Wellicht nog even een leuke toevoeging op het E2K bouwdraadje: een Slipher vleugel met RDS

.
RDS = Rotary Drive System en dit is een systeem waarbij de aileron aansturing volledig binnen de vleugel werkt, dus geen uitstekende delen in de vorm van rudderhorns, stuurlinks e.d., en dus minder weerstand! Zoiets is altijd prettig voor een pylon racer. Meer info omtrent RDS:
http://www.charlesriverrc.org/articles/construction/harleymichaelisrads.htm of
http://www.irfmachineworks.com/rds/
Maar dit is ook goed zelf te doen.
Stap 1: de pockets maken die in de aileron komen. Hiervoor heb ik dunne (0,75 mm) gfk plaat gebruikt. Aangezien de stuurstangen uit 2 mm dik verenstaal bestaan heb ik twee plaatje verlijmd als sanwich met aan de zijkanten 2 staafjes van ditzelfde verenstaal. Zo weet ik dus zeker dat de stuurstang geen speling zal hebben en goed past. Dit zijn dan de pockets:
Later bleek dat de pockets toch nog iets te diep waren en heb ik er nog 4 mm afgezaagd. De industrie lijm heeft dit overleeft. Goed spul! De stuurstangen heb ik een hoek gegeven van tussen de 15 en 20 graden, voor mijn toepassing meer dan genoeg.
En zo moet het er dan "in" komen. De driehoekjes die je ziet aan weerszijden van de aileron buigen mee met de aileron en zorgen ervoor dat er minder turbulentie is aan de tips van de aileron.
Nu eerst de gaten uitvrezen waar de servo's komen. Hierboven de kaders al afgetekend. Daarna eerst door de huid heen snijden met een hobbymes en dan de huid eraf pulken. Elke keer als ik dit doe sta ik er weer versteld van dat slechts ca. 0,2 mm indekking zoveel extra sterke geeft aan een vleugel. Nadat de huid weg is de zaak uitvrezen totdat het diep genoeg is zodat de servo onder de huid verdwijnt. Dat vrezen met zo'n klein dremelfreesje schoot niet op, daarom een 3 mm boor vlak ageslepen, frees als een dolle
Uitsparing voor de servo klaar, de kabelgoot voor de servo is ook duidelijk te zien hier:
Dan de uitsparingen voor de pockets in de ailerons maken. Ik doe dit door een klein stukje alu hoeklijn wat even breed is als de pocket goed heet te stoken met de brander en die er dan op de goede plek even in te laten zakken. Zo smelt het schuim snel weg:
En dan even passen natuurlijk:
Je ziet wel dat het nu wat ruim is rond de pocket, dat is helemaal niet erg, dat geeft nog wat speelruimte om het allemaal pas te maken als de stuurstang erin gaat. De ruimte rondom de pocket t.z.t. gewoon opvullen met 2k lijm.
Nu moet de "gang" gemaakt worden waar de stuurstang van servo naar pocket gaat. Ik doe dat met een lange stopnaald. Dit vereist wel enige precisie en een beetje gokwerk. Je moet ongeveer goed uitkomen ter hoogte van de servo as.
Op de terugweg van de stopnaald sleep ik er gelijke en stukje wolfraamdraad doorheen en daarna jakker ik er een paar ampere's doorheen op het gaatje grote te smelten en kan ik nog wat rommelen tijdens het smelten om het gat op de juiste plek te krijgen een weerzijden. Op dit fotootje zie je hoe ik dat doe met een zelf gemaaktje spanveer om het wolfraam draadje strak te houden.
In dit gaatje lijm ik dan een plastic tubing van 3 mm doorsnede, de 2 mm dikke stuurstang past daar goed doorheen, maar het is niet te ruim. Tubing lijm ik vast met 2k lijm. De tubing is overigens ook wat korter dan de afstand tussen het gat voor de servo en de aileron pocket, express wat korter gemaakt en aan de aileronkant in de vleugel even het gat wat opgeruimd met de soldeerbout. Het voordeel hiervan is dat als de stuurstang in positie zit ik die altijd nog vanuit het servo compartiment omhoog kan trekken uit de pocket zodat demontage (i.g.v. schade en het nog de moeite waard is

) later nog mogelijk is. Ik mis zo iets steun natuurlijk, maar het werkt.
Nu kan alles in elkaar worden gezet:
Onder de servo heb ik nog een plaatje gfk gelijmd als buffer tussen de servo en het schuim, dat maakt het verwijderen van de krimpkous om de servo eenvoudig en je trekt het schuim niet kapot. De stuurstang zit verlijmd in de servo as (waar anders het schroefje in gaat). Overigens heb ik ook nog een "stoppertje" (dat paarte ding, ik weet niet wat de officiele naam is) vastgezet op de stuurstang en die vlak verlijmd met de bovenkant van het servo tandwiel. Beide kanten flink opgeruwd, zelfs kerven ingereesd om goed grip te krijgen. Alles verlijmd met Bison 2K metaallijm. Zit als een huis. Opgepast dat je het tandwiel niet in het servo huis vast lijmt

. Als servo heb ik hier HS65BB servo's gebruik. Residu van yet another crash...

De oplettende lezer zal nu zeggen: wat nou demontage, de hele boel is met elkaar verlijmd! Absoluut waar. Maar als ik de slijpschijf er doorheen haal trek ik het zo weer uit elkaar en dus demontabel! Maar goed, extra tandwiel setje en een nieuwe stuurstang en je kan het repareren.
Nu komt de afwerking, in mijn geval gewoon een stukje witte Ohracover:
Als laatste maak ik de sleuf tussen aileron en vleugel dicht met tape. Daartoe heb ik eerder al met een stuk alu hoeklijn gelijk aan de breedte van aileron in de vleugel vlak onder de huid 4 mm schuim weggesmolten. Dus ook hier weer de hoeklijn goed heet stoken en dan in 1x goed positioneren. In de zo ontstane sleuf kan de tape vrij bewegen. Tape is verlijmd met de aileron en kan vrij in en uit de vleugel glijden bij het sturen. Ook hier dus minimale turbulentie
Tape is hier goed te zien:
En, o ja, de "side show" ailerons vast tapen met scharniertape aan de hoofd aileron.
En tot slot de test:
Happy building!
Peet