Duyfken van Kolderstok

Hallo allemaal, de bouw is begonnen. Als eerste zijn uiteraard de valse kiel en de spanten aan de beurt. De zwarte aanslag word uiteraard zoveel mogelijk verwijdert zodat de houtlijm een goede hechting heeft. En spelen met lego blijft altijd leuk.
20211009_103752198_iOS.jpg

Op de valse kiel ga ik naderhand nog met een schuurblokje of een vijltje overheen.
Tevens had ik een vraag over wandje S. Deze moet beplankt worden en er moet een deurtje op. In de beschrijving staat dat ik alle spanten inclusief wand S moet bevestigen maar dan hou ik wel heel erg weinig ruimte over om dat wandje te beplanken.

20211009_103811494_iOS.jpg

20211009_103842137_iOS.jpg

Is het niet handiger (in verband met de ruimte tussen het wandje en de spant) om eerst de latjes en de deur erop te doen, dan het dek erop en dan pas wand S te monteren? De gelijmde latjes aan de onderkant op wand S kun je altijd nog aanpassen als het niet helemaal aansluit. Volgens mij moet dat toch gebeuren ivm de ronding van het dek.
De pasvorm is zoals eerder vermeld in andere verslagen uitstekend

Je geeft zelf de oplossing al aan Edwin, eerst het wandje maken, en dan pas plaatsen.
Volgens mij staat dit ook in meerdere andere verslagen dacht ik zo even uit het hoofd.

Je hebt helemaal gelijk Peter, staat in oudere verslagen duidelijk vermeld.

Bij ons op kantoor hangt een leuke spreuk. "Naarmate je ouder wordt wordt alles slechter, behalve het vergeten dat wordt steeds beter". Dat was bij mij nu wel van toepassing :D

Ik moest even terug in mijn geheugen. Het valse dek viel tegen dit schot aan en wordt ondersteund door latjes. Het valse dek valt dus op deze latjes Daarna had ik het dek beplankt en is pas het schot bekleed.
Ik heb helaas geen afbeelding hoe de situatie was.Maar gezien mijn foto heb ik dit schot bekleed toen het dek reeds was beplankt.

Bijlagen

• schot duyfken.JPG
    schot duyfken.JPG
    780,9 KB · Weergaven: 157
Het bouwen gaat even niet zo vlot als dat ik hoopte. Ik ben nog steeds met het achterschot bezig, niet omdat dat nu zo vreselijk moeilijk is maar meer omdat ik op het werk in het diepe ben gegooid. Op kantoor zijn er twee op staande voet ontslagen en aangezien ik vorig jaar op één van die functies intern had gesolliciteerd kwamen ze bij mij uit om de functie op me te nemen. Normaal gesproken kun je door een vertrekkend personeelslid ingewerkt worden maar dat was/is nu dus niet (helemaal) het geval. Al met al een behoorlijke uitdaging.

Ik heb bij het achterschot wel gesmokkeld. Er moeten latjes licht gebogen verlijmd worden, van links naar rechts, maar die heb ik gewoon recht gehouden. Buiten mezelf en jullie is er werkelijk niemand die dat op zal vallen dus heb ik er vrede mee. En nu kom ik erachter dat ik daar geen foto van heb :frustie:

Back