Echte piloten, wie en waar?

Prachtig resultaat Jan! Ik begin volgende maand in Ostend Air College ( OAC ) een opleiding PPL :)

grtjs , Seb
 
Ik zou mijzelf ook niet echt tot Piloot willen rekenen, maar ik vlieg wel, dus
zet ik mezelf hier ook maar even tussen.
Begin 2009 begonnen, na 55 starts solo, en sindsdien zijn deze kistjes mijn kantoortjes

ASK-23 "M4"
731155947_5_TWyF.jpeg

IMG_0761.JPG

en ASK-23 M5
IMG_8099.JPG



loop toch wel vaak tegen de begrenzing van mijn solistheid (5km grens, alleen
ASK23) dus eerst maar even mijn GPL halen
En ik wil best graag deze hobby omzetten in een baan, maar dat komt later wel.

(nog 39950 uur voor mn 40000 urenspeldje ;))


Odin (Solist, bezig met GPL)
 
Ga vooral een keer langs bij een club in de buurt! het is ontzettend open en sociaal (hier
dan ;)) en een vluchtje maken is bijna nooit een probleem, zeker niet als je van te voren
even een mailtje stuurt, of een contactpersoon vind.

Odin
 
Leuk topic!

Ik zit zelf ook op een ATPL opleiding, het DFA te Eelde airport. Ik heb onderhand mijn CPL, Instrument en Multi Engine Rating binnen, en wacht nu op de MCC. Die doen we tegenwoordig op de school zelf, maar er is wel wat tijdsuitloop aan verbonden.

Ik heb VFR op TB-10's en een Piper Turbo Arrow gevlogen, de CPL en Instrument/Multi engine rating zijn gedaan op Diamond DA-42 Twin stars.

Hier wat foto's van het IFR traject:
DSCN2986.jpg

DSCN2112.jpg

DSCN0756-1.jpg

IMG_3823.jpg

DSCN1152.jpg

Voor degenen die nog in de opleiding zitten, succes! ( en natuurlijk ook met solliciteren)

Marijn
 
Jij zit al een eind verder! hopelijk vind je snel werk nu de luchtvaart toch een beetje terug aan het opleven is.

groeten
 
Jah men zegt het inderdaad, ik merk er vrij weinig van moet ik zeggen. Overal zie je goede berichten, maar zodra het er echt op aan komt..kom je op het moment nog steeds nergens bij. Een vriend van mij kreeg een reactie van Condor, om de DLR test te komen doen, verder heb ik nog niks gezien.

Wel krijgt de school af en toe zo een aanbod van..jah we hebben nu 8 piloten nodig, 737! Geweldig! Het contract dat je uiteindelijk tekent is dan Type Rating, Line training, 100-200 vlieguren als co-piloot. Kosten? Nouja de beste die ik heb gezien is 36000 euro, de meeste gaan over de 50000 heen. "pay to fly" Als je gaat terugrekenen hoeveel een type rating en line training kosten, dan begrijp je me wel;)

Ik ga overigens niet de namen van de maatschappijen noemen, maargoed we hebben nu al 3 keer zo een aanbod gehad. In alledrie de gevallen kon er geen garantie worden gegeven of je na die 100 uur vliegen ook kans maakte op een echt contract bij die maatschappij.

Marijn
 
Yep, bekend probleem, al die "jongens" (en natuurlijk ook vrouwen) gaan van ellende maar weer naar een "gewone" school om een vak te leren voor de nood.

Of ze worden instructeur en komen les geven in de "kleine" luchtvaart.
 
@ Bongose : de slechte ook hoor :rolleyes: .

Markt is flink aan het aantrekken (behalve in europa natuurlijk).

Artikel van een paar dagen geleden:

Pilots Needed for Cockpits as Asia Travel Boom Creates Shortage
2010-09-05 21:00:00.0 GMT


By Chan Sue Ling
Sept. 6 (Bloomberg) -- Cathay Pacific Airways Ltd., Qantas Airways Ltd. and Emirates Airline are awaiting deliveries of about 400 planes to capitalize on Asia’s rising prosperity.
Finding pilots is the next job.
Boeing Co. expects the region’s carriers to be the biggest buyers of twin-aisle planes as travel grows in China and India, home to a combined 1.1 billion middle-class people. Asia-Pacific airlines will buy about 8,000 planes worth $1.2 trillion over the next 20 years, Airbus SAS said.
Airlines worldwide need an average of 49,900 pilots a year from 2010 to 2030 as fleets expand, yet current training capacity is only 47,025, according to the International Civil Aviation Organization in Montreal. That is sparking bidding wars as Emirates offers tax-free salaries and four-bedroom villas for captains, and AirAsia Bhd., the region’s biggest budget airline, gives tuition-free training.
“It’s a major issue and will be a big challenge to the industry’s growth,” said Binit Somaia, a Sydney-based analyst for the Centre for Asia Pacific Aviation. “Even if you can find the pilots, you have to pay top dollar for them because they are so scarce.”

China, India

China, the world’s fastest-growing major aviation market, likely will account for a third of the region’s orders, Airbus, the world’s biggest aircraft maker, said in February. Its economy will grow 10.5 percent this year, compared with world growth of 4.6 percent, according to International Monetary Fund estimates.
India, with estimated growth of 9.4 percent this year, may overtake China as the world’s fastest-growing major economy as early as 2013, according to Morgan Stanley.
This year, the region’s carriers ordered 133 commercial jets with more than 100 seats, or 23 percent of the global total, according to Ascend Worldwide Ltd., a London-based aviation forecaster and data provider.
“There will be a shortage of pilots, and this is going to last for a while because it takes time to produce a good pilot,” said Elmer Pena, president of the Airline Pilots Association of the Philippines.
Philippine Airlines Inc. canceled flights in July and August and rebooked passengers after losing 27 pilots to higher paying jobs abroad.

Fleet Doubles

The demand in Asia contrasts with the 4,500 U.S. airline pilots on furlough, according to figures compiled by Kit Darby, a retired United Airlines pilot now running an Atlanta-based consulting firm.
That situation shouldn’t last long. The global fleet of cargo and large passenger planes will double to nearly 32,000 by
2028 from 15,750 last year, according to Airbus.
The major U.S. airlines are expected to hire more than 40,000 pilots in the next 12 years, said Louis Smith, president of FltOps.com, which provides career counseling services and sponsors job fairs.
World passenger traffic is expected to increase an average of 4.7 percent a year between 2009 and 2028, according to Airbus.
“I believe one can expect serious shortages among the foreign carriers who can’t afford to pay what it takes to attract qualified pilots,” Smith said.

$28 Billion Expansion

Emirates is the largest Arab airline with more than 200 planes on order. It aims to recruit 250 pilots this year and double that number in 2011, it said in a statement.
The company, which needs more than $28 billion through 2017 for expansion, sought to recruit in Houston, Madrid and Singapore.
Cathay Pacific, Hong Kong’s biggest carrier, will recruit 1,000 people, including crew, Chief Operating Officer John Slosar said.
PT Garuda Indonesia placed a newspaper advertisement last month seeking pilots “fluent in English and of good character.” Jetstar, the budget arm of Qantas, plans to recruit 120 more pilots by next summer.
Singapore Airlines Ltd. and AirAsia, based near Kuala Lumpur, set up their own tuition-free training academies.
Singapore Air’s flying college graduates about 150 cadet pilots a year, while AirAsia’s facility trains as many as 500 a year.
Graduates must stay with the budget carrier for five years, AirAsia Chief Executive Officer Tony Fernandes said.

Villas, Dry Cleaners

New flight schools also are opening. CAPA is investing at least $125 million to build an aerospace university in India that can train about 300 pilots a year, Somaia said.
The shortage, and hiring by a new crop of budget carriers, also could push wages higher.
“There is a misconception that low-cost airlines pay lower salaries,” said Tony Davis, chief executive officer of budget carrier Tiger Airways Holdings Ltd., part-owned by Singapore Air “We couldn’t do that in a competitive market.”
Basic pay for Singapore Air captains flying twin-aisle Boeing 777s or the Airbus A330s begin at S$9,300 ($6,870) a month, excluding allowances, said P. James, president of the Air Line Pilots Association of Singapore. They also earn a productivity allowance of as much as S$3,800 for flying 70 hours a month.
Emirates offers a starting monthly salary of 34,410 dirhams
($9,370) for captains, according to its website. That excludes benefits such as hourly flying and productivity payments.
Its other perks include a tax-free basic salary, profit sharing, villas for captains and free dry cleaning of uniforms, its website said. Those incentives help attract candidates to an increasingly demanding job, said Barry Jackson, president of the Australian and International Pilots Association, who has been a pilot at Qantas since 1987.
“Young people these days prefer to become doctors or lawyers,” he said. “This sort of career path is becoming less desirable.”

For Related News and Information:
Top transport stories: TOP TRN
Stories on airline industry: NI AIR Asia-Pacific airlines’ traffic: STNI APAIRTRAFFIC Global Air Traffic data: ALLX IATA

--With assistance from Mary Jane Credeur in Atlanta, Robert Fenner in Melbourne, Stefania Bianchi in Dubai, Wing-Gar Cheng in Hong Kong, Yu-huay Sun in Taipei, Mary Schlangenstein in Dallas and Andrea Rothman in Toulouse, France. Editors: Anand Krishnamoorthy, Michael Tighe.

To contact the reporter on the story:
Chan Sue Ling in Singapore +65-6212-1114 or slchan@bloomberg.net

To contact the editor responsible for this story:
Neil Denslow at +852-2977-6639 or
ndenslow@bloomberg.net

--------------
Daarnaast hoorde ik gisteren dat er bij Lufthansa mensen zelfs momenteel uit deeltijd worden gehaald omdat ze te weinig mensen hebben. En dat er in Frankrijk gisteren weer een maatschappij failliet is gegaan.

Suuces,
Cor
 
Geldt dit ook als "echte piloten"?
Vlieg al 35 jaar met zeilvliegers. Dit is de maiden van mijn huidige toestel, een Wills Wing Sport2, afgelopen voorjaar op Langevelderslag. (Links in beeld kan je nog net iemand zien die een model staat te besturen...)

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er veelbelovend uit voor de oosterse markt. Natuurlijk wil ik als beginnend piloot nog even dicht bij huis blijven maar het zal pakken zijn wat er te pakken valt. Hopelijk zal ik men type rating niet zelf moeten betalen maar daar reken ik niet op...
 
Hoi, tja naast modelvliegen doe ik aan zweefvliegen en heb daar nu dik 1000 uren mee op 44 verschillende kisten (23 types)
PPL TMG's 210 uren, 7 verschillende kisten (6 types)
PPL MLA 73 uren, 11 verschillende kisten (en types)
PPL SEP 120 uren, 16 verschillende kisten (13 types)
3 proeflessen van 30 minuten op Hughes 300 en R22
en sinds afgelopen week 12 starts parapente op 2 schermen in Marocco (soaring)

De laatste tijd doe ik veel aan aerobatics met mijn Jungster 1
 
Na veel uitstel de laatste 2 weken door het weer dan toch kunnen vliegen vandaag en met succes men PPL behaald! :banana:
 
Bongose, gefeliciteerd. Nu door voor je CPL neem ik aan? Op wat voor toestel ga je dat doen? Neem aan iets geavanceerders dan de Archer want je moet minimaal 1 keer retracts en variable pitch/constant speed prop gevlogen hebben voor CPL...
 
Bedankt!
jep, nu is het de sim in voor IFR en dan later verder op Warrior III. Als dit eenmaal is afgerond gaan we verder op multi engine en dat is op de Seminole (OO-TMS of de nieuwe OO-TMV :) ) en om af te sluiten gaan we dan de nieuwe FNPTII/737NG sim in voor de Multi Crew training. Hopelijk zijn tegen dan de maatschappijen weer als zotten aan het aanwerven! :pim:

groeten
 
Ik hoor van overal goed nieuws over de luchtvaart: Piloot en Vliegtuig van deze maand spreekt over en kleine 450.000 nieuwe piloten die nodig zullen zijn tussen 2009 en 2029 voor zo een 32.000 extra nieuwe vliegtuigen (Boeing prognose). Gisteren op de radio in België spraken ze over een forse stijgen in West Europa en Noord Amerika het laatste kwartaal en een jaarlijkse groei van 3% wereldwijd. Dit geeft me in ieder geval een goed gevoel voor wanneer ik volgend jaar afstudeer!

ps: er staat een artikel in Piloot en Vliegtuig van deze maand over de nieuwe FNPTII/737NG Multi Crew training simulator van BAFA waar ik men opleiding volg.

Groeten
 
Back
Top