Drifter XL electro

Als ik het vertaal wat er in wiki staat is dat er onderwater gasbellen ontstaan door de snelheid waarmee de schroef draait. En dat daardoor de schroef in een gasbel gaat draaien en dus geen voortstuwing kan geven. Vandaar denk ik ook het woord cavitatie wat mij klinkt als "cavity" wat weer holte of ruimte betekend. De schroef zou in deze dus in een holte draaien en water meer wegwerken. Bij een hydro waar de schroef half uit het water is zou dit dus in theorie niet kunnen maar de schroef draait altijd nog een deel in het water en daar zou het wel kunnen voorkomen.

Maar dat is zo even wat mijn brein ervan maakt, geen idee of ik daarmee goed zit...

Overigens wel een héél erg gave boot die je daar hebt die Drifter XL ;)

45mm op een XL boot??? Als dat echt het geval is denk ik dat de motor keuze flink verkeerd is geweest. Mijn kleine cat krijgt ook van die maat schroeven...
Ik krijg mijn (benzine) cat ook bijna niet op gang met kleine props (65mm). Nu is die wel wat zwaarder waarschijnlijk...
Ze caviteren als gekken en wil dus niet op gang komen. Als je hem een flinke snelheid meegeeft bij het ingooien gaat het wel, maar uit zichzelf......
Als die 50mm het niet redden dan ben ik benieuwd wat de oplossing wordt.
Ik wil ook nog eens een grote romp elektro opbouwen, maar ik ga dan wel voor benzine toerentallen.

We moeten maar eens gaan varen ergens in Friesland, ff info uitwisselen.

Marcel

En waarom geen 45mm props op een grote boot???
Geloof me, bij 40.000tr/min zijn 2 45mm props meer dan voldoende. Ik zou zelfs durven zeggen dat het vanaf 40mm zonder problemen moet gaan bij een deftige afstelling.
Met 2x40mm carbon props schat ik de snelheid die moet kunnen gehaald worden rond 80-85km/h. Met de 45mm props rond 90-95km/h.

Ik vaar o.a. een grote mono, 1.25m en 7kg. Deze loopt met 18.000tr/m en een 60mm prop heel mooi. Maar ook met 28.000tr/min en een 45mm prop gaat het heel goed. En met zowat alles ertussenin.

De test met 2 carbon props kost uiteindelijk maar max. 10euro.
Met de grote props blijven proberen en alles heet varen kan veel duurder worden.

Ivo

Mijn mono draait idd kleinere props ook met meer gemak. Dezelfde 65mm prop doet het op de mono wel goed, maar op de cat gaat het op gang komen gewoon slecht.
Beide motoren hebben geen enkele moeite met de 65mm prop aangezien deze gewoon veel te klein is voor een benzine motor die beide 18-19K draaien (gemeten).
Ik vind dan ook dat een 60mm prop bij 18k rpm wel erg klein is, zal er ook geen snelheid inzitten. Of een giga spoed en dan is op gang komen nog moelijker.
Ik snap dat bij hoge toerentallen de prop kleiner moet, maar je gaat een flink lompe romp, wat een cat die niet in planee toch is, niet ff op gang krijgen met een kleine prop met veel spoed om toch een beetje snelheid te halen.
Als dit echt met 50mm niet te overbruggen is ben ik bang dat de motoren verkeerd gekozen zijn en in een mono beter tot hun recht komen.

Carbon props is verschrikkelijk frustrerend, die gaan na 1 a 2x varen gewoon kapot.
Kun je beter een paar Octura's erbij kopen en als die niet voldoen weer verkopen, kost het nog minder dan carbon props die je per 5 kan laten aanrukken.

@rompke, had je de onderzijde bij de steps/loopvlakken al geschuurt? Dit scheelt ook behoorlijk in de weerstand

Laatst bewerkt:
Carbon props is verschrikkelijk frustrerend, die gaan na 1 a 2x varen gewoon kapot.
Kun je beter een paar Octura's erbij kopen en als die niet voldoen weer verkopen, kost het nog minder dan carbon props die je per 5 kan laten aanrukken.

Inderdaad maar om te testen welke grootte je nodig hebt zijn de carbon props nog altijd de eenvoudigste oplossing.
Zonder te weten welke grootte het best past vragen een paar octura's heel wat werk voor ze op de boot kunnen en kosten doen ze ook heel wat meer.
En ik ben er nog altijd van overtuigd dat 2 45mm props meer dan voldoende zijn voor de drifter XL.

Ivo

Ik heb een paar aanpassingen ondertussen klaar aan de drifter: extra koeling, props beter geslepen, en de stinger hoger.
Ik ga het morgen nog 1 maal proberen met 50mm wordt het niets dan ga ik de prop's aanpassen.

Wish me luck!

Groeten, Romke

Romke,

Goede vaart morgen kerel and be carefull!!
Ik hoop voor je dat alles naar behoren zal werken, ik (we) wacht je reactie morgen af en maak een filmpje !!!!!!!!!
Suc6

Vanochtend even een kort rondje gedraaid met de drifter. Eerst nog even de koeling getest met de tuinslang, bleek allemaal prima te werken en geen lekkages!
Dus go! Naar een mooi plekje gevaren met voldoende ruimte. Dit keer een filmpje die wat beter gelukt is: [media=youtube]xXrX9taUSsU[/media]
Ik ben bang dat de strut echter te hoog wat waardoor de prop's niet genoeg contact hadden met het water. Dit resulteerde in waggelend vaargedrag en mooi van de plek gaan wilde het ook niet.
De data bevestigde dit: de motoren hebben op hun piek 2240 Watt geleverd, dat is dus minder dan de helft van wat ze moeten kunnen.

full

Na de vaart de motoren meteen gecheckt. Ik kon ze vasthouden maar dan moet ik wel zeggen dat ik redelijk vuurvaste handen heb ;) dus eigenlijk nog net wat te warm na mijn smaak. Beetje frustrerend aangezien de motoren niet een zware run hebben gehad maar dit eigenlijk met gemak aan moeten kunnen.

Nu ben ik wat gaan rond bladeren op het internet en het blijkt dat de scorpions ( iig de 4035 serie ) over het algemeen wel vrij heet loopt temperaturen van boven de 90 tot 120 graden valt in een save gebied. Dus misschien heb ik me druk zitten maken om niets.
Ik heb vanmiddag op beide motoren een temperatuur sensor bevestigd, en ik ben ook nog steeds aan het wachten op een infrarood meter. Dan kan ik wat meer zeggen over de temps.

Groeten, Romke

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Romke,

Heb je de struts nog lager gezet en opnieuw gevaren?

Op het filmpje gaat het nog voor geen meter..., de boot komt niet echt los van het water (tunneleffect).

Zijn de steps en spiegels scherp?
Zijn de loopvlakken dof geschuurd?
Het wippen van de boot kán hierdoor komen, maar op snelheid (wat dus nog niet lukt) is dat meestal weg.

Ik neem aan, dat je de extra inlaten vlakgeschuurd hebt met de bodem?
Uitstekende pick-ups kunnen ook het wippen veroorzaken.

Succes met troubleshooten!

Groeten, Jan.

Probleem was gewoon dat de struts veel te hoog stonden. Als ik ze lager zet dan gaat ie als een raket, was ook duidelijk te horen: de props maakten genoeg toeren maar konden nergens tegen afzetten. ik heb de struts nu een halve cm lager ( de as nog 3 mm boven de onderkant van het glijvlak ). Ik wil alleen eerst even weten hoever ik de motoren kan pushen en daarvoor heb ik een thermometer nodig ( die verdorie in Singapore ligt )

De romp is verder prima en de pickups zijn bijna glad, ik heb de achterkant een mm laten uitsteken om zeker te zijn van een goede water opbrengst. Eigenlijk functioneerd alles naar behoren op de moten na ( denk ik )

Groeten, Romke

Gister even opnieuw gevaren met de struts een halve centimeter lager. Ging als een speer, voorbij half gas kreeg ik hem niet aangezien de boot de neiging krijgt om achterover te slaan. Ik ga het vanavond nog eens proberen dan is de wind hopelijk wat gaan liggen.

Groeten, Romke

Romke ,

Mooi dat ie nu beter gaat maar maak eens een foto van de afstelling zoals je m had toen ie langzaam ging en zoals je nu hebt gezet.

Michiel.

Nog een poging, vandaag zat er toch wat meer snelheid in
icon_biggrin.png
maar volgens mij moet dit toch harder kunnen met de huidige setup. GPS is onderweg uit de UK dus binnenkort kan ik daar ook wat meer over zeggen!

Paar mooie runs kunnen maken hier een filmpje:L0O5rxVEWkQ[/media] - Drifter xl

wat ik wat minder leuk vond was de data die ik uit de power analyzer haalde. Te veel amps getrokken ( wel alleen in pieken ) en volgens mijn analyzer hebben de motoren op topsnelheid een KV waarde van meer dan 1000rmp per volt, bijna 47000 toeren bij 46.6 volt
icon_eek.gif
icon_question.gif

Iemand die dit kan verklaren? ( de meting van de toeren komt wel uit de esc )

Hier het grafiekje van de bijbehorende run:

full

Motoren waren dan ook goed heet maar dat was niet echt een verrassing, ik heb een temprature tracker ingebouwd van hobbyking ( deze: HobbyKing Online R/C Hobby Store : Wireless Temperature Tracker (104~230F) ) welke aangaf dat de ene motor 50 graden zat en bij de ander brande het lampje bij 60 graden. Het gaat in stappen van 10 dus erg nauwkeurig is het niet maar het geeft een aanduiding. Of dit ook een accurate meting is betwijfel ik. Ze voelden een stuk warmer aan dan 60 graden.

Laat maar horen wat jullie vinden!

Groeten, Romke
icon_cool.gif

eindelijk succes!

Vandaag nog net even een run kunnen neerzetten voor het onweer aankwam. en de moeite werd beloont met super strak water!

hier het filmpje: [URL="
hydro marine drifter xl[/URL]

ik had vandaag een thermometer en gps mee. En die gaven het volgende: gps heeft een top van 114.9 km/h gemeten ben
nu dus eindelijk over die 100 heen :banana::rolling::twisted::cool:

en de motoren waren 85 op de buiten kant en binnen in 96 graden. Goed heet dus maar volgens scorpion is dit acceptabel voor deze motoren dus ik vind het prima. Ook de amps waren prima, aanloop stroom piekte even op 130 amp maar over het gemiddelde zat het onder de 100 amp. de props hebben ongeveer rond de 44000 rpm gelopen op top snelheid.

De drifter is vaartechnisch af op een paar hele kleine dingetjes na. Wellicht ga ik het nog een keer proberen met de 5019 props om een nog hogere top neer te zetten maar voor nu laat ik het zo!

Groeten, Romke

eindelijk succes!

Vandaag nog net even een run kunnen neerzetten voor het onweer aankwam. en de moeite werd beloont met super strak water!

hier het filmpje: [URL="
hydro marine drifter xl[/URL]

ik had vandaag een thermometer en gps mee. En die gaven het volgende: gps heeft een top van 114.9 km/h gemeten ben
nu dus eindelijk over die 100 heen :banana::rolling::twisted::cool:

en de motoren waren 85 op de buiten kant en binnen in 96 graden. Goed heet dus maar volgens scorpion is dit acceptabel voor deze motoren dus ik vind het prima. Ook de amps waren prima, aanloop stroom piekte even op 130 amp maar over het gemiddelde zat het onder de 100 amp. de props hebben ongeveer rond de 44000 rpm gelopen op top snelheid.

De drifter is vaartechnisch af op een paar hele kleine dingetjes na. Wellicht ga ik het nog een keer proberen met de 5019 props om een nog hogere top neer te zetten maar voor nu laat ik het zo!

Groeten, Romke

Hoi Romke,

wat een schitterend varende boot heb je gemaakt .... maar kan je me vertellen hoe je aan die grafieken komt over de performance van je boot ...
komt die info uit je regelaar of heb je daar een apparaat voor ....

vandaag een nieuw PR geknald 119.8 km\h !!! :twisted:

filmpje hier: [URL="
youtube[/URL]

maar ik heb het gevoel dat dit nog sneller moet kunnen, de romp kan het zeker aan, of de motoren het daarmee eens zijn komen we nog wel achter ;)

Grt, Romke

Hierbij sluit ik dit draaidje definitief af, wat 13 Maart is begonnen is vandaag geëindigd met een snelheid van 128.7 km/h :p :cool: hiermee ben ik zeer tevreden en ik ga de boot nu afstellen voor wat minder hoge snelheden en wat makkelijker vaar gedrag.

Hier nog fftjes een filmpje: HoUynpiFO9Q[/media] - ‪RC Boat electro cat Hyrdo marine drifter xl‬‎

Iedereen hier bedankt voor de tips die ik van de forum leden hier gekregen heb!

Groeten, Romke

Back