Duyfken Kolderstok

Voor de Batavia ben ik even aan het afkijken hoe je de vlaggen hebt gedaan. Heb je de strijkfolie gewoon zo op het grote stuk vlaggendoek gestreken en de vlag daarna dubbelgeklapt en gelijmd, of zijn de vlaggen als één laag doek uitgevoerd waar je aan beide zijden van het doek de folie op hebt gestreken?

En mooi resultaat blijft het wel, het zien van jouw model op de werf van de Delft heeft mij er toen toe bewogen om ook de kit aan te schaffen, ga ik mooi bouwen na de Batavia!

DSC_4014.JPG
Danny,

IK heb inderdaad de strijkfolie in één keer op de zeer mooie dunne stof gestreken. Dit ging overigens niet de eerste keer goed en ik heb bij Kolderstuk een nieuw strijkvel besteld. Ik was denk ik te lang aan het strijken de eerste keer. Op het strijkvel en de handleiding stond precies beschreven hoe ik dit moest doen. Daarna klapte ik de stof dubbel met de vlaggelijn er tussen. Ik verlijmde dit simpel met een pritstift. Zodoende kon ik gelijk er een wapperende vlag in modelleren. In het verslag van Boris staat overigens een andere werkwijze om de stof enkel te bestrijken maar ik koos er voor op de wijze te doen zoals de handleiding voorschreef.

Laatst bewerkt:
Over de schaarstokken bestaan nogal wat verschillende meningen. Bij zowel de Batavia als de Duyfken bouwdoos zijn het iets zwaarder uitgevoerde planken die verhoogd ten opzichte van de rest van het dek liggen.
In het echt is dit helemaal niet zo, en zie je eigenlijk niet het verschil tussen de schaarstok (die steviger is) en de rest van het dek. Ik heb bij de Batavia iets dikkere en bredere latten in het pakket zitten voor deze schaarstokken, bij de Duyfken worden ze bereikt door een dubbele laag planken te plaatsen.
Bij mij zitten in het pakket van de Duyfken wel dikkere latten ,wel van dezelfde breedte als de deklatten (zitten samen in het bundeltje deklatten [volgens inhoudslijstje 30 stuks 0,7x 4 mm in werkelijkheid 28 stuks 0,7 x 4mm en 2 stuks 1,4 x 4mm]) ???en ik heb dus de dikkere latten gebruikt voor de schaarstokken....

Bij mij zitten in het pakket van de Duyfken wel dikkere latten ,wel van dezelfde breedte als de deklatten (zitten samen in het bundeltje deklatten [volgens inhoudslijstje 30 stuks 0,7x 4 mm in werkelijkheid 28 stuks 0,7 x 4mm en 2 stuks 1,4 x 4mm]) ???en ik heb dus de dikkere latten gebruikt voor de schaarstokken....

Ehh, het zouden allemaal latjes van dezelfde dikte moeten zijn, maar mijn leverancier is niet altijd even gelijkblijvend hierin. :-(
Ik zal het daar nog eens aankaarten

Peter,

wat je kunt doen is wat extra stukjes multiplex erin plakken en na drogen deze in de ronding van de romp gaat vijlen. Je kunt ook balsahout hiervoor nemen, dit is zachter en makkelijker te schuren/vijlen.

Peter,

wat je kunt doen is wat extra stukjes multiplex erin plakken en na drogen deze in de ronding van de romp gaat vijlen. Je kunt ook balsahout hiervoor nemen, dit is zachter en makkelijker te schuren/vijlen.
Zat hier niet stukjes balsa voor in de doos? Of zit ik mis in mijn herrinnering?

Ehh nee. Omdat het maar een heel klein stukje is wat je extra moet opvullen zit er daarvoor geen balsa bij. Het is ook niet werkelijk nodig, maar maakt verlijmen van de planken op de boeg wel iets makkelijker. Als gezegd - je kunt ook stukjes multiplex nemen.

De boegspriet is af en inmiddels op kleur gebeitst. De spriet is teruggeschaafd naar 3 mm en de vlaggemast is 2 mm geworden. Aangezien ik dit kwetsbaar vond heb ik een messing pennetje er in geboord voor een stukje stevigheid. De masthoofd ( zeg ik dit goed? ) is uit een stukje afvalhout gezaagd en in model gebracht. Ik zit er aan te denken om alvorens de onderdelen te beitsen in het vervolg en daarna de onderdelen in elkaar te lijmen. Waarschijnlijk geeft dit wat minder lijmvlekjes.Bekijk bijlage 231869 Bekijk bijlage 231870
mag ik vragen welke lak (kleur) wordt hier gebruikt om de masten te kleuren ?

mag ik vragen welke lak (kleur) wordt hier gebruikt om de masten te kleuren ?
Ik heb hier allereerst een mahonie waterbeits op gezet. Deze waterbeits kan ik gewoon met water verdunnen tot de gewenste kleur. Zo heb ik verschillende tinten waterbeitsen om blank hout te kleuren. Hierna heb ik gewoon een blanke lak er op gezet.

Update--
Het touwwerk is verder aangebracht. Boven de zalingen zijn voor de fokkemast de weeflijnen aangebracht. Ook is het toppenant van de fokkera aangebracht. Deze start met en lus om de mast en gaan door een-4-1 blok over de ra-einde. De lijnen werden belegd op de pinnen van het braadspil. Later zal ik hier nog extra touw omheen hangen om extra lussen touw te visualiseren. Om het zeil bol te kunnen trekken zijn de boeilijnen aangebracht. Zo schiet dit zeiltje ook weer op. Ik ga nu verder met het anker maken. deze kunnen straks worden getakeld via een blok welke aan de zaling wordt vastgemaakt. Om te zien wordt het mt het aanbrengen van dit touwwerk een indrukwekkend scheepje. En ook hier spreken de foto's weer voor zich.Bekijk bijlage 238430 Bekijk bijlage 238432 Bekijk bijlage 238433
Het voormarszeil is gehesen en al het touwwerk voor de fokkemast is hiermee voltooid. Bekijk bijlage 238609 Bekijk bijlage 238610
Update--
Het touwwerk is verder aangebracht. Boven de zalingen zijn voor de fokkemast de weeflijnen aangebracht. Ook is het toppenant van de fokkera aangebracht. Deze start met en lus om de mast en gaan door een-4-1 blok over de ra-einde. De lijnen werden belegd op de pinnen van het braadspil. Later zal ik hier nog extra touw omheen hangen om extra lussen touw te visualiseren. Om het zeil bol te kunnen trekken zijn de boeilijnen aangebracht. Zo schiet dit zeiltje ook weer op. Ik ga nu verder met het anker maken. deze kunnen straks worden getakeld via een blok welke aan de zaling wordt vastgemaakt. Om te zien wordt het mt het aanbrengen van dit touwwerk een indrukwekkend scheepje. En ook hier spreken de foto's weer voor zich.Bekijk bijlage 238430 Bekijk bijlage 238432 Bekijk bijlage 238433
Hans ik zie op de foto's doorvoeringen in de verschansing , waar heb je die oogjes(ringetjes) vandaan en welke maat hebben ze?Ik vind dat een mooie oplossing i.v.p. gewoon gaatjes in de verschansing te boren .

Eindelijk weer een avond tijd gevonden in ons drukke seizoen om de bezaan te te hijsen. Nog wat vlaggen hijsen en dan is alles af en zal ik uiteraard wat uitgebreide foto's plaatsenBekijk bijlage 246646
Is er ergens een duidelijke beschrijving {tekening/foto}hoe en waar het spinnekopblok 1x1,5x10mm bevestigd dient te worden Het zal tevens een hele toer worden een gaatje {welke diameter?} in de 1mm zijde te boren.

Back