Diverse projectjes Peerke

ik ben lekker bezig met de 95 serie. vond ik dat deze toch ook wel getoond mag worden.
gebruikt voor luchtvracht. van het Philips-concept.
en onder de noemer "zo worden ze niet meer gemaakt", en gelukkig niet. maar als modelbouwer hoef ik me niet heel druk te maken over het kleinere stuur en de dunnere rugleuning. de accu in de cabine. ja in de topsleeper zou dat niet kunnen. van het belangrijkste is. das een andere vraag.
luchtvracht1.jpg
luchtvracht2.jpg
luchtvracht3.jpg

kleine wielen. enorme laadbak. en kleine aanhanger.
6x2 onderstel. misschien zelfs de liftas handmatig. verlichting handmatig. 2 kanaalzendertje. rijden en sturen. dan staat er weer iets bijzonders.
of ik deze in de van swieten/klm kleuren ga zetten. of van mijn finctieve bedrijfje dat weet ik nog niet. maar ik nijg naar de van swieten uitvoering.
 
ik kan het niet laten om deze 2 hier ook niet te plaatsen.
de torpedo heb ik na 3 keer herzien op een punt waar ik m goed vind.
torpedo.jpg

Voor deze torpedo had ik het chassis al klaar. deze cabine gaat een kartonne cabine vervangen.

de 95.500 moet de opstap met spatbord nog en klein stukje naar achteren. en een beetje beter uitgelijnd.
95.500.jpg


Dit gaat een 4x2 trekker worden. op een enkele 6x2 voor engeland waren het altijd. 4x2 trekkers
 
Laatst bewerkt:
een dingetje dat ik wel ervaar nu met het nieuwe forum. dat controle spelling over actief is. want dekartonne torpedo, die ik een paar jaar geleden gemaakt heb. is geenconventioneel. maar heeft iemand een idee hoe dat uit kan. ik heb liever mijn verhaal met spelfouten. dan kompleet verbouwd.

ik heb deze site op nooit meer vertalen gezet. misschien dat het nu beter gaat.
 
Laatst bewerkt:
Het was me al opgevallen, maar de Amerikanen noemen een torpedo neus cabine dus een "conventional cab", (Heel logisch, want dat waren alle trucks in het (verre) verleden) en "onze" standaard cabine een COE, Cab Over Engine.

Net als een trekker dat is daar normaal gesproken de "prime Mover" , dat is in elk geval een stuk handiger dan het Duitse "Sattelzugmaschine" :)

Overigens, in mijn ervaring heeft dit niets met de forumsoftware te maken, want bij mij wordt er sowieso NIETS verandert, maar hoogstens een rood lijntje onder de fout geplaatst (zoals nu bij de Sattelzugmaschine, die de spell checker niet kent) Ik denk dat dit in jouw PC of telefoon zit, en niet in het forum.
Cor
 
ik heb op de PC een aantal dingen veranderd. vooral AI asistenten uit gezet. en ik kan ook weer schrijffouten maken. met inderdaad het rode golfje er onder. blijkbaar viel de update van het forum samen met een update van mijn systeem.
nu is de torpedo een grappig ding. want ja de truck met neus. is de conventional. maar bij de introductie van de truck met neus door DAF was de gedachte dat de coe in europe de "normaal" moest worden. en wilde ze dat type geen conventional noemen. toen is er gekozen het type een Torpedo te noemen. mogelijk geinspireerd door de Spyker C4 Torpedo. of mogelijk is dat toeval. dus de Scania T heet zo vanwege DAF
 
ik heb weer een probeerseltje in de hand. een 55 op basis van wat ik dacht dat de motorpanels type 3 zou heten. maar dit is de motorpanels type C44 en dan in de DAF 55 jas
voor de definitieve versie moet er nog wat veranderen. maar de test is redelijk gelukt ruitenwissers, scharnieren van de grill. een lijntje hier en daar, dakgoot deurprofiel. logo op de rug, dashboard en stoelen. nog zat te doen. maar ondanks dat blij met het resultaat.
553.jpg
552.jpg
551.jpg
 
het gaat nu even lekker met deze cabine serie. deze waar ik nu de buitenkant van klaar heb. heet bij de producent C40, bij Leyland T45, bij Scammell en Mountaineer S26. maar staat ook bekend als Roadtrain. en zijn allemaal exact hetzelfde. ik ben me nu naast DAF ook aan het verdiepen in Leyland. maar dat is vast voor iemand duidelijk maar een wirwar aan namen. type's road train als grootste. road runner als kleinste. denk je dat er iets met road tussen zit. maar nee. tenminste nog niet gevonden. een leyland daf 80 wel. dat ik weer een afgeleide van de "lage" roadtrain. dit is nu de "hoge" daarnaast had daf leyland nog de 50, 60 en 70. alleen hoe de leyland versies daarvan weer genoemd zijn moet ik nog uitzoeken.
maar eerst deze, dan de 80 en de laatste versie van de daf 45. dan die andere 3, de verschillen daar tussen zijn minimaal.
roadtrain.jpg
 
nou nu even deze dan. de daf 80. De laatste reïncarnatie van de leyland roadtrain "lage cabine" laag wil dan zeggen. geen rand boven de knipperlichten. en de spatborden die de onderste rand van de cabine doorbreken.
daf80-1.jpg
daf80-2.jpg
daf80-3.jpg

DAF80-4.jpg


ik moet er in deze reeks nog een paar ( de 45, 50, 60 en 70, en de leyland versies hiervan). misschien dat ik die in 1 keer presenteer. voor in de vakantie is de planning om de 95"luchtvracht" op te bouwen. de XG-van het bouwpakket zelf te gaan printen. het resin printen van de chinees is wel mooi. maar als het geen temperatuur kan hebben. heb ik er niets aan. als een truck mooi is opgebouwd. en staat op een evenement even in de zon. of na een evenement in de kist in de auto. en ze worden zo krom als die ene die ik recht heb proberen te trekken. wordt niemand blij van. kies ik voor lijntjes weg plamuren en recht blijven. of alleen maar een beetje spuitplamuur en na een paar uur warmte klaar om weg te gooien. en als het dan nog erg goedkoop was. maar dat is het ook niet
maar misschien sta ik daar alleen in.
 
  • Like
Reactions: ozy
Peter, heb van iemand de tip gekregen om eens met HT PLA te gaan experimenteren.
De filmpjes op you tube zijn veelbelovend.
Alleen wacht ik al 2 weken op mijn spoel, blijkbaar kan fabrikant niet aan de vraag voldoen, Ben benieuwd wanneer ze geleverd word.
 
Ik heb het ht pla opgezocht. Is inderdaad intressant. Ik gebruik petg. Maar pla is wat stijver voor sommige momenten is dat fijner. Maar of de ht-pla dat dan ook is. Is het onderzoeken waard. De vloeigrens van ht pla van 90 is nagenoeg hetzelfde als van petg. Een interessante tip
 
Back
Top