Duyfken van Kolderstok

De Duyfken hoeft volgens mij geen verdere uitleg te hebben. Maar aangezien ik met mijn kennis van modelbouw in het algemeen en in het bijzonder historische schepen weinig tot niets bij kan dragen en meestal ook niet verder kom dan "oh wat mooi" in een reactie ga ik proberen om tijdens dit verslag ook wat weetjes, foto's en filmpjes te plaatsen. Niet alleen als ondersteuning voor mezelf tijdens de bouw maar ik hoop dat op deze manier mijn verslag ook iets interessanter wordt om te volgen/lezen.
De Duyfken is besteld en nu ga ik rustig wachten tot hij geleverd word, ondertussen ga ik andere bouwverslagen lezen.

Onderstaande komt van de VOCsite https://www.vocsite.nl/schepen/detail.html?id=12071#2

De Duyfken maakte tijdens haar eerste reis deel uit van de vloot van de Oude Compagnie, bestaande uit Gelderland, Zeelandia, Wachter, Duifken en Utrecht, o.l.v. Wolfert Harmensz, die op 23 april 1601 vertrok. Op 20 april 1602, een maand na de oprichting van de VOC, werd door de Heren XVII besloten een aantal kleine jachten te kopen, mits tegen een redelijke prijs. De Duyfken werd op 8 november 1603 gekocht voor de redelijke prijs van 2200 gulden. Op 18 december 1603 vertrok het schip van Texel in de vloot van Steven van der Haghen.

De moderne geschiedenis van Australië begon op 26 februari 1606, toen kapitein Willem Jansz. van de Verenigde Oostindische Compagnie met zijn schip Duyfken toevallig bij Cape York terecht kwam. Ook al noemde hij de plek 'keerweer', het feit dat hij hier voet aan wal zette - 164 jaar voor de reizen van de Engelsman James Cook - betekende voor Australië de allereerste ontmoeting met een Europees schip.
De Duyfken was vanuit Banda (nu een Indonesisch eiland, 850 kilometer ten noorden van Darwin) naar het oosten gestuurd, om de zuidelijke kust van Nieuw-Guinea te verkennen. Maar zoals Columbus in 1492 in de veronderstelling verkeerde in India te zijn beland, zo dacht kapitein Jansz. dat het stuk land waar hij nu op gestuit was een deel moest zijn van de mysterieuze kust van Nieuw-Guinea. Boven de vroegst bekende kaart van een deel van Australië stond dan ook 'Nova Guinea'. Hij had Straat Torres niet als zeestraat herkend.
Wat Willem Jansz. in kaart bracht was de oostelijke kust van de Baai van Carpentaria. Nadat Jansz. twintig bemanningsleden had verloren bij het eerste treffen tussen Europeanen en de Australische aboriginals, besloot hij onmiddelijk te vertrekken. Meer Nederlandse ontdekkingsreizen volgden, zowel langs de noord- als langs de westkust van Nieuw-Holland. Na haar ontdekking van Cape York in 1606 is de Duyfken teruggezeild naar Banda. De boot maakte daarna deel uit van een Nederlandse vloot die de Portugezen van de zuidelijke specerijen eilanden verdreef. In 1607 was de Duyfken voor Ternate.
De Duifje bleef na haar eerste uitreis voor de VOC (haar tweede reis naar Oost-Indië) in Indië in gebruik. De Duyfken verging tenslotte in juli 1608.
Als afsluiter van dit intro een klein filmpje.

Succes Edwin,
Echt een leuk schip wat weliswaar meerdere keren is gebouwd maar altijd weer leuk is om te volgen tijdens het bouwproces.
En even voor jouw zelf... natuurlijk is er ook door jou iets bij te dragen:)

Toch gaat Edwin straks best een leuke bijdrage leveren, omdat dit de Duyfken in eikenhouten versie wordt. De dozen van de Duyfken zijn tot nu toe altijd in notenhout geleverd, maar sinds enige tijd bestaat ook de mogelijkheid deze in eiken te bestellen.

Toch gaat Edwin straks best een leuke bijdrage leveren, omdat dit de Duyfken in eikenhouten versie wordt. De dozen van de Duyfken zijn tot nu toe altijd in notenhout geleverd, maar sinds enige tijd bestaat ook de mogelijkheid deze in eiken te bestellen.
En dat heb ik weer. Ik moet weer eens wat anders als een ander :frustie:

Dank mannen, ik zie er erg naar uit om met dit schip te beginnen.

Als eerste wil ik Hans (Kolderstok) even complimenteren met zijn snelle en goede service, daar kan menig ondernemer wat van leren.

Vandaag is de Duyfken geleverd, prima verpakt en na mijn eerste blik in de doos was ik heel gelukkig. Ik had gelijk de verf en een beetje Deense olie erbij besteld. En zoals Hans al heeft vermeld heb ik hem in de eikenhouten versie. Ik denk dat iedereen de inhoud wel kent maar voor de volledigheid ga ik jullie er toch weer mee vervelen :)

20211006_152108577_iOS.jpg
20211006_152308431_iOS.jpg
20211006_152333592_iOS.jpg
20211006_152400470_iOS.jpg
20211006_152410854_iOS.jpg
20211006_152449598_iOS.jpg
20211006_152629752_iOS.jpg
20211006_152701312_iOS.jpg
20211006_152731377_iOS.jpg
20211006_152837763_iOS.jpg

Het eiken is op de foto iets donkerder dan in werkelijkheid. Als het weer het toelaat en ik op tijd thuis ben zal ik eens een foto bij daglicht maken. Voor nu ga ik eerst eens de bouwbeschrijving doorlezen en hopelijk kan ik morgen een begin maken.

Back