dwars doorsnede HMS VICTORY

Het complete plaatje. (gezien van de andere kant, de achterkant)
full

Laatst bewerkt door een moderator:
En (omdat ik graag foto's maak), de doorsnede naast het model van de Victory!
full

Ik kan de roosters nog maken, waarna ik moet wachten op mijn 4 nieuwe delen. Ik heb wel voldoende planken voor het dek en binnenschot, maar ik heb de lasergesneden poortstijlen nodig voor de geschutpoorten voor ik kan gaan beplanken en die heb ik nou juist net niet.

Bij deel 146 krijg je het laatste stukje hogedrukgegoten onderdeel voor de tweede iepenpomp.
Ik heb echter het verkeerde stukje gehad, er staat een "c" op terwijl het een "b" moet zijn. resultaat is dat het ong. 1 cm te kort is.
Daar ik de delen 145 t/m 148 van Adri heb toegestuurd gekregen, kan ik dus niet reclameren bij DeA. Dat kan pas als ik van hun de delen heb gekregen.
Een eventuele optie is om de pomp een dek lager te zetten, op het middelste batterijdek. Ik denk niet dat dat bijzonder gaat opvallen op de doorsnede in zijn totaliteit. Anders kan ik niet verder met de bouw maar moet ik wachten op DeA. En heeft het dus geen zin gehad dat Adri, die later aan zijn model begint mij vast zijn delen heeft opgestuurd. Wat denken jullie ervan.

2e iepenpomp

Ik heb foto,s gemaakt om mijn verhaal wat duidelijker te maken. Op de foto zie je het onderdeel voor de pomp. (het blankmetalen kolommetje links van de mast. Wat dus boven de dekbalken moet uitsteken en dus te kort is).
full

Alternatief, de pomp (die erg klein is en nauwelijks opvalt) een dek lager zetten en het dus zo laten. Daarmee is het model niet meer 100% correct, maar de vraag is, is dat een ramp of kan het wel?
full

Het pompje word zwart geschilderd en zal daarna niet direkt een blikvanger zijn. Daar ik graag verder wil met de bouw vind ik het zelf een aanvaardbare oplossing.

hoi Pietsan,

Eerlijk gezegd zou het me niet zo storen, misschien zou je even de lengtemaat in mm van het stukje
op het forum kunnen zetten, andere forumleden die de aflevering 146 ook al binnen hebben kunnen dit
even nameten in hun pakketje, en dit ook op het forum kunnen zetten. misschien zit de "fout" wel
bij alle afleveringen. Nogmaals ik zou er geen moeite mee hebben om de pomp een dek lager te plaatsen.
Mijn ervaring met DeAgostini is; als die het moeten oplossen ben je zeker weeeeeeeeken verder.

A3

hoi Pietsan,

Eerlijk gezegd zou het me niet zo storen, misschien zou je even de lengtemaat in mm van het stukje
op het forum kunnen zetten, andere forumleden die de aflevering 146 ook al binnen hebben kunnen dit
even nameten in hun pakketje, en dit ook op het forum kunnen zetten. misschien zit de "fout" wel
bij alle afleveringen. Nogmaals ik zou er geen moeite mee hebben om de pomp een dek lager te plaatsen.

A3
Dank voor je reaktie, ik denk dat ik hem gewoon een dek lager zet en verder niet moeilijk ga doen.
Wat de lengte betreft, er staan code letters op de onderdeeltjes, c of b en in dit geval moet het een b zijn daaraan kun je zien of je de goeie hebt. In mijn geval was het dus een c en die is korter.
Zal wel een foutje zijn van de leverancier.

Het kolommetje lijkt niet complex op de foto. Kan je het niet uit een stukje hout op de juiste lengte maken? Het wordt toch zwart geverfd. Dan zie je niet dat het hout of metaal is. Of alleen een opvulstukje boven het metalen onderdeel en blijf je historisch correct.

Ja, je kent mij, ik zou dus wachten of zelf een pomp maken, afwijken van de Historie is niet mijn ding.
Oké, je moet dan misschien wachten, en niemand die het ziet, maar ja.....
Allemaal goed bedoeld hé, tenslotte ligt de beslissing bij jou zelf;)

Ik heb daar zelf ook al aan gedacht om het gewoon te verlengen met een stukje rondhout waar ik dan de 6 kanten aan schuur. Net als Erik zegd, gaat dat helemaal niet opvallen. In ieder geval bedankt allen voor het meedenken!

Bij mij hetzelfde probleem, alleen kreeg ik het verkeerde onderdeel al bij de eerste afleveringen.
Mijn oplossing?
Ik heb het hele geval "gescrapt" en vervangen door een stukje zeskant messing van 4 mm uit 1 stuk wat ik nog had liggen.
Even de juiste lengte opmeten tot 3 mm boven de dekbalken.
De diameter van het geleverde is 4,6mm (1/4"), 5 mm kreeg ik niet door de dek doorvoeringen vandaar de 4 mm.
Dit valt niet op en de pomp staat op zijn goede plek.

verlengt

Ik heb de pomp met een stukje rondhout verlengt tot de juiste lengte en 6-kantig geschuurd net als het metalen onderdeel. Ik heb in bijde delen een gaatje geboord en met een pinnetje (messing spijker zonder kop) verlijmt, dus komt nooit meer los. Achteraf een redelijk simpele oplossing.
En de pomp komt nu op het juiste dek te staan.
Als straks de boel is geschilderd is het absoluut niet meer te zien dat ie is verlengt.
Dit is dus de oplossing die Erik aangaf.
full

Netjes opgelost Piet, altijd beter dan de pomp op een lager dek te zetten:yes:

Achteraf gezien is deze oplossing toch wel de enige juiste.
Zo zie je maar weer dat zo'n forum, en de ideeën van anderen
je op het juiste spoor houden.

A3

Achteraf gezien is deze oplossing toch wel de enige juiste.
Zo zie je maar weer dat zo'n forum, en de ideeën van anderen
je op het juiste spoor houden.

A3
Ik vind dit ook één van de mooie dingen van ons forum. Je kaart een probleem aan en in no time krijg je allerlei oplossingen aangeboden en/of ideeën die tot een oplossing kunnen leiden.

Ik ga wel zodra ik mijn eigen delen binnen heb(die dus naar jou gaan) wel even dit probleem aankaarten bij DeA., want het moet natuurlijk wel in orde zijn. Alhoewel dit het 1e foutje was voor mijn doorsnede.

Je kan de verlengde onderdelen herkennen aan de ingeslagen letters, de C is ong 9 mm korter dan de B. En voor de laatste verlenging van de 2e iepenpomp heb je dus een B nodig, terwijl ik een C in mijn pakket had. Lijkt een klein foutje, maar past dus voor géén meter!

Back