik met een vliegtuigje en wil dezelfde mix gebruiken.

Ik hoor graag jullie advies.

Ronald

De persoon die mij mijn brandstof naar wens mengt is kees van mec modelbouw. Ik ben er uitermate tevreden over. De menging die jij noemt kan hij ook maken.

Hij mengt mij gewoon wildcat :)

Zelf kan ik je niet echt tips geven m.b.t brandstof menging maar hij kan het zeker! :thumbsup: Ik wist niet eens dat er zoveel te leren viel over brandstof, totdat ik een keer met hem praatte!

mailen naar: kees@cmaas.nl

Laatst bewerkt:
hoi ronald,

iets teveel olie denk ik,denk dat 15-18% zat is
heb zelf 20% nitro met 18% aerosynt comp van fuchs.
die hebben trouwens ook aerosynth 3 ook prima olie
15%nitro en 15% aerosynth 3 wordt ook gemengd aangeboden als helimengsel

heli-motoren hebben echt minimaal 18% nodig dat is echt de bodem.
ik zou hem op 20% houden. anders gaat je motor niet lang mee.

Die brandstof kun je kant en klaar kopen bij Hobby inn, Waalwijk.

Klotz is erg goed, dat wordt trouwens ook in Wildcat gebruikt.

dan gebruik je waarschijnlijk maar een heel klein percentage van het vermogen van de motor. en zowiezo met 0% nitro lopen heli motoren heel slecht. tuurlijk als je een beetje rond hoverd vliegt alles goed.
maar als je stevig 3d wilt vliegen en veel vermogen wilt heb je minimaal 15% nitro nodig en 18-20% olie
de olie help heel erg mee met warmte afgifte, gebruik je te weinig en vraag je teveel vermogen slijt je motor als een gek.

Van O.S motoren is bekent dat die slecht lopen zonder nitro.
Deze hebben een andere carb nodig,die het vliegen op 0% mogelijk
maakt.
Een Redline loopt hier goed op zo uit de doos,en power zat.;)

Weer even een oude topic opnieuw onder de aandacht brengen.

Ik heb recentelijk een "oude"heli gekocht voor onze Oldtimer meeting betuwsemodelvliegclub.nl • Bekijk onderwerp - Oldtimer meeting 2011.
De motor is een Novarossi en heeft inmiddel gedraaid op Cool Power 15%. Motor is uitgevoerd met een reso pijp, ik heb het vernoemden dat het nitro percentage in combinatie met een reso pijp niet juist is. Ik wil 5% nitro gaan gebruiken.
Wie heeft ervaring met een Novarossi (50 klasse) en welke brandstof adviseren jullie.

Ik lees jullie reacties graag.

Ronald

Ik vlieg met een T Rex 600 en een 700 nitro heli , beide met OS motoren.
Tot nu toe gebruikte ik Tornado heli met 15% nitro en 18% olie . Om te proberen Coolpower met 30% nitro en 22% olie geprobeerd verschil de 600 rookte wat meer en de 700 was een rookgordijnlegger geworden ,tijdens hoeverren was hij bijna niet te zien en ik kon geen verschil in vermogen merken, maar ik ben een rustige vlieger. na 3 kannen ben ik ermee gestopt ik kon het niet meer aanzien zoveel rook. Ik heb nu een kan Rapicon low smoke dat is met 18% olie en ook weer 15% nitro uitgeprobeerd en ik moet zeggen dat dit goed bevalt veel minder rook en ik kon de motoren 2 tot 3 klikjes armer zetten en de temperatuur was nog steeds lager als met Coolpower. Mijn mening is dat 22% olie geen nut heeft tenzij je een rookgordijn wilt en 15% nitro voor mij in ieder geval voldoende is. En wat betreft van de levensduur van de lagers ik heb na 2 jaar pas 1 lager a 22 euro vervangen.

Weer even een oude topic opnieuw onder de aandacht brengen.

Ik heb recentelijk een "oude"heli gekocht voor onze Oldtimer meeting betuwsemodelvliegclub.nl • Bekijk onderwerp - Oldtimer meeting 2011.
De motor is een Novarossi en heeft inmiddel gedraaid op Cool Power 15%. Motor is uitgevoerd met een reso pijp, ik heb het vernoemden dat het nitro percentage in combinatie met een reso pijp niet juist is. Ik wil 5% nitro gaan gebruiken.
Wie heeft ervaring met een Novarossi (50 klasse) en welke brandstof adviseren jullie.

Ik lees jullie reacties graag.

Ronald

Voor zover mij bekend, loopt een NovaRossi gewoon goed met 0-5% Nitro en 12-15% olie.

Om op een ander punt wat vaak genoemd word terug te komen: Veel vermogen vragen is niet het probleem met "lage" olie percentages....
Het probleem zit hem in de variaties in vermogen. Dit geld eigenlijk voor alle motoren van klein tot groot, en zeker als ze op mengsmering draaien.
Om tijdens de overgangen van laag naar hoog vermogen en andersom een voldoende smering te hebben, moet het mengsel vetter zijn om te voorkomen dat bijvoorbeeld bij plotseling gasgeven het vermogen (en dus de krachten op drijfstang en pistonpenlager) er op dat moment kortdurend te weinig olie aanwezig is. Het opbouwen van een smeerfilm kost nu eenmaal tijd.
Dat is bijvoorbeeld vrij duidelijk te zien aan een Zenoah, die in een heli moeiteloos op een konstant toerental tot aan zijn max vermogen belast kan worden met 1:40 smering, terwijl dezelfde motor in een auto, waar hij maar een klein gedeelte van de tijd vol belast word maar veel accelereert en uitrolt, graag 1:25 gesmeerd wil worden.

Je kunt dus een helimotor gerust vol belasten met een relatief laag olieaandeel (bijvoorbeeld een aan de kleine kant gekozen motor in een schaalheli), maar je moet gaan oppassen als je continue van vol positief naar vol negatief gaat trekken. Dan heb je, om die lastwisselingen te overleven gewoon meer olie nodig.

Groet, Bert

Je kunt gerust de C5 van Quartel nemen, of de Klotz van Hobby inn met 5 % nitro. Deze hebben ongeveer 16% olie en is prima geschikt. Elke motor zal daar prima op lopen is mijn ervaring. Belangrijker is de plug die je gaat gebruiken, de Novarossie is daar wel gevoelig voor. Begin met een OS 8 en dan denk ik dat het al goed is.

hoi ik vlieg mijn t-rex 600 le nitro 3g ook met brandstof van kees
dit is 30% nitro en 18 % klotz
motor is os 55hz met os pijp heb een extra ring onder cilinderkop en plug is os 8
gaat superrr kan ik iedereen aanraden !!
15 % zal ook goed gaan maar voor een paar euro meer haal je gewoon het maximale,
ligt er natuurlijk ook aan hoeveel je vliegt, ik maar gemiddeld 3 vluchten per week!

Ik vlieg nu sinds kort met Rapicon heli fuel 10%LS (Low Smoke). Mijn lowspeed needle moest ik aardig wat terug draaien om het stationair te krijgen.Ik dacht dat het aan de brandstof lag.Het was de motor die ik terug moest draaien dus.Dus veel zuiniger met10%LS en 18% smering.Ik vloog altijd met Helimix C5% van Quartel maar dan zat aan het eind je vliegtuig goed onder.Ook was mijn throttle respons erg lastig, het liep er redelijk op.Ze zeiden bij Quartel wel erbij dat je niks anders kon vliegen als je met C5 je motor laat inlopen en vliegen.Ik dacht dus na het eringooien van de Rapicon dat hij wel eens gelijk kon hebben na een uur te klooien.Niks is minder waar.Het is gewoon zuinigere brandstof dus terugdraaien die naald totdat hij goed stationair loopt.Met mijn vliegtuig was ik meer dan een uur bezig en begreep het gewoon niet.Je gelooft het ook niet dat hij zover terug gedraaid moet worden todat hij start en dan ben je weer blij en verrast.
Misschien dat er meer mensen zijn met deze bevindingen.

Groeten Rob

Fuchs Aerosave

En dat is voor mij de enige olie waar ik alvast een motor laat op lopen.

Gebruikt dit nu al een jaar of 15, ik heb een OS FS91 surpass op een vliegtuig staan die elk weekend vliegt, is ondertussen meer dan 10 jaar oud, en ziet er vanbinnen nog nieuw uit. loopt als dag 1, op een paar lagersets na nog niks aan vervangen. draait op 12%olie en 10% nitro.

niks koolaanslag, niks vastlopen. Ik heb een SX 61 in een Schlüter Magic zit, die al loeiend heet gelopen heeft, en toch nog altijd perfect loopt, en flink compressie heeft. Mijn heli's draaien op 16/10

Wim

Laatst bewerkt:
ik heb een OS FS91 surpass op een vliegtuig staan die elk weekend vliegt, is ondertussen meer dan 10 jaar oud, en ziet er vanbinnen nog nieuw uit. loopt als dag 1, op een paar lagersets na nog niks aan vervangen. draait op 12%olie en 10% nitro.

Wim

Bij mij draait zo'n motor in een heli (schaal, dus relatief zwaar), met gewone carbulin, 10% olie 10% Nitro.... 1 keer een lagerset vervangen, heli is ingevlogen in 2001, dus nu 10 jaar oud.

Helemaal als nieuw durf ik niet te zeggen, maar lopen doet ie nog en vliegen ook. Ook bij 30 graden buitentemperatuur.

Groet, Bert

Back