[Discussie] Gehaalde snelheden met de RC auto en de methode

Ik gebruik om de snelheid te meten :


  • Total voters
    33
nuqe8e3a.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Sorry Sorry. Voor het vervuilen van deze discussie. Wil eigenlijk een youtube filmpje van mijn snelheid plaatsen. Maar zoals jullie zien bak ik er niks van. Nog maals mijn excusses.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als filmpjes dan toch niet verplicht zijn...

Rustler met ezrun 9T 60A combo, 23/83 vertanding, 64,3 km/h. op 2s lipo 4000mah.

Gemeten met de iphone 5 onder de kap met de app "free speedometer".
De app scheelt 3km/h. met de teller van mijn volvo c30 en mijn gps doet dat ook dus redelijk accuraat.
Als je in je wagen dus zo'n 66 a 67km/u reed, kan dit best wel eens kloppen want fabrieksaf tellen de tellers hoger(een paar procent), om verschillende bandenmaten op te vangen en ook (minimale) boetes uiteindelijk lager uit te laten vallen.
Volgens mij is op 100km/u in de wagen gebruikelijk dat je dan ongeveer 95 a 96 echte kilometers rijdt(5% afwijking), heb toen ook gps aangehad in de 1:1 wagen met 100km/u en kwam op 96km/u uit.
 
Een gps heeft een grotere meetfout dan de huidige kilometer tellers in de auto ..

Dus je geeft nu een vrijgeleide om met de 1:1 auto harder te rijden dan is toegestaan ? ,dus bij 100km/h trajectcontrole je gewoon 105 km/h kan rijden zonder boete ? Ben benieuwd wat men daar van zegt als je de boete laat "voorkomen"
 
Zie gps. Gereden op de straat met een schumacher sx3. Uitgerust met een Tekin setje. Met 2s Saddle pack.

9e4enepy.jpg


Ben nog bezig met verdere instellingen.

Update : helaas net bij een testrun (70km) tegen betonnen stoeprand aangeknalt . Wishbone afgebroken :(
 
Laatst bewerkt:
Een gps heeft een grotere meetfout dan de huidige kilometer tellers in de auto ..

Dus je geeft nu een vrijgeleide om met de 1:1 auto harder te rijden dan is toegestaan ? ,dus bij 100km/h trajectcontrole je gewoon 105 km/h kan rijden zonder boete ? Ben benieuwd wat men daar van zegt als je de boete laat "voorkomen"

Ben zelf een keer geflitst geweest door een anonieme wagen aan de kant.
Wanneer ik de flits zag keek ik direct op mijn teller om te kijken hoe erg het zou zijn en reed dus volgens de teller net 115km/h (mocht maar 70 daar :( ) dus grote paniek natuurlijk want dit was meer dan 40km/h te snel en dat wil hier dus zeggen "rijbewijs kwijt" zeker omdat ik toen nog maar een jaar en half reed.
Thuis de boete aangekregen en bleek 108km/h te zijn,de teller liegt dus volgens mij 4km en dan de correctie van de politie van 3km er nog eens af...Toch wel even (on)geluk gehad,rijbewijs 1 week mogen afgeven en boete van 520 euro mogen betalen,maar in ieder geval beter dan permanent afgeven en terug naar de rijschool gaan.Wat ik bedoel is dus dat het wel eens zou kunnen dat als je met 105 km/h op de teller de trajectcontrole passeert,er niets aan de hand is.Natuurlijk ga ik dit niet proberen maar ze doen normaal altijd een correctie dus...

En anders terug on topic?Want we dwalen af :p
 
Een gps heeft een grotere meetfout dan de huidige kilometer tellers in de auto ..

Waarop baseer je dat?

Lijkt me héél stug namelijk, gezien alleen al de bandenslijtage een goede 2% verloop in de kilometerteller geeft, de bandenspanning daar ook nog eens fors aan bijdraagt (gauw 2-4%), en de km teller verder volkomen afhankelijk is van de juiste bandenmaat.

Daarnaast gaat eventuele nattigheid en wind invloed hebben op de drift van een band (maar da's maar klein). En dan krijg je ook nog eens een kleine afwijking door het uitzetten van een band op hoge snelheden.

Tenzij tegenwoordig kilometertellers optisch meten t.o.v. het wegdek, zie ik niet in hoe een km teller van een auto nauwkeuriger kan zijn dan een GPS, sinds de Amerikanen gedwongen zijn de bewuste fout (uit militair-tactische overwegingen) uit hun systeem te halen.

Ik heb, om eerlijk te zijn, geen flauw idee hoe nauwkeurig huidige kilometertellers van auto's zijn, maar zolang ze de meting nog baseren op het wieltoerental, zal de nauwkeurigheid noot zo optimaal en/of constant kunnen zijn als die van een GPS, die werkt via positie- en tijdsintervallen.
Aangezien een GPS snelheid niet "meet" maar berekent, is er overigens ook geen sprake van een meetfout bij een GPS. Er zit wel een nauwkeurigheid in de positiebepaling (die op tijdmeting berust), maar zodra je meerdere posities gebruikt voor een snelheidsbepaling, valt die fout weg in het gemiddelde en is de nauwkeurigheid afhankelijk van de afstand waarover je meet....

Als een GPS een positie nauwkeurigheid heeft van zeg, 2 meter (goed haalbaar) dan is de nauwkeurigheid van de snelheidsbepaling al beter dan 3% (gemiddeld geaccepteerde afwijking van politie meet apparatuur) bij een trajectmeting van plm 70 meter.

Groet, Bert
 
Een gps heeft een grotere meetfout dan de huidige kilometer tellers in de auto ..

Dus je geeft nu een vrijgeleide om met de 1:1 auto harder te rijden dan is toegestaan ? ,dus bij 100km/h trajectcontrole je gewoon 105 km/h kan rijden zonder boete ? Ben benieuwd wat men daar van zegt als je de boete laat "voorkomen"
Ik geef nergens aan om harder te gaan rijden, snap niet zozeer waar je het vandaan haalt, zeg enkel dat tellers meer aan geven dan dat je daadwerkelijk rijdt.
Maar fabrikanten moeten met vele dingen rekening houden, zo ook banden slijtage en spanning, winter vs zomer banden, want winterbanden hebben nieuw een groter omtrek, en ook houden ze enigszins rekening met aftermarket wielen.
Zo doen ze bij de fabrikant liever een teller harder lopen dan te zacht of 1:1, better safe then sorry.

Meeste elektrische tellers werken idd. op toerental van je wiel, ABS sensor mist meestal een nokje(1x 360 graden dus), en de signaal gaat naar je teller en naar je ABS module.
Mechanisch komt het vanuit je versnellingsbak en komt eigenlijk op het zelfde neer, volgas wegrijden zal je teller ook uitslaan naar een snelheid die je wielen rijden en niet de wagen.
 
Ook de huidige tellers wijken af, die elektronisch gaan, om dezelfde redenen.

Je hebt gelijk, afwijking hebben al meet apparatuur , onoverkomelijk......,alleen kunnen dan de auto fabrikanten wel alle kilometertellers de deur uit doen en gps device inbouwen voor het meten van de snelheid...
Ook de " huidige " kilometertellers hebben een afwijking , echter worden die steeds kleiner....

Ik vertrouw op mijn kilometer teller dan de kilometer teller die gebruikt maakt van gps .....altijd safe qwa controle.
Een gps kan op 10 of 20 meter plaats bepalen, niet op 1 meter, met speedruns met de rc auto boot ect , geeft dat een verkeerde meeting , lasergun, timing , speedtraps zijn de betere metingen ...
 
Je hebt gelijk, afwijking hebben al meet apparatuur , onoverkomelijk......,alleen kunnen dan de auto fabrikanten wel alle kilometertellers de deur uit doen en gps device inbouwen voor het meten van de snelheid...
Ook de " huidige " kilometertellers hebben een afwijking , echter worden die steeds kleiner....

Ik vertrouw op mijn kilometer teller dan de kilometer teller die gebruikt maakt van gps .....altijd safe qwa controle.
Een gps kan op 10 of 20 meter plaats bepalen, niet op 1 meter, met speedruns met de rc auto boot ect , geeft dat een verkeerde meeting , lasergun, timing , speedtraps zijn de betere metingen ...

Nee, want tellers van auto's zijn goedkoop, de sensor zit er al met de bekabeling, en de tellerbak komt er ook gewoon.
Ook als je gps gestoord wordt door iets en je dus geen snelheid meer kan aflezen, plus gaat iedereen miepen omdat een gps dus ook iedereens positie kan verraden.

Tevens zijn de tellers niet correct qua snelheid, maar wel constant, ook zal je met een gps snelheid geen zaken winnen.
Omdat zowel tellers als gps niet geijkt zijn, en laserguns en undercover auto's wel, en dat is dus altijd een verliezende zaak.

De marges worden dus niet kleiner, ze kunnen het perfect 1:1 maken, daar zit het probleem niet.
Het probleem zit in de variabele gedeeltes, wielomtrek is de belangrijkste, noem het maar op, daar gaan ze voor een marge die goed is, en zover ik weet zit dit op een 4 a 5% afwijking.

Mij lijkt tijdpoortjes het meest betrouwbare gevolgd door een lasergun, Gps kan storen en is ook niet altijd accuraat, althans een telefoon niet.
 
Back
Top