Duyfken Kolderstok

Vandaag de luiken voor op de spiegel gesneden en geborgd op een stukje schilderstape om te schilderen. Nadien snij ik het effect van de luikdelen erin en suggereer daarmee de delen waarmee de luiken zijn samengesteld. Ik zal ik de naden nog enigszins aanzetten voor een diepte werking met een waterbeits.
DSC_1794.JPG

Laatst bewerkt:
Ook is de spiegel voorzien van de beplanking. De horizontale delen zijn wat gebogen naar boven en zette ik vast met secondenlijm. Ik zag hiervoor geen andere oplossing aangezien ze enigszins onder spanning moesten worden vastgezet. De overige delen gewoon met houtlijm.
DSC_1790.JPG

Voordat ik de deeltjes lang de buitenzijde afsneed schuurde ik het ergste glad. Zo dacht ik te voorkomen dat ik aan de zijkanten mogelijk dunner zou schuren. Zo is het geworden tot nu toe.. De spiegel is nog breder op dit moment. Dit zie je ook goed aan de stijlen van het kozijn. Als de spanten in vorm worden geschuurd krijgt ook de spiegel zijn juiste vorm en breedte.
DSC_1795.JPG

Ik ben ook nog bezig geweest om de geDSC_1791.JPG hengen voor de luiken te maken uit messing. Uiteindelijk ga ik proberen om uit de punt van een sateprikker de hengen te snijden. Ik denk dan deze punt in vieren te snijden en zodoende van elk kwart gehengen te suggereren. Ik heb daartoe al de punt met zwarte stift gezwart. Morgen maar wat verder proberen.

Het dek is beplankt. Ik heb om breeuwnaden te suggereren een zwarte stift aan één zijde van de plank gehaald na schuren geeft dit voor mij het mooiste effect. Het dek moet nog geschuurd worden. Dat zal nog niet meevallen om onder de spanten van het bovenliggende dek door te komen.
DSC_1797.JPG

Aan beide zijden van het luik komen nog de schaarstokken. Ik zal deze pas zetten als het gehele dek is geschuurd. Ik twijfel nog of ik de nagels ga suggereren op het dek.

Vooruit denkend aan het beplanken van de boeg het volgende. De latten moeten richting de boeg worden verjongd. Ik doe dat met een klein Davidschaafje.Is dit de gemakkelijkste manier of zijn hierin andere werkwijzen? Mijn ervaring is tijdens het schaven dat er nogal wat latjes braken en het tegen de draad in schaven gaf ook wel eens wat hapjes uit de lat.

Mijn methode: eerst met een scherp mesje en een stalen lineaal de verjonging eraan snijden en daarna met een stukje schuurpapier het verloop wat vloeiender maken.

Netjes dek overigens!

Het dwarsschot is klaar en voorzien van beplanking. Dit is als gepotdekselde delen aangebracht. Scharniertjes zijn uiteindelijk gesneden uit een strookje fineer.
DSC_1799.JPG
DSC_1799.JPG
DSC_1800.JPG

Laatst bewerkt:
Vandaag definitief het kozijnwerk met de luiken op de spiegel gelijmd. Daarna de spiegel in zijn geheel op de kiel gezet. Ook de scharniertjes gesneden uit een strookje fineer. Ik dacht nog zal ik er knopjes opzetten? Maar wie zou er vanaf buiten bij kunnen.;)
DSC_1805.JPG

Laatst bewerkt:
Het dek is voorlopig goed geschuurd en beide Schaarstokken zijn ook aangebracht. Het dek kan op dit moment nog niet helemaal worden beplankt. Het dek is beplankt tot aan de middelste dekspanten. Deze spanten zullen later nadat de romp is voor zien van huidplanken worden weggebroken.Hierna zal het dek verder worden dicht gelegd. Aan de binnenzijde zal de verschansing ook nog worden "bekleed" Hierover later meer. De Schaarstokken waren smalle maar dikke planken of balken, langsscheeps liggende in het dek, gelast in de dekbalken. Ze dienen tot versterking van het dek, maar zijn zo gelegd dat ze tevens de omboording van de luiken vormen. Het luik komt hier straks dus nog tussen te liggen. De volgende stap is nu de boeg op te vullen met hout. Helaas heb ik geen Balsa. Ik zal overigens alleen de boeg opvullen!!!
DSC_1807.JPG

Ik schiet lekker op met deze vrije dagen en heb de spanten afgeschuind en de boeg gevuld. Zolas zoveel gezegd bepaald het afschuinen en de nauwkeurigheid waarmee je dit doet de vorm van een perfecte romp.

Hiervoor is het noodzakelijk dat je ook de doorsneden goed bekijkt boor de breedtematen.Leidend voor op de spiegel was o.a. het breedte van het ornament. Je ziet hier een foto van. De spiegel moest dus nog behoorlijk versmalt worden. Je ziet hier ook nog dat de kozijnstijlen nog te breed waren.
DSC_1808.JPG

Dit is een vooraanzicht van de opgevulde boeg en enkele foto's van de afgeschuinde spanten. Hulpmiddelen waren mijn vijl en schuurpapier. Ook een klein driehoekschuurmachientje gebruik ik hier voor. Dit is overigens het enige elektrisch machientje wat ik gebruik. Een Dremel en een Proxonschuurapparaat staan hoog op mijn verlanglijstje.
DSC_1812.JPG

Back