Dimensioneren van rolroeren...

Hallo,

ik heb onlangs een depron P51D mustang gebouwd

depron-mustang-p-51d-full-fuse-80cm-wingspan-new-post

nu heb ik die rolroeren bijna over gans de breedte van de vleugel toegepast (voor montage van de servo was dat noodzakelijk). Ik heb echter de indruk dat dit geen goed effect heeft op het vlieggedrag, zou dat kunnen ? Is het niet beter de rolroeren enkel te voorzien op het einde van de vleugel waardoor het meer een roleffect heeft ? Ik heb nu de indruk dat die rolroeren, hoewel over gans de lengte van de vleugel, te weinig effect heeft in het rollen zelf en vooral het vliegtuig enorm vertraagt.

Nochtans heeft m'n bij shockies toch ook over gans de lengte rolroeren en mist het daar z'n effect niet, maar de snelheden liggen dan ook lager.

Laatst bewerkt door een moderator:
Het heeft niet alleen met de spanwijdte te maken, maar ook met de koordeverhouding tussen vleugel en rolroeren. Rolroeren die in koorderichting maar een klein deel uitmaken van de vleugelkoorde zullen minder effect hebben als rolroeren die een derde van de vleugelkoorde beslaan.
Verder reageren sommige profielen beter op rolroeren dan andere. Ik heb de indruk dat rolroeren op dunnere profielen (waarvan een shocky natuurlijk een uiterst voorbeeld is) meer effect hebben dan op dikkere profielen.

Rolroeren die in koorderichting maar een klein deel uitmaken van de vleugelkoorde zullen minder effect hebben als rolroeren die een derde van de vleugelkoorde beslaan.

ja lijkt mij evident, maar het gedeelte van de rolroeren aan de buitenkant van de vleugel heeft meer een roleffect op het vliegtuig lijkt mij. Ik ga dit toch eens proberen op de volgende versie. Dus alleen rolroer op het uiteinde van vleugel.
Ik heb zo'n beetje het gedacht dat het binnenste gedeelte nu meer als flap fungeert dan dat het invloed heeft op het roleffect.

Hoe verder de servo's naar buiten zijn geplaats hoe slechter je rol rate. Bij een lichtgewicht depron toestel met servo's dicht bij de wingtips kan je zoiets verwachten.

Waar de ailerons zitten maakt niet zoveel uit als de ratio maar in orde is. Dus een lange smalle of een wat kortere brede. (25% van de koorde en 50% van de semi span).

Met wat ik er tot nu toe over gelezen heb zijn die mustang altijd lastig te vliegen overigens. Ik heb er een tijdje terug een van schuim gekocht en die wilde ook niet echt rollen maar dat kan ook aan de wat zwakke motor hebben gelegen.

Back