dwars doorsnede HMS VICTORY

laatste delen

Zojuist de twee laatse delen voor de doorsnede ontvangen (dankzij Adri). Er zit een mooi messing naamplaatje bij:D. Ik heb dit op een bijgeleverd stukje hout gelijmt en ga het net als de standaard zwart schilderen met gouden letters.
full

Zoals je kunt zien ben ik nog steeds bezig met de 12 ponders. Ze zijn alle vier van talies voorzien en broekings. Nu nog op het model plaatsen en dan op naar het volgende en laatste dek.
In het onderste laadruim komt nog ballast en enkele grote vaten, maar dat doe ik pas als laatste.

PS, dank allen voor de motiverende berichten.

Laatst bewerkt door een moderator:
12 ponders, dekbalken,vaten en emmers.

Gisteren de 2 laatste 12 ponders op het dek gelijmt en getuigd. Moet alleen nog vier talies opschieten op het dek.
De dekbalken voor het volgende dek zijn geschuurd en geschilderd. Tevens een hoop kleine vaten en emmertjes gebeitst, dus aardig wat kunnen doen. Ik had een goeie nagenoeg pijnloze dag dus daar heb ik maar van geprofiteert.
Ik heb nog maar 10 foto,s over van de 750, dus ik hoop dat ik het daarmee red. Anders stuur ik een mailtje naar de moderator om te vragen hoe ik dat moet oplossen.
full

De foto is niet echt scherp (foutje), sorry daarvoor.

Zoals je weet Piet reageer ik niet op elk bericht, maar bij die laatste foto's werd ik er even stil van.
Gelukkig gaat het met je rug wat draagzamer.

A3
Bedankt Adri, ik vind het zelf ook mooi worden. DeA. heeft wel een mooi gedetailleerde crossectie uitgegeven.
De rug gaat inderdaad wat beter. Vandaag niets kunnen doen wegens andere bezigheden.

dekbalken halfdek

De laatste dekbalken liggen er op. De bijde betingen zijn ook gereed. Nu moet ik alleen nog wat vaatjes, emmertjes en de kogelbakken maken voor het 3e batterijdek. En dan kan het laatste dek worden beplankt.
Het gereedschap voor de kanonnen maak ik pas als het model klaar is omdat dit vrij kwetsbaar is. (boven de kanonnen komen een laad-,wis- en visiteerstok te hangen. Op bijde dekken waar kanonnen staan.)
full

Hier en daar moet nog wat bij geschilderd worden aan de dekbalken en misschien nog een likkie plamuur omdat de balken niet perfect pas waren.

Nog een foto vanaf de bovenkant. De hap uit de dekbalken word een stukje van de kuil.
full

Het schiet al mooi op Piet nog even door bouwen en het is klaar voor de ontmoetingsdag.

Ik doe wat ik kan, maar helemaal af gaat volgens mij niet lukken ik kan niet meer zo lang werken als de meeste van jullie van mij gewent zijn.
Er zit nog best een hoop werk aan het laatste dek (halfdek) en de hele buitenkant moet ook nog. Maar ze zal wel een aardig eindje klaar zijn de 19e.
Ik zal al héél blij zijn als ik er bij kan zijn op de ontmoetingsdag!

Er zit nog best een hoop werk aan het laatste dek (halfdek) en de hele buitenkant moet ook nog. Maar ze zal wel een aardig eindje klaar zijn de 19e.
Ik zal al héél blij zijn als ik er bij kan zijn op de ontmoetingsdag!

Gewoon rustig aan doen Piet, liever nét niet helemaal af en dat je er bij kunt zijn, dan helemaal klaar en geen Piet op de ontmoetingsdag door overbelasting;)

Gisteren de kogelbakken gemaakt en geplaatst op het 3e batt.dek. Tevens de onderste berghouten aan de buitenkant gelijmt. Vandaag verder met de berghouten en sierlijsten.
Eigenlijk had het beter geweest om de buitenkant te doen in een eerder stadium, omdat de uitstekende schietbuizen best wel kwetsbaar zijn. Waarom DeA. dit zo doet weet ik natuurlijk niet. Maar als je de doorsnede ook gaat bouwen kun je volgens mij beter de buitenkant eerst doen zodra deze volledig beplankt is. De bouwbeschrijving doet dit pas bij deel 147. Misschien iets om te overwegen als je toch alle delen al hebt.
Ik moet een beetje zuinig zijn met mijn foto,s omdat ik er al 740 heb gebruikt, dus een foto als al de berghouten er op zitten.

berghout

De berghouten zijn aangebracht.
Volgende stap is het beplanken van het halfdek.
full

details 3e batterijdek

Het 3e batterijdek is gereed, enkele vaatjes en emmertjes neer gezet.
De bovenlichten op het halfdek naast de grote mast, waar tevens de nagelbank in komt te staan zijn op hun plek gelijmt. DeA. laat deze open, maar dat vind ik absoluut geen gezicht omdat ze precies op een dekbalk liggen en deze dus te zien is wat volgens mij niet kan kloppen. Ik heb er een stukje fineer op gelijmt en een rooster motief op getekent. Maar of dit zo blijft betwijfel ik. Waarschijnlijk ga ik er luikjes op maken met handvaten wat de suggestie moet wekken dat die er afgenomen kunnen worden. Volgens historische beelden zijn ze gewoon open zonder roosters.
full

Ik ga nu eerst het dek beplanken en dan beslis ik wat ik met de bovenlichten doe.

bovenlichten

Ik heb besloten om luiken op de bovenlichten te maken. Na enig speurwerk naar de history van de Victory blijkt dat er géén roosters op lagen. Later zijn deze wel aangepast met roosters. Ze open laten vind ik niet mooi, dus vandaar de luikjes.
full

De nagelbank is dryfit, eerst moet het dek worden beplankt voor de nagelbank word vastgezet. Anders zit ie in de weg tijdens het planken van het dek.

Back