dwars doorsnede HMS VICTORY

Hallo Piet,
Op je laatste foto van 20-2 zie ik dat je een fout gemaakt heb met het smalle rooster.
Dit hoort net zo breed te zijn als het grote rooster.
Zie foto 1 en de tekst van aflevering 144 dek beplanken.
Alleen het onderste rooster heeft een kleinere maat.(zie afl. 132)
Ik heb namelijk dezelfde fout gemaakt door ze weken geleden allemaal van te voren te maken.
Vandaar dat het mij opvalt.

Ik weet niet precies welke roosters het zijn, maar als je naar afbeeldingen onder de zoekterm "HMS Victory gundeck" googled, zie je verschillende foto's waarop brede en smallere roosters samen op een beeld gevangen zijn.

Hallo Piet,
Op je laatste foto van 20-2 zie ik dat je een fout gemaakt heb met het smalle rooster.
Dit hoort net zo breed te zijn als het grote rooster.
Zie foto 1 en de tekst van aflevering 144 dek beplanken.
Alleen het onderste rooster heeft een kleinere maat.(zie afl. 132)
Ik heb namelijk dezelfde fout gemaakt door ze weken geleden allemaal van te voren te maken.
Vandaar dat het mij opvalt.

Ik heb het rooster even groot gemaakt als het 1e rooster (koebrugdek) en het trapgat (1e batterijdek). Later kwam ik er ook achter dat dit rooster iets groter moet zijn. Ik ga dit echter niet veranderen, omdat ik dan teveel moet slopen (dek is al dicht) en het misstaat absoluut niet als je het hele model ziet.

2e batterijdek ligt er in en is geschuurd. Vandaag of morgen beitsen.
full
Gelijk maar de mastkraag gemonteerd, nu ik er nog goed bij kon. Volgens de bouwbeschrijving doen ze dit weer pas als de volgende dekbalken er op liggen...???? Niet erg logisch, en geen enkel probleem om het nu te doen!

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik kan niet wachten tot 19 april, want daar zal ze (als alles meezit) te zien zijn:D

Ik kan niet wachten tot 19 april, want daar zal ze (als alles meezit) te zien zijn:D

Die kans is meer als 90%, ik word opgehaald en weer thuis gebracht, dus echt veel kan er niet mis gaan. Misschien een extra pijnstiller! En dan moet het toch goed komen.

Maar ze zal waarschijnlijk niet afgebouwd zijn, want ik krijg de 2e week van april mijn laatste twee delen. dit zijn als ik het goed heb de delen voor de buitenkant, berghouten, ingang, geschutpoorten afwerken, rusten enz. En ik overweeg ook om de onderwater lijn te voorzien van koperen plaatjes alhoewel die er op de echte Victory niet meer opzitten. Het onderwaterschip is tegenwoordig grijs geschilderd.

Tafels en bankjes

Op de doorsnede kun je kiezen voor een dag of nacht scene, ik kies voor de dag omdat ik anders een heleboel hangmatjes (die ik niet mooi vind) moet ophangen. i.p.v. de hangmatten komen er verwijderbare tafels en bankjes te staan op het 2e batt.dek.
full

Er komen twee tafels en vier bankjes aan bakboord en evenzoveel aan stuurboord. De montage is gelijk aan de tafels op het 1e batt.dek.

full

Zo komen ze op de doorsnede, de messingstaafjes rechts aan de tafel vallen in een ring aan het schot en het touw komt aan een dekbalk.

2e batterijdek

Inmiddels is het dek gebeitst. Ik heb één setje op het dek gelegd voor het zicht. aan weerszijde van de ingang komen een tafel met twee bankjes.
full

als ik deze afwerking zo zie dan waan ik me weer terug aan boord van de Victory in Portsmouth. Doet me er aan denken dat ik nog wat boeken daarvan heb en deze gereed moet leggen voor de 19e april

2e batterijdek

full

De tafels en bankjes zijn op het dek geplaatst, dus de lunch kan geserveerd worden.

Ik ben door mijn delen heen, dus moet ik wachten tot ik weer 4 nieuwe binnen heb. Op de site van DeA. staat ook een beknopte bouwbeschrijving, dus ik kan de dekbalken die ik al heb er wel vast op leggen. Maar het volgende deel van het binnenschot kan nog niet worden beplankt omdat er laser gesneden onderdelen nodig zijn voor de volgende poortstijlen en die heb ik nog niet.

Ik kan toch nog wel enkele dingen maken, zoals de dekbalken die ik al noemde, de steunen daarvoor en de beting die aan aan de achterkant van de steunen komt. Verder de kogelbakjes en de dekknieverstevigingen.
Nog een foto van de tafels van boven gezien. Ik heb ze één laagje beits gegeven voor het contrast.
Ik heb net als op het dek eronder de tafels een pootje gegeven en aan dek gelijmt omdat als ze ooit uit de scharnieren komen kun je er niet meer bij om ze terug vast te zetten.
full

balken

De dekbalken voor het volgende dek zijn gemonteerd.
full

Geweldig mooi Pietsan,
welk merk beits gebruik je voor de dekken en heeft het ook een nummer, ik ben helemaal weg van de "oude" uitstraling.

A3

Geweldig mooi Pietsan,
welk merk beits gebruik je voor de dekken en heeft het ook een nummer, ik ben helemaal weg van de "oude" uitstraling.

A3

Hoi Adri, helaas weet ik het antwoord niet op je vraag. Ik heb ooit drie blikken watergedragen beits gekocht, donker-eiken, licht-eiken en ebbenzwart. Ik heb ze bij karwei gekocht, maar weet het nummer niet meer omdat ik de beits in plastic containertjes heb gedaan die luchtdicht afsluiten zodat het bijna onbeperkt bruikbaar blijft. De blikken (met nummer) heb ik al lang niet meer. Maar donker eiken blijft donker eiken ongeacht het merk denk ik. Waarschijnlijk is het ceta bever.
De verschillende tinten verkrijg je door één of meerdere lagen te gebruiken.
De dekken hebben allemaal twee lagen en de tafels één laagje donker eiken.
Ik heb de Victory zelf (het hele schip) ook met deze drie kleuren geschilderd, waarvan de normaal gele banden bij mij drie lagen licht eiken zijn en je weet hoe dat er uit ziet.
Hopelijk kun je hier wat mee ondanks dat ik de kleurnummers niet meer weet (sorry)
De zwarte tonnen die je ziet zijn met twee laagjes ebbenzwart geschilderd en alle zwarte banden om de tonnen heb ik met een zwarte merkstift aangebracht. Ook de emmertjes zijn ebbenzwart gemaakt. De roosters zijn licht eiken en de omlijsting twee laagjes donker eiken.

ps, alle andere kleuren zoals het geel voor de kanonnen, het wit enz. is van admiralty paints.

Bedankt Piet, ik zal eens op onderzoek, ikzelf gebruik Rambo interieurslak "rustiek eiken no.765"
maar vindt het net ietsje te donker worden ik zal nog eens een proefplankje maken en deze
trapsgewijs 3 x schilderen misschien zit daar het verschil.
volgende week gaat mijn "werf" na 3 maanden ziekteverlof weer open, ik heb er zin in.

dekbalksteunen en beting

Dankzij de site van DeA. heb ik toch nog enkele dingen kunnen maken. De vier steunen + de beting. Geen eenvoudig klusje om de steunen precies haaks onder dekbalken te lijmen omdat ze natuurlijk kaarsrecht moeten staan. De voorste steunen hebben een beting.
full

Ook gelijk de kogelbakjes gemonteerd.
Op de foto zie je dat de beting perfect gelijk loopt met de dekbalk erboven.
full

Back