Dolphyn 1750 van Corel schaal 1:50

Ik heb hout ook overwogen. Maar volgens de boeken, en die geloof ik dan maar, zijn de houten spuigaten te vinden om 15 eeuwse schepen. De dolphyn is van een latere periode.

Schitterend! Heb het net even doorlezen.
Als ik ooit zo mooi kan bouwen zou ik geweldig blij zijn!

Dit moet ik blijven volgen om wat bij te leren alleen al. Prachtig...

Bedankt, van wat ik gelezen heb hoef je je daar niet druk over te maken. Mijn eerste bootje ging op dezelfde manier. Nu zoek ik de dingen wat verder uit en krijg links en rechts advies (dank hiervoor) en dat komt het model ten goede.

Vandaag is mijn vakantie begonnen. Helaas toch bijna de hele dag naar kantoor geweest. Als beloning hiervoor heb ik mezelf verwend met wat nieuwe apparatuur :D Ik was al van plan een standaard voor de dremel te halen zodat ik de holling in de watergangen kan frezen. Dat leek me uit de losse hand niet te doen. En een schuurmachine met schijf en band. Gelukkig was er net een kortingsaktie waar in niets van wist dus niet het volle pond hoeven te betalen .
Omdat ik dus niet verder kon met de waterloopgang en dek ben ik begonnen met de eerste latjes van de tweede beplanking.

SAM_1530_zpsffdc8ea0.jpg

De latjes zijn door en door geimpregneerd in groen en rood. In eerste instantie was ik aan het overwegen deze over te schilderen, maar na een schuur beurt ziet het er al beter uit. Ik zal neg een rest stukje testen met blanke vernis en dan de knoop doorhakken.

Met een rond freesje is het vrij goed gelukt om de holling in de watergang te krijgen. Onderste plankje ligt intussen op z'n plaats en het dek is er op aangesloten. Los stukje plank erop gelegd om een idee van het resultaat te geven. Kanon nog even getest. Die staat nog iets te hoog, maar loop steekt genoeg naar buiten.

SAM_1535_zpsec5393a7.jpg

Het moet nog wel geschuurd worden en de camera is onverbiddelijk met het tonen van imperfecties. Nu maar eens met de andere zijde aan de slag.

De waterloopgangen zijn eindelijk gereed. Intussen ook wat verder gegaan met de tweede laag beplanking.

SAM_1537_zps62629991.jpg

Ik ga de gekleurde planken toch maar overschilderen. Dat is ook meteen het volgende aandachtspunt. Behalve de gekleurde latjes wordt er verder nergens in de handleiding enig kleurgebruik vermeld. Aan de buitenkant was de keuze snel gemaakt na het zien van deze foto van de Batavia.

62621bd1-d419-4250-bc36-e633c115a077_zpsa7576106.jpg

Ik heb een vergelijkbare opbouw. Alleen komt de gele strook tussen rood en groen te zitten in mijn geval. Houdt wel in dat de reling geel wordt. Voor de binnenzijde verschransing ben ik er nog niet uit. Helemaal rood of zwart lijkt me nogal heftig omdat hij vrij hoog is. Ik zit meer in deze richting te denken.

duyfken_zps4cd699f2.jpg

Verschransing in blank hout met zwarte waterloopgang, rode stutten en geschutspoorten is de huidige overweging.

Erik

Erik, rood op de binnenverschansing werd vaak toegepast in die tijd. Ik weet niet welk merk verf je gebruikt, maar rood oker van admiralty paints is een mooie zacht rode kleur. Ik zou zeker de binnenkant niet zwart schilderen. De laatste foto, de combi van rood en naturel vind ik ook erg mooi.
Je moet wel oppassen dat je niet te veel verschillende kleuren gaat aanbrengen zoals rode poorten en stutten en de rest anders want dan word het te!
Maar, zoals Germt altijd zegd de enige goede keus is je eigen keus.
Hierbij een foto van de hms-Fly die ik een rode verschansing heb gegeven (originele kleur).

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt voor de tip. Ik heb de admiralty paints en wil het in principe bij olijfgroen, oker geel, oker rood en zwart houden. Voor de binnenkant zal ik een proefstukje inkleuren om te kijken wat het meest bevalt.

Echt vaart zit er nog niet in maar toch weer wat vooruitgang geboekt. Voordat ik verder kan met de tweede laag moest eerst onderzijde spiegel beplankt worden met wat fineer. Meteen de vorm nog wat bijgewerkt zodat het spiegelornament nog wat beter aansluit. Er moet nog 1 rode lat bij en dan is het de beurt aan de berghouten.

SAM_1540_zps4f4735d9.jpg

Tijdens het drogen van de lijm nog wat aan het kleuren geweest. Eerst nog even de buitenzijde op de manier die ik omschreven had.

aanzicht_zps30c47ae1.jpg

Oorspronkelijk wilde ik de reling ook okergeel doen, maar zwart vond ik toch aardiger staan. Ik moet het nog wat verder uitwerken en misschien wat aanpassen. Maar het begint een aardig beeld te geven.

aanzicht_zps30c47ae1.jpg

Oorspronkelijk wilde ik de reling ook okergeel doen, maar zwart vond ik toch aardiger staan. Ik moet het nog wat verder uitwerken en misschien wat aanpassen. Maar het begint een aardig beeld te geven.

De juiste kleuren zijn een kwestie van smaak van de bouwer, soms kun je terugvallen op schilderijen om een idee te krijgen hoe het schip eruit gezien kan hebben, bestaan er geen schilderijen van je schip dan kan je soms je toevlucht nemen tot schilderijen van schepen uit die tijd.
Persoonlijk vind ik de door jou gekozen kleuren mooi. Ik zou de rusten (is de plank waar de juffersblokken aan vast zitten) zwart maken.

Andy

Zeer mooie kleurencombinatie . :thumbsup::thumbsup:

Ps. :
Deze boot begint mij meer en meer aan te staan.(ben aan het zoeken naar een opvolger)

Ik zie liever een mooie vorm . En dat heeft deze dame.

Ben al eens aan bet kijken geweest voor plannen(35euro) maar ik twijfel nog

Het laatste berghout gaat er zo op. Dus ben ik al vast begonnen met puzzelen op de rest van de tweede beplanking. Ik wist al dat ik met instekers moet gaan werken. Maar wilde weten of het halve of hele worden en welke vorm ze krijgen. Eerst met een los latje wat posities uitgezet zonder het hout zijdelings te forceren. Maar dat ging toch niet helemaal goed. Ik heb nu om de drie latjes een paar controle punten en voor de rest laat ik me door de vorm leiden. Bij de boeg wordt het ongeveer zoiets.

SAM_1547_zps5459683c.jpg

Potloodlijnen was waar ik eerst uit kwam. Dit is gelukkig wat minder heftig.
En het achterschip.

SAM_1545_zpsbb466ef6.jpg

Daarnaast nog wat aan het kleuren geweest. Er zijn nog een aantal onderdelen waar ik nog niet uit ben.

aanzicht2_zps1131214d.jpg

Op grotere schaal ziet het er beter uit, maar ik weet niet wat de max. afmeting is die ik hier kan plaatsen.

Erik

De max grootte voor een afbeelding 800 x 800.
Over instekers vindt je info op blz 90 / 91 van Historische Scheepsmodellen.
Maar dat wist je waarschijnlijk al;)

Germt

Naast het kleuren heb ik me ook met de serieuzere dingen bezig gehouden. Geen twee kanten op werken deze keer, maar alles vanaf de zandstrook. Het gaat vrij traag omdat ik al snel met instekers aan de slag moest. Eerst de volgende plank er tegen aangehouden om te zien waar ze begonnen te wijken en dat punt afgetekend. Dat is het uitgangspunt waar de plank met een halve breedte wordt verjongd. Daarna met een latje vanaf dat punt naar de volle breedte bij het uiteinde om een vloeiende lijn te krijgen. Vervolgens dat deel weggestoken.

SAM_1549_zps2562c36f.jpg

Vervolgens de insteker op z'n plaats gelijmd.

SAM_1550_zps063d0797.jpg

Weer met een latje erover heen om te bepalen wat er af moet.

SAM_1551_zps9b955798.jpg

Aan de achterkant mag er nog iets af zie ik. Daar lijkt nog een knikje te zitten en de volgende lat moest wat geforceerd worden.

SAM_1552_zpse4c182b9.jpg

En dan weer op dezelfde manier verder. Op het moment moet ik per plank een insteker plaatsen. En volgende stap wordt de verloren gangen. Die wil ik volgens het Hollands systeem doen. En straks zie je er bijna niets meer van als z'n waterlijn geschilderd is. Het ziet er in ieder geval beter uit als m'n eerste bootje.

Erik

Hoi Erik, ziet er prima uit. Alleen oppassen dat je bij de voorsteven niet te hard gaat, ik heb de indruk aan je foto te zien dat je daar wat meer moet verjongen. Als je je middenschip en achterschip vergelijkt met de voorkant, dan is de ruimte voor aanzienlijk kleiner??

Het gaat vrij snel aan de voorsteven, maar bij de volgende latjes moet ik gaan verjongen en met verloren gangen gaan werken. Ik laat de plankjes zo veel mogelijk hun eigen weg vinden zonder zijdelings te forceren. Bij m'n eerste bootje had ik wat problemen met planken die getrapt gingen staan waar door ik veel moest wegschuren en een paar planken die braken door de spanning.

verloren_gangen_zpseaf8884f.png

Hier komen ze bij de voorsteven ook omhoog en bij mij is hij nog scherper waardoor ik instekers toe moest passen. Bedankt voor de waarschuwing. Ik blijf het in de gaten houden, maar voorlopig lijkt het nog goed te gaan.

Erik

Ik ben nu op 1/3 van de tweede beplanking en kan eindelijk gaan verjongen bij de voorsteven. Tot nu toe was het voor iedere plank een insteker maken. Aan de achtersteven komen er nog wel een paar en het zal niet lang meer duren voor ik bij de verloren gangen ben.

SAM_1590_zpsca22ff06.jpg

Op de foto lijkt het op een paar plekken een beetje hoekig, maar ik zag net dat de lijn van het schip aardig wordt gevolgd.

SAM_1591_zps1fdc5619.jpg

Alleen jammer dat het hout wat aan de donkere kant is. Ik heb de lichtste planken al voor de bovenste lagen apart gelegd.

Laatst bewerkt:
2de laag beplanking gereed

:ontopic:

Het was wat zweten, maar nu ik zo ver was wilde ik niet op een koelere temperatuur wachten. De tweede laag zit er op en heeft al een goede schuur beurt gehad. Als de kiel z'n fineer laagje heeft gehad dan loop ik het nog even na en dan kan de kwast er overheen.

SAM_1593_zps6f47e297.jpg

Het heeft wat snij- en beitelwerk gekost maar het sluit vrij aardig. Nog een paar kleine kieren die opgevuld kunnen worden met verf. De meest ik het oog springende zijn al aangepakt met houtlijm en schuurstof.

SAM_1594_zpsd8cfbf6c.jpg

Wel wat meer verloren gangen dan verwacht, maar ik wilde niet meer dan een halve plank breedte verjongen.

SAM_1595_zps2be144b4.jpg

Planken zijn t.p.v. kiel al aardig teruggeschuurd zodat ze niet langer dikker zijn dan de fineerlaag die er nog op moet.

SAM_1596_zps68c0c61e.jpg

En nog even een "wet look". Onderkant is vrij donker hout dus ik hoef niet meer te twijfelen of ik het onderwaterschip ga verven of niet. Die krijgt binnenkort een laagje.

Erik

ps. Zullen we verdere gesprekken over een bezoek aan de bataviawerf verder bij de ontmoetingsdag topic houden? Lijkt me beter op zijn plaats daar.

Back