E-REVO topic

Ik probeer te begrijpen waarom een accu van 4600mah @ 5A volgooien zorgt voor een langere accu duur dan eerst 2,5 en dan 0.8.

ik heb namelijk van het weekend met de andere accu eerst geladen met 2,5A en toen ging er @ 0.8A toch nog zeker een 2000mah in.

Dat ga je denk ik nooit begrijpen. Is een soort hocuspocus, simsalabim. Maar het werkt wel. Ik denk dat het uiteindelijk neerkomt allerlei scheikundige reactie's en het wel of niet oxideren van kathode's en anodes etc.

dus jullie zeggen dat als ik mijn 3000mah packs gewoon volgooi @ 5A dat dit gewoon mag? ik dacht dat je maximaal 1c mocht laden dus in geval van 4600 4,6A en in geval van 3000mah 3A.

mn 3000's laden @ 5A lijkt me redelijk riskant, of zie ik dat verkeerd?

Eerlijk gejat!

5240965962_7f6a33615a_b.jpg

dus jullie zeggen dat als ik mijn 3000mah packs gewoon volgooi @ 5A dat dit gewoon mag? ik dacht dat je maximaal 1c mocht laden dus in geval van 4600 4,6A en in geval van 3000mah 3A.

mn 3000's laden @ 5A lijkt me redelijk riskant, of zie ik dat verkeerd?

In principe is het beste als je ze inderdaad op 1C oplaad, dit gaat alleen wat langer duren dan op 5C want hij perst het er met grotere hoeveelheden-sneller in. Kan wel maar is altijd minder voor de levensduur van de accu zal nl ook lekker warm worden hierdoor. Meestal staat er vannuit de fabrikant ook een advies laad amperage op de accu zelf. Dit is bij mijn 2s 5000mah zels max 4A. Ik laad ze altijd toch maar op 1C op, het is immers een kostbare accu.

Nu haal je 2 totaal verschillende discussie's door elkaar; het laden van Lipo's (2s) en Nimh. Dat zijn twee kompleet verschillende zaken. Ook voor Lipo's zijn er gebruikers die zweren bij hogere laadstromen overigens.

Lees het accu topic eerst voordat je de cellen gaat misbruiken...
Er kan veel, en ook veel misgaan.
Begin altijd met de juiste type cellen en bij behorende lader, nicad, nimh en lipo hebben een aparte manier van laden nodig.
Als je een 1C als lading aanhoud zit je altijd save.
Met een grotere stroom laden gaat bijna altijd ten kosten van de levensduur.
Met de ,meestal duurdere cellen en laders, is het mogelijk tot wel 5C te laden. Zo is het bijvoorbeeld bij de Hyperion LIPO cellen zo dat de chemische reactie beter is als je op 3C of meer laad, zonder dat de levensduur hier nadeel van heeft.
Zo heb ik ( en met mij vele andere) mijn 3800 nimh cellen voor de 1/10 onroad met 8 amps geladen. Net zo voor de start nog even "pushen" zo krijg je net wat meer punch, cellen worden loeiheet en levensduur gaat met sprongen achteruit......Mijn huidige Hyperion (5000mAh 2S) lipo laad ik met 15 à 20 amps en in de slash 4x4 rijd ik daar een half uur mee op de baan bij MBS in Geulle.
't is maar net wat je wilt.

Nu haal je 2 totaal verschillende discussie's door elkaar; het laden van Lipo's (2s) en Nimh. Dat zijn twee kompleet verschillende zaken. Ook voor Lipo's zijn er gebruikers die zweren bij hogere laadstromen overigens.

Nou uhm:rolleyes:, opladen op 1C is zeker altijd safe of het nu om een Lipo, NiMh,NiCad of wat dan ook gaat, daar zweer ik bij. Het is welliswaar dat elke accu een ander laadprogramma heeft. Wat ik me trouwens afvraag is, wat is nu het doorslag gevende feit dat je beter op een 5C i.p.v 1C zou laden als we ervanuit gaan dat 1C safe(in iedergeval qua levensduur) is.

Nou uhm:rolleyes:, opladen op 1C is zeker altijd safe of het nu om een Lipo, NiMh,NiCad of wat dan ook gaat, daar zweer ik bij. Het is welliswaar dat elke accu een ander laadprogramma heeft. Wat ik me trouwens afvraag is, wat is nu het doorslag gevende feit dat je beter op een 5C i.p.v 1C zou laden als we ervanuit gaan dat 1C safe(in iedergeval qua levensduur) is.

Dooslag gevend feit is;

A. De specificaties van de bewuste accu geeft aan dat het beter is om op een bepaalde waarde te laden. Dit is dan ook zonder gevaar, sterker nog in sommige gevallen is het zelfs beter voor de accu ( in mijn geval van Hyperion in ieder zeker)

B. Je wilt meer uit je accu halen ten kosten van de levensduur.

PAS OP, zoals jij het schrijft lijkt het erop dat je gewoon op elke accu het laden met 5C kan toepassen. Dit is absoluut NIET het geval.
Bijvoorbeeld een 5000 mAh NiMh of NiCad kun je absoluut niet met 25 Ampere laden !!!!!!

Dooslag gevend feit is;

A. De specificaties van de bewuste accu geeft aan dat het beter is om op een bepaalde waarde te laden. Dit is dan ook zonder gevaar, sterker nog in sommige gevallen is het zelfs beter voor de accu ( in mijn geval van Hyperion in ieder zeker)

B. Je wilt meer uit je accu halen ten kosten van de levensduur.

PAS OP, zoals jij het schrijft lijkt het erop dat je gewoon op elke accu het laden met 5C kan toepassen. Dit is absoluut NIET het geval.
Bijvoorbeeld een 5000 mAh NiMh of NiCad kun je absoluut niet met 25 Ampere laden !!!!!!

A. Klopt, heb ik al aangegeven in 1 van mijn vorige berichten als reactie op het zweren bij het laden op 5C. Dat de specs die op de accu staan met daarbij het advies vannuit de fabriek om in mijn geval LP force 5000mAh MAX op 4C te laden ipv 5C. En mij lijkt het dat het advies van de fabriek uit overruled.

B. Dat is persoonlijk idd.

Excusses als mensen dit zo opvatten, het is net niet mijn bedoeling/idee om elke accu op te laden op 5C.
Daarom zeg ik nl play it safe 1C. En altijd eerst de adviezen en specs van de fabrikant opvolgen. Oke` maar dit is wel het laatste hierover want we zitten anders langzamerhand in het verkeerde topic.:)

A. Klopt, heb ik al aangegeven in 1 van mijn vorige berichten als reactie op het zweren bij het laden op 5C. Dat de specs die op de accu staan met daarbij het advies vannuit de fabriek om in mijn geval LP force 5000mAh MAX op 4C te laden ipv 5C. En mij lijkt het dat het advies van de fabriek uit overruled.

B. Dat is persoonlijk idd.

Excusses als mensen dit zo opvatten, het is net niet mijn bedoeling/idee om elke accu op te laden op 5C.
Daarom zeg ik nl play it safe 1C. En altijd eerst de adviezen en specs van de fabrikant opvolgen. Oke` maar dit is wel het laatste hierover want we zitten anders langzamerhand in het verkeerde topic.:)

Het gaat mij er meer om voor de mensen die een topic zo half lezen en dan daar hun conclusie uit trekken,
met alle gevolgen van dien. Veiligheid voorop, niet alleen met gecontroleerd rijden - zeker met een revo op 6S lipo- maar ook op de sleutel tafel.

Sorry voor het off topic.

Het gaat mij er meer om voor de mensen die een topic zo half lezen en dan daar hun conclusie uit trekken,
met alle gevolgen van dien. Veiligheid voorop, niet alleen met gecontroleerd rijden - zeker met een revo op 6S lipo- maar ook op de sleutel tafel.

Sorry voor het off topic.

Daar denk ik precies hetzelfde over:yes:!!

Vraagje..

Castle creations Data log is dit voor het maken van een motor/gearing calculatie?

hoe, wat en waarom.

Thanx

Back