E-REVO topic

Ik heb al volgens mij al 2 weken mijn Revo en het rijd gewoon geweldig.
Gisteren me nieuwe lipo`s uitgeprobeerd , dat ding heeft nu veel meer power en trekt ook wheelies :)
Ik vind het een top electro MT.
 
@diver, het warm worden van je spur kan komen van een te los afgestelde slipperclutch. Als deze teveel slipt, ontstaat er door de wrijving behoorlijk veel warmte.
Het toepassen van de kleinere spur lijkt mij geen probleem; hij zit er niet voor niets bij. Het is in feite zelfs een vermindering van krachten op de aandrijflijn. Het maximale koppel in de aandrijflijn zal bij een zwaardere vertanding afnemen. Je trekt in theorie ook minder snel wheelies. Om elkaar goed te informeren is het wel zaak om je vertanding op te geven.

Het loslaten van je banden is een bekend euvel op deze hoge snelheden. Wat je kan proberen is de banden geheel te verwijderen van de velg. Dit kan je doen door de banden met velg een paar minuten te verhitten tot ca. 100 graden. Kan in kokend water, maar dan is de chroom van de velgen. Kan ook in de oven. Inpakken in alu folie en 10 minuten "bakken"

Vervolgens peuter je heel voorzichtig de band van de velg. Alles goed schoonmaken, banden binnenste buiten keren en 1-2 rondjes ducttape aanbrengen. Geheel weerin elkaar zetten en lijmen. Je zal zien dat het opzwellen nu zo goed als over is.

Probleem met de Talons is in mijn ogen dat ze teveel zijdelingse grip hebben. Dit doet de auto sneller omvallen op oppervlakte's met meer grip.

Het tikje/knakje wat je hoort; ik heb ook 10 minuten op 6s gereden. (vond ik overigens vééél te veel power voor mijn skills). Heb toen ook een schuivertje gemaakt. Sindsdien zit er bij mij ook zo een bijgeluidje in de aandrijving. Voorlopige conclusie is dat dit in de diff zit. Maar het is niet erger geworden, dus ik laat het maar zitten (is zelfs al weer een beetje minder geworden)
 
Hoe zat het ook al weer met het maximaal aantal graden c dat de mmm combi aan kan?
Was het 110 graden c of minder/meer?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kleinere spur ? Met de 2x 3S moet je een grotere spur of een kleinere pinion plaatsen.

Je hebt hem nu dus zwaarder vertand dan standaard ?

Zoals je al vaker in dit topic hebt kunnen lezen is 2x 3S heel erg veel vermogen en als je dan ook nog eens zwaar gaat vertanden, tja dan vind ik het niet zo vreemd dat je de auto ookal is ie nog zo sterk kapot krijgt.

Je meld geen exacte waardes van je spur of pinion, maar volgens rij je nu al dicht tegen de 100km/uur aan.. mits je hem op de weg kunt houden..

de vertanding voor 4s Lipo (wat ook op 6s toepasbaar is) is naar aanleiding van traxxas zwaarder dan de vertanding voor NiMh cellen. dit heeft ermee te maken dat onder belasting lipo's niet zover inzakken als NiMh cellen.
de standaard vertanding voor NiMh is 18/65, de vertanding voor Lipos is 18/54 (beide sets worden meegeleverd. )


voor het knakkende geluid bij de achterwielen zou ik de aandrijfassen en het diff eens nakijken. en voor die geur,.. ben ik het met bricks eens.
 
De mamba kan het wel aan, motor heeft als specs max 60.000 rpm, dus als je het van die kant bekijkt klopt het wel. Op 4S maakt de motor max 14.4x2200=31680RPM, op 6S 22.2x2200=48840RPM. En idd, Traxxas geeft aan dat de gearing op 4S 3.00 (18/54) mag zijn, maar op alle andere 3.61 (18/65). Volgens mij vertelt dat vrij duidelijk dat je hem het beste dus op 3.61 kunt rijden.. Er staat dus niet, in tegenstelling tot dat wat Klamath zegt, dat je 3.00 op 6S moet/kunt/mag rijden.
Naar mijn idee geeft 6S zoveel toeren dat je hem echt beter iets rustiger kunt vertanden, maar da's mijn mening.. en nog niet zelf uitgeprobeerd, sterker nog ik praat alleen uit ervaring met andere auto's op dit moment.. Mijn Revo is nog steeds onderweg ;-)

Een quote uit de FAQ's van Castle:

I bought the Monster Max system and it's way too fast! How do I "tone it down"?
Answer : Lowest timing advance, smallest pinion and largest spur gear, and experiment with punch control. Always do these three things FIRST. It's not a good thing to dial down the top throttle endpoint, especially when you can re-gear, or just go down in cell count. The batts, the ESC and the motor will all run hotter than normal in a system with turned down endpoints to slow it down. The ESC is thermally protected, but the batts and motor are NOT.

Het niet vol gas kunnen rijden geeft dus ook nog een bijwerking, motor/accu/ESC worden veel zwaarder belast, de efficientie van het systeem worden minder.. hoef niet uit te leggen wat dit doet met je runtime..

* edit *

Misschien heb ik dan toch ongelijk :

erevo_speed_chart_461.jpg


Tot mijn grote verbazing geven ze in deze tabel zelfs aan dat je hem zwaarder moet vertanden met 6S !!!
En zelfs tot 24/54... pfff.. het zal wel dat ie hard gaat dan ...
 
Laatst bewerkt:
Alvast bedankt voor alle reacties!!

ik heb vandaag lijm gehaald en ga dus de banden morgen plakken.

mijn vertanding is nu 18/54 die standaard worden bij geleverd.

mijn engels is best redeljk maar begrijp niet helemaal wat ze bedoelen kan iemand helpen.

ik moet wel zeggen dat ik nu niet weet of ik er wel goed aan gedaan heb om van die dure 3s lipo's te kopen:(:confused: heel veel power!! inderdaat minder wheelies en een super top snelheid.

ik kan nu dan even niet rijden geen banden:(:( welke banden zouden beter tegen die snelheid kunnen?

Groeten Ronald
 
En idd, Traxxas geeft aan dat de gearing op 4S 3.00 (18/54) mag zijn, maar op alle andere 3.61 (18/65). Volgens mij vertelt dat vrij duidelijk dat je hem het beste dus op 3.61 kunt rijden.. Er staat dus niet, in tegenstelling tot dat wat Klamath zegt, dat je 3.00 op 6S moet/kunt/mag rijden.



dus, wat jij liever doet is de regelaar op volle toeren laten draaien, ipv de vertanding goed doen en dan maar gewoon iets minder gas geven?
als je hem lichter vertand zal de regelaar namelijk behoorlijk warm gaan worden (terwijl de motor koel blijft.)
iets wat je bij deze vermogens ook wel in de gaten mag houden.

die 18/54 is voor 6s Lipo al redelijk licht vertand.. de temperaturen blijven mooi onder de 70 graden, dus ik zal wel gek zijn als ik dat ga veranderen.
 
Laatst bewerkt:
dus, wat jij liever doet is de regelaar op volle toeren laten draaien, ipv de vertanding goed doen en dan maar gewoon iets minder gas geven?
als je hem lichter vertand zal de regelaar namelijk behoorlijk warm gaan worden (terwijl de motor koel blijft.)
iets wat je bij deze vermogens ook wel in de gaten mag houden.

die 18/54 is voor 6s Lipo al redelijk licht vertand.. de temperaturen blijven mooi onder de 70 graden, dus ik zal wel gek zijn als ik dat ga veranderen.

Nee, dit zie je precies verkeerd om volgens mij. Een brushless motor wordt alleen maar warmer door hem teveel toeren te laten maken, maar dat punt is vrij ver weg bij de mamba motors. Ze mogen zelfs kortstondig 60.000rpm maken.
De controller daarintegen is een ander verhaal, die merkt wel degelijk de hogere stromen die nodig zijn om een zwaardere vertanding te rijden en wordt ook veel sneller warm, zeker als ie ook nog eens flink moet werken met hoge stromen, terwijl je maar half gas geeft (verre van efficient).

Heel zeker weten doe ik dit niet, maar dit is hoe ik altijd begrepen had dat een brushless setup werkte.

"Always do these three things FIRST. It's not a good thing to dial down the top throttle endpoint, especially when you can re-gear, or just go down in cell count. The batts, the ESC and the motor will all run hotter than normal in a system with turned down endpoints to slow it down. The ESC is thermally protected, but the batts and motor are NOT. "

Wat ze hier zeggen is dat het een goed idee is om de auto lager te gearen of om minder cellen te rijden. Maar dat je moet proberen om de auto niet te beperken qua vol gas (door bv de zender terug te regelen, of niet geheel vol gas te geven). Ze geven aan dat alle drie de componenten dan heter worden, accu, motor en ESC.

Maar laten we er geen welles nietes spelletje van maken, ik denk dat je helemaal gelijk hebt dat de auto dit blijkbaar prima aan kan, geeft wel aan dat het echt super matriaal is :-) Ben wel blij dit lezende dat ik voor een 2x 2S setup gegaan ben !
 
Laatst bewerkt:
@diver, je kan nog overwegen twee accu's van 1s te kopen met hetzelfde amh/C waarde. Kom je weer op 4s uit. En misschien rijdt ie op 3s ook nog wel goed. kan je eenvoudig proberen door even een "jumpertje" te maken. dit kan heel eenvoudig door een accu stekkertje te nemen en die kort te sluiten. Als dat bevalt, kan je aan je regelaar een parallel aansluiting maken. Krijg je een super rijtijd!

Ik heb 6s geprobeerd met de toevoeging van een derde 2s accu, en een extra stekker in de serie aansluing te zetten. Nu ik dat niet meer gebruik heb ik daar ook een jumper opgezet. Kan ik altijd nog de derde accu erin zetten. Ergens via een draadje op dit forum kan je de foto's vinden.
 
E-Revo gaat snel kapot.

Hey hallo,

Ben sinds kort begonnen met deze hobby en heb een E-Revo aangeschaft, GEEN brushless. Maar nu wil het feit dat er in zeer korte tijd wel heel veel kapot is gegaan aan de auto. Binnen anderhalve dag waren de 550 titan motortjes kapot. Heb een week moeten wachten op nieuwe. Toen de auto weer reed brak de aandrijfas naar de achterwielen doormidden, een skidplate aan de achterkant brak af, nu steken er twee pinnetjes uit. Er is een stuk van de grote skidplate afgebroken. Banden scheuren aan de zijkant af. De gaten bij de bodyclips-bevestiging scheuren, en verlies vervolgens allemaal bodyclips. De wing-bevestiging vanachter breek bij een schoefje af. Haal ik een gloeiend hete accu eruit (LRP NIMH 4200mah 8,4 V) waar het plastic van weggesmolten is. En als klap op de vuurpijl breek vanavond een achterwiel-as af!

Ik moet zeggen, ik heb er nog geen één keer echt lekker mee kunnen rijden. Het ding is toch gemaakt voor offroad? Want ik zat te denken om m te upgraden naar een MMM brushless, maar als er nu al zo snel onderdelen kapot gaan, dan wil ik niet weten hoe hard het dan met een brushless motor gaat..!

Ik zit nu stiekem te denken aan een 5:1 scale HPI Baja 5T, zou die stevig genoeg zijn om te bashen?

Ben dus eigenlijk beetje teleurgesteld in de E-Revo. Gaan bij jullie de onderdelen ook zo snel kapot?:confused: Voor de rest vind ik het een hartstikke kikke wagen.
 
Ben dus eigenlijk beetje teleurgesteld in de E-Revo. Gaan bij jullie de onderdelen ook zo snel kapot?:confused: Voor de rest vind ik het een hartstikke kikke wagen.

Ik heb een ERBE, en heb nog geen onderdeel kapot (vaak gecrasht), maar ben wel tig aantal bodyclips kwijt.:(
En met bashen haal ik de wing eraf kan alleen maar kapot gaan.
Maar wat er bij jou allemaal stuk gaat is niet normaal of je hebt een ruige rijstijl.:D
Savage flux is ook een mooie auto is niet stuk te krijgen.
 
ik heb tot nu toe 2 aandrijfassen afgebroken. 1 was niet mijn schuld, voor zover ik dat kan beoordelen. (na 2 lap's op de baan in almelo, zonder ook maar 1 crash) de andere wat er aan te komen. omdat bij het tripje naar het strand de achterste 2 assen behoorlijk getordeerd waren. (door de hoge rol-weerstand van het zachte zand lijkt me.)

verder heb ik er nog geen last van gehad. ben ook erg blij met de wagen. :)

heb vandaag ook nog een 2e setje zippy Lipo's besteld. :D en eergistern, gisteren en vandaag op het circuit in almelo ermee gereden. geweldig.
 
Heb de telemetry van de dx3s bij de ERBE ingebouwd, moet alleen de rpm of kmh nog een beetje tweeken.:D(ik rij nu 12kmh)
Wat ben ik te spreken over deze zender, gebruiksvriendelijk en hij ziet er zo sick uit.
En het geeft een andere dimensie hoef nou niet meer met mijn tempgun te gaan klooien.(body eraf en zo)
Echt een 10 voor deze zender.
 
(ik rij nu 12kmh)
Ik zou lager gaan gearen voordat je iets beschadigd :D

Wat ben ik te spreken over deze zender, gebruiksvriendelijk en hij ziet er zo sick uit.
En het geeft een andere dimensie hoef nou niet meer met mijn tempgun te gaan klooien.(body eraf en zo)
Echt een 10 voor deze zender.
Nu wil ik ook telemetry gaan inbouwen....Ik meet de temps nu gewoon met de tempgun, even zijkant van de kap optillen en meten maar (bij zowel de SFlux als de Rustler VXL). Komen je temps een beetje overeen met die van je tempgun?
 
Nu wil ik ook telemetry gaan inbouwen....Ik meet de temps nu gewoon met de tempgun, even zijkant van de kap optillen en meten maar (bij zowel de SFlux als de Rustler VXL). Komen je temps een beetje overeen met die van je tempgun?
Ja komt overeen zit een paar graden verschil tussen.
En ik heb toch nog een nadeel, bereik van je telemetry.
Is echt niet groot ik reed gister even een paar rondjes, kwam achter een stilstaande auto en weg telemetry.
Daar valt mee te leven.
 
Er wordt aangegeven +- 200feet, dat is dus +- 65 meter maar uiteraard onder optimale omstandigheden.
 
zo,.. vandaag een brief gekomen uit amerika van kershaw designs. :)

DSCN4478.jpg

ra,ra wat zou dat kunnen zijn?

DSCN4479.jpg

De center assen! die aandrijf-as rubbers zaten er niet bij, die had ik zelf nog. een beetje Tamiya AW grease, rubber er omheen. nu zouden deze assen eht toch wel een ardige tijd vol moeten houden. :)

uiteraard meteen ingebouwd.
DSCN4480.jpg


Ik vind die achterste aandrijfas wel onbenullig lang om eerlijk te zijn.

De originele as was er ook al wat minder aan toe. had al een aantal diepe sneden er in zitten. (van steentjes lijkt me.)
 
Laatst bewerkt:
Ik probeer al een aantal weken een ERBE te kopen.. Heb bij een limburgse shop een mooie prijs van 585 euro gevonden, maar deze houden me nu al 2 weken voor dat ie snel binnen komt.. Een andere shop is een stuk eerlijker, die zegt gewoon dat ie pas begin juli weer leverbaar is in NL, maar hij kost daar wel 699 euro.

Nu zit ik te twijfelen of ik hem laat komen uit de US, daar is ie schijnbaar wel gewoon op voorraad en met invoerrechten en verzendkosten nog iets goedkoper als 585..

Maar ik denk.. laat ik de mensen hier eens vragen.. Misschien dat jullie nog een idee hebben om dit toch een 'vaderdags' kado te maken :-)

Iemand misschien een shop met een redelijke prijs en voorraad ? (En nee, die gast op MP zonder garantie vind ik niks)
 
Garantie kan je gewoon rechtstreeks met Traxxas regelen hoor, heb je geen winkelier voor nodig;)

Greetz,
Joram
 
Back
Top