Marcel,
Ik zal binnenkort ook eens gaan kijken. Is de toegang gratis? Lijkt me niet.
En van internet geplukt:
...... Zekerheid dat het de Hercules zou voorstellen hebben we niet. De modelbouwer heeft tekeningen gebruikt die waarschijnlijk door de Britse Admiraliteit zijn gemaakt na de restauratie en het herstel van de schade bij de slag van Kamperduin. Dat deden de Britten vaker, bovendien werkten ze sowieso meer van tekeningen. De Nederlanders, in dit geval de Admiraliteit op de Maze en de ontwerper Pieter van Zwijndrecht, werkten voornamelijk met een spantenraam ( een dwarsdoorsnede waar de hoofdspanten opstaan )en bestek, de volledige beschrijving mat alle afmetingen van de bouw-elementen. Dat deze man dus met tekeningen èn het model aankwam van de Delft deed de wenkbrauwen al fronsen. Dat kon eigenlijk niet kloppen. Er klopt nog iets niet: ik heb recentelijk nagezocht in de studie van Fischer ( onze 'bijbel', ja want ik werk op de werf!) dat er een aantal belanrijke details eerder kloppen met het bestek van de 'echte' Delft ( degene die gezonken is !) dan met de 'omgedoopte' Delft, de oorspronkelijke Hercules! Met name, zeer intrigerend, het aantal geschutspoorten en dus het mogelijke aantal 'stukken' is 56 op het model. De Hercules zou er 68 hebben gehad!!
Je begrijpt nu misschien de verwarring die er was en nog steeds is! Want, op de werf heb ik dit punt vandaag ter sprake gebracht, niemand had een passende verklaring....