Een gps heeft een grotere meetfout dan de huidige kilometer tellers in de auto ..
Waarop baseer je dat?
Lijkt me héél stug namelijk, gezien alleen al de bandenslijtage een goede 2% verloop in de kilometerteller geeft, de bandenspanning daar ook nog eens fors aan bijdraagt (gauw 2-4%), en de km teller verder volkomen afhankelijk is van de juiste bandenmaat.
Daarnaast gaat eventuele nattigheid en wind invloed hebben op de drift van een band (maar da's maar klein). En dan krijg je ook nog eens een kleine afwijking door het uitzetten van een band op hoge snelheden.
Tenzij tegenwoordig kilometertellers optisch meten t.o.v. het wegdek, zie ik niet in hoe een km teller van een auto nauwkeuriger kan zijn dan een GPS, sinds de Amerikanen gedwongen zijn de bewuste fout (uit militair-tactische overwegingen) uit hun systeem te halen.
Ik heb, om eerlijk te zijn, geen flauw idee hoe nauwkeurig huidige kilometertellers van auto's zijn, maar zolang ze de meting nog baseren op het wieltoerental, zal de nauwkeurigheid noot zo optimaal en/of constant kunnen zijn als die van een GPS, die werkt via positie- en tijdsintervallen.
Aangezien een GPS snelheid niet "meet" maar berekent, is er overigens ook geen sprake van een meetfout bij een GPS. Er zit wel een nauwkeurigheid in de positiebepaling (die op tijdmeting berust), maar zodra je meerdere posities gebruikt voor een snelheidsbepaling, valt die fout weg in het gemiddelde en is de nauwkeurigheid afhankelijk van de afstand waarover je meet....
Als een GPS een positie nauwkeurigheid heeft van zeg, 2 meter (goed haalbaar) dan is de nauwkeurigheid van de snelheidsbepaling al beter dan 3% (gemiddeld geaccepteerde afwijking van politie meet apparatuur) bij een trajectmeting van plm 70 meter.
Groet, Bert