dx6i of mx12 hott of Turnigy 9XR

Ben beginner en ik wil vliegen met quadcopters .. later ook FPV
Nou vroeg ik mezelf af welke van de 2 zenders ik het beste kan aanschaffen en vooral ! is makkelijk in gebruik .
Lees veel over dx6i maar ook over zendrange problemen.

Wil niet dat ik nu een zender koop en over een jaar denk damn had ik maar die zender vanwege range en telemetry ( heeft mx12 dat ?kan dat ook met dx61?) aan de andere kant wat wil ik gaan doen?
Nou ik denk eerst vliegen onder de knie krijgen op phoenix sim dan naar buiten . Dan FPV ( of daar telemetry voor nodig is ?? ) .
Hoe zit met zendbereik van de 2 ik weet dx6i is maar 500 meter de mx12 is ??ook tussen bomen door ( hoe zit het dan met zend bereik van de zenders ?)
Maar welke afstanden vliegt men veel gemiddeld met quadcopters ?

Kunnen jullie je idee spuien :)
Is er veel keus aan ontvangers voor de dx6i of ben je gebonden aan die ene die erbij verkocht wordt.
mm beetje warrig verhaal zo maar ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel.
Praat misschien meer over dx6i omdat dezse stuk goedkoper is aan de andere kant scheelt maar 50 euro.

OF TOCH MAAR de nieuweTURNIGY 9XR ( gepimpte 9x) MET FRYSKY (Maar ja die werken volgens mij niet met phoenix sim, dus dat houdt me beetje tegen of vergis ik me))

Telemetrie zit niet op de dx6i maar wel op de nieuwe mx12. Dus als je voor telemetrie wilt gaan dan zou ik de graupner kiezen.
Voor FPV is geen telemetrie noodzakelijk, maar wel leuk!

Persoonlijk zou ik niet voor een 6 kanaals zender kiezen maar iets meer geld uitgeven voor een 8 kanaals. Als je verder in de hobby komt en met meer functies wil gaan werken dan loop je snel tegen het probleem aan dat je net te weinig kanalen hebt. Dan moet je alsnog een andere zender kopen. Maar ik ken je budget natuurlijk niet.

De DX6i heeft meer bereik dan 500 meter mits je een full range ontvanger koopt. Volgens mij zit er een full range in de kit.
HK heeft zeer goedkope ontvangers voor de spektrum zenders, dus dat is dan weer een pluspunt.
keuzes, keuzes.......

De DX6i heeft meer bereik dan 500 meter mits je een full range ontvanger koopt. Volgens mij zit er een full range in de kit.
HK heeft zeer goedkope ontvangers voor de spektrum zenders, dus dat is dan weer een pluspunt.
keuzes, keuzes.......
welke kit bedoel je (waar .. linkje?)
Gaan de zenders trouwens piepen als je buiten bereik komt?
Hoe weet je hoe ver je echt kan gaan als je vliegt ?

Hoe weet je hoe ver je echt kan gaan als je vliegt ?

Modelvliegen doe je door zicht contact .;)
En dat gaat met elke zender .

Als je later wil FPVen moet je niet op die 50€ voor de goedkopere zender kijken .

En FPV doe je ook maar in een bereik tot 250 m
Beetje onrealities te denken dat je kilometers weg kan vliegen met FPV .

Je moet al een heel goed setje hebben om ver weg te kunnen en dat kost effe iets meer als je zender .

Maar leer eerst maar eens vliegen , veel mensen beginnen ermee en een half jaar later staat alles hier te koop.:o

Mvg Johan

Voor de DX moet je orginale ontvangers nemen met sateliet .

Met de HK ontvangers zou ik niet beginnen , heb zelf al meerdere keren gezien dat die geen bereik hebben of zomaar in de failsafe gaan.

Vlieg zelf met Futaba en nu door de Naza Quadcopters ook met de nieuwe Hott (MX-12) van Graupner (gas staat centreert in de midden) ;)

De zenderset is je levens verzekering voor je modellen , je moet ook gelijk de juiste kopen .

De turnigy en zelf omsolderen/flaschen is niet mijn favoriet , je zeker goed kunnen solderen.

Ik zou bv nooit een gebruikte zender kopen waar beginners in hebben gesoldeerd .;)

Mvg Johan

Zeker als je wat meer wilt zou ik dan voor een 8 kanaals gaan. in dit geval de t9x met frsky module. (als ik me moet houdne aan je lijstje)

Wil je telemetrie dan is de hott wel erg prettig.. maar ik vindt 6 kanaals wel erg magertjes, zeker als je nog verder wilt "groeien" Beter een goede zender dan na een half jaar weer een nieuwe te moeten kopen..

Laatst bewerkt:
daarom de sim :wink:
Met alleen een sim leer je echt niet vliegen.... het is een hulpmiddel maar in het echt gaat het toch anders. Ik heb verschillende sim's in gebruik maar niet een heeft een goede wind simulatie.

welke zender is makkelijk in gebruik of maakt dat niks uit
Spektrum en Graupner hebben beide een eenvoudig en snel te leren menu structuur. Waar mijn voorkeur iets meer naar de graupner gaat kwa duidelijkheid.

hoe zie je of een dx6i fullrange heeft?
De zender heeft altijd full range. Het is de ontvanger die bepaald hoe ver je kunt. Een ontvanger met een aparte satteliet is altijd full range. Meestal staat er parkflyer op bij een niet full range ontvanger. Ik gebruik de HK ontvangers voor parkflyers en indoor kisten. In de grotere toestellen neem ik zeker geen imitatie.

Zeker als je wat meer wilt zou ik dan voor een 8 kanaals gaan. in dit geval de t9x met frsky module. (als ik me moet houdne aan je lijstje)

Wil je telemetrie dan is de hott wel erg prettig.. maar ik vindt 6 kanaals wel erg magertjes, zeker als je nog verder wilt "groeien" Beter een goede zender dan na een half jaar weer een nieuwe te moeten kopen..
Bedankt allemaal
wat kan ik met een 8-kanaals meer dan 6-kanaals ?
er van uitgaande e je hebt een quadcopter met naza en gps en FPV gear met goggles en go pro hero , geen headtracking
Hoeveel kanalen zijn dan bezet?
en osd telemetry 1 kanaal ?

Je kan dan bv de cam bedienen, dus veranderen van hoek, remote gain voor naza , maar ook instant het gedrag veranderen hoe die reageert op je sticks. (leuk draaiknoppen!) Verlichting schakelen,etc.

ok de dxi6 in handen gehad :
daar komt het ??wat een goedkoop plastic ding zeg.. ook geen accu erin maar 4 aa batterijen.. t voelt als speelgoed, de knuppeltjes ieuww goedkoop plastic ..
damn ik kon niet laten dit te zeggen . klinkt misschien negatief maar ik was gewoon zwaar teleurgesteld :-(
iig de keus maakt het enorm makkelijk : de graupner mx12 hott wordt t .. prijs is zeg maar 40 euro duurder maar je krijgt er een hoop voor terug ,, degelijk gebouwd , geen goedkoop plastic .. en meer opties ..ook telemetry..stuurknuppels die goed aanvoelen .. yes :-)
snap niet dat iedereen zo lyrisch is over die dx6i .. ?? maar goed ..
De dx7 voelt wel een stuk degelijker aan ..maar persoonlijk vind ik spektrum vrij grote zenders ..en de graupner is gewoon veel compacter en ligt beter in de hand, daarnaast een mooi blauwled in lcd ..
nou nog ermee leren vliegen haha

Laatst bewerkt:
Idd spectrum is voor mijn "normale"handen al aan de grote kant. Graupners zijn voor mij ook beter qua formaat...

Ook de sticks vindt ik lang, zelfs op de kortste stand... Ach ik geef toe heb ws meisjes handen ;)

Wat betreft het merk zender is gewoon erg persoonlijk. Ieder zijn ding zou ik zeggen. De een vind het ene belangrijk en de ander het andere.

Maar persoonlijk zou ik nu geen Graupner kopen.
Het bedrijf heeft op dit moment: "Insolvenzschutz" Graupner ist unter dem Insolvenz-Schutzschirm

Het kan best volgende week al failliet zijn.
Dan ben je ook al gelijk je garantie kwijt op je gloednieuw zender.
De mogelijkheid is erg aanwezig dat (als er iets mis is) er niet meer gerepareerd wordt. Je loopt sommige risico's

De mogelijkheid is erg aanwezig dat (als er iets mis is) er niet meer gerepareerd wordt. Je loopt sommige risico's

Jij begrijpt het Duitse systeem niet , wat begrijpelijk is .

Maar Graupner is er in 20 jaar ook nog. :)

Mvg Johan

zonder enige twijfel voor graupner gaan, prachtige zender en in mijn ogen uitgebreider en fijner dan dx6i:)

Wat betreft het merk zender is gewoon erg persoonlijk. Ieder zijn ding zou ik zeggen. De een vind het ene belangrijk en de ander het andere.

Maar persoonlijk zou ik nu geen Graupner kopen.
Het bedrijf heeft op dit moment: "Insolvenzschutz"
Graupner ist unter dem Insolvenz-Schutzschirm

Enkel gezonde bedrijven komen hiervoor in aanmerking.. dus ik maak me geen zorgen...

Enkel gezonde bedrijven komen hiervoor in aanmerking.. dus ik maak me geen zorgen...

Als jij een bedrijf welk zijn rekeningen niet meer kan betalen en in dit geval 'dreigend failliet' als status heeft een 'gezond bedrijf' noemt. Dat mag...:confused:
Ze krijgen de mogelijk omdat de situatie 'niet hopeloos' is maar om het nu gezond te noemen. ?!?

Maar ik heb een andere kwalificatie ervoor, namelijk een gezonken schip
De reorganisatie is niks anders dat ze maar drie maanden de tijd heeft om de gaten in de romp proberen te dichten en dan hozen alsof hun leven ervan af hangt.

Jij maakt je geen zorgen, dat mag. De een is positiever ingesteld dan een ander.

Back