Detail foto's 2M Extra Patty Wagstaff

Sinds een aantal weken bezig met een 2 meter Extra van Patty Wagstaff. Vooral met het verzamelen van de onderdelen. Gisteren is de motor binnen gekomen namelijk een DA-50. Deze week moet ik nog een motorsteun gaan halen en dan ga ik eens langzaam beginnen met alles in te bouwen.

Maar.....het is mijn eerste benzine kist. Van een aantal dingen weet ik niet zeker hoe dit te bevestigen of hoe het in elkaar zit. Waar ik eigenlijk naar op zoek ben is een aantal detailfoto's onder de motorkap en in zijn binnenste. Ik heb al wat rond gezocht hier en ik meen dat Alexxx er eentje heeft? Ben nog niet meteen de foto's tegen gekomen die ik zocht.

Ik moet het een keer gezien hebben en dan gaat het zeker lukken. Op de club zijn er maar weinig voorbeelden dus daar heb ik niet zoveel aan, dus tips zijn ook welkom.

Wie kan me helpen aan een aantal detailfoto's?? Hoeft niet persé van dit model te zijn (alles helpt) maar handig zou het wel zijn want dan weet ik meteen waar ik ongeveer zit met mijn zwaartepunt;).

Marc

P.s. kan gewoon hier of via mail dat maakt me niet uit.

Bedankt Alex, maar die had ik al gevonden en in mijn favorieten staan;).

Heb je er geen zonder motorkap toevallig? Ben me namelijk aan het afvragen waar met de choke heen te gaan. Kan via een servo maar ik denk dat ik dan een kanaal te kort kom.

Ik heb net de motorsteunen gehaald maar ik ben er niet zeker van of ik het haal met de carburateur.....moet er een gat in het motorschot gemaakt worden? Ik neem aan dat die goed moet kunnen ademen...

De tank bijvoorbeeld zit op zijn daarvoor bestemde plek (vlak tegen het motorschot) maar ik zie bij jou extra dat die meer naar binnen zit wat zou betekenen dat ik er een plankje in moet lijmen. Heb je dat gedaan voor het zwaartepunt?

Dat zijn allemaal vragen die pas interessant zijn als jij exact dezelfde motor als mij zou hebben, wat dus niet het geval is...... (alles is nu anders, zwaartepunt, carburateur, inbouwmaten, etc)

OK, je hebt inderdaad gelijk.

Ik heb de motorsteunen reeds gehaald en de motor geplaatst. Samen met de ringen die ik van de vorige eigenaar mee kreeg past het ding exact. De kap past er precies netjes overheen zodat de prop ook goed zit. De carb zit een goede 2 centimeter van het schot af dus ik denk dat dat ook goed zit.

Oordeel zelf maar eens:

Foto-FVBN3NOZ.jpg

Foto-OLELDBPD.jpg

Het zit nog allemaal provisorisch vast om eens te passen en te meten. De bouten die de steunen vast houden zijn naar mijn mening niet lang genoeg door de verlenging van de steunen gaan die maar een milimeter of 3 de steun in. Morgen even bij de Gamma langs;).

Het begint aardig op te schieten;)

Vanmiddag de modelzaak met een bezoekje vereerd en stond een half uur later met een aardige tuut aan prullaria weer buiten. Ik heb lang getwijfeld om de servo's wel/niet in Hongkong te bestellen maar heb toch gekozen voor de veilige weg en heb Hitecs 645MG rondom gekocht en net geïnstalleerd. Dat ginig allemaal vanzelf.

De Extra heeft een afneembaar stabilo en nu viel me op na het vastmaken van roeren dat er enige speling zit tussen de romp en de roeren. Het is ongeveer 'n milimeter maar ik zie ze bewegen. Is het een optie om ze aan de romp te lijmen? Mijn auto is groot genoeg dus daar is geen probleem of kan dat beetje speling geen kwaad?

De Extra heeft een afneembaar stabilo en nu viel me op na het vastmaken van roeren dat er enige speling zit tussen de romp en de roeren. Het is ongeveer 'n milimeter maar ik zie ze bewegen. Is het een optie om ze aan de romp te lijmen? Mijn auto is groot genoeg dus daar is geen probleem of kan dat beetje speling geen kwaad?

Wat zie je precies bewegen? Je bedoelt dat er wat speling in de steekverbinding van het stabilo zit? 1 millimetertje is geen enkel probleem hoor (aan de uiteinden bekeken dan)

Als de stabilohelften 1mm van de romp af kunnen bewegen zou ik me geen zorgen maken. Als ze kunnen bewegen om de anti-rotatie pinnen zou ik die beweging wel weg willen hebben.

Als de stabilohelften 1mm van de romp af kunnen bewegen zou ik me geen zorgen maken. Als ze kunnen bewegen om de anti-rotatie pinnen zou ik die beweging wel weg willen hebben.

Dat doen ze gelukkig niet, ik kan ze alleen een klein beetje op en neer wiebelen zo gezegd.

Hij is bijna klaar, nog wachten op de bocht en uitlaat en dan kan ik tenminste de motor eens testen. Is een tweedehandse dus maar de vraag of alles goed verloopt en ingesteld staat. Heb de hele avond liggen kl*ten om de gaskabel fatsoenlijk te laten bewegen maar dat doet ie nu optimaal. Morgen nog alles afwerken en vastzetten.....ben benieuwd hoe dat ding vliegt.

Er zit schot in de zaak. Gisteren de motor getest...aparte gewaarwording als je bijna omver getrokken wordt door dat ding:mrgreen:.

Nog wat zaakjes veranderen, had de accu's wat kort bij de ontvanger zitten met wat storing tot gevolg. Dat heb ik gisteravond nog verholpen. Ook had ik de verkeerde benzineslang gekocht, deze zat te ruim over de nippels heen. Vlak voor sluitingstijd nog de goede nog gehaald en met hulp van wat clubgenoten alles gemonteerd. De motor had denk ik een jaar niet gelopen maar startte vrij snel. Eens kijken of we vandaag de Extra zijn re-maiden kunnen laten doen.

Foto-4Q8YEDPX.jpg

Marc

Er zit schot in de zaak. Gisteren de motor getest...aparte gewaarwording als je bijna omver getrokken wordt door dat ding:mrgreen:.

Dan koop maar nooit een DA-150 . :mrgreen:

Motor akku moet bij de motor en ontvanger akku(s) bij de ontvanger

En de grootste afstand nemen die mogelijk is tussen de akku,s .
En opletten dat de bougiestecker er goed op zit .

Mvg Johan

Is er een mogelijkheid de onststeking beter te "ontstoren" door ergens een kabeltje aan vast te knopen? en zo ja, van waar naar waar?

Laatst bewerkt:
Goeiendag, daar zit een flinke propellor op...
Of is dat maar gezichtsbedrog..?

Heb zelf (of beter gezegd: zoon Milan) ook zo'n Extra.
Vliegt als de spreekwoordelijke brandweer.

Breng 'm volgende week maar mee naar het federatietreffen. Gaan we formatievliegen.

Succes en veel plezier hiermee!

Grt Frank

En, vliegt ie?

Nog niet Alex, ten eerste pokkeweer afgelopen zondag en ten tweede moet de motor nog afgesteld worden, die loopt niet lekker bij vol-gas. Ik denk dat ie te rijk staat, maar dat komt wel goed. Verder heb ik alles aangepast en van storingen met lopende motor geen last meer. Het zwaartepunt is nog niet helemaal goed maar dat kan ik wel oplossen met een fatsoenlijke spinner, dan komt het al aardig in de buurt.
Ook zit ik nog even te prullen met een servo in het hoogte roer, die moet ik nog "omkeren" maar daar kun je een klein printplaatje voor krijgen heb ik me laten vertellen. Ik heb een MX-12 zender, dus er valt niet veel te mixxen aan de kanalen.

Wat de propeller betreft, die maat heb ik van de Dessert Aircraft site genomen voor een ingelopen motor, dus dat zou goed moeten zijn.

Marc

Goeiendag, daar zit een flinke propellor op...
Of is dat maar gezichtsbedrog..?

Heb zelf (of beter gezegd: zoon Milan) ook zo'n Extra.
Vliegt als de spreekwoordelijke brandweer.

Breng 'm volgende week maar mee naar het federatietreffen. Gaan we formatievliegen.

Succes en veel plezier hiermee!

Grt Frank

Hallo frank,

Denk dat ik dat niet ga halen. Ik weet niet wat voor motor jullie hebben maar deze maat prop zou er op moeten bij een DA-50 met ingelopen motor......hij had er geen moeite mee in elk geval;)

Ook zit ik nog even te prullen met een servo in het hoogte roer, die moet ik nog "omkeren" maar daar kun je een klein printplaatje voor krijgen heb ik me laten vertellen. Ik heb een MX-12 zender, dus er valt niet veel te mixxen aan de kanalen.
Heb je ook een choke servo of rookpomp dan?

Ik gebruikte ook een MX-12 voor mijn 2mtr Extra en dat ging precies qua kanalen

-gas
-linker rolroer
-rechter rolroer
-richtings
-linker hoogteroer
-rechter hoogteroer

Komt precies uit met het aantal kanalen. Als je een rookpomp of choke servo hebt kost dat een extra kanaal en heb je een kanaal te weinig. Dan moet je twee servo's via een Y-kabeltje aansluiten en dan zit je met omkeren. Ik ga er even vanuit dat je dat niet hebt en dat je net als ik bovenstaande 6 servo's gebruikt.

Je kunt met de MX-12 simpel een mixer aan maken die het ene kanaal met het andere kanaal laat meelopen. Bijvoorbeeld het 'gear'-kanaal met het hoogteroer-kanaal mee laten lopen. Dit doe je met een mixer die altijd aan staat en gewoon 100% uitslag doorgeeft, van bijvoorbeeld het hoogteroer-kanaal naar het 'gear'-kanaal. Op het gear kanaal sluit je dus je tweede hoogteroer-servo aan. Die doet dan hetzelfde als je andere hoogteroer kanaal.

Wil je nou een van de twee kanalen omkeren, dan kan dat ook heel eenvoudig op de zender.

Je hebt een menu op je zender "Reversing SW". Daarbij kun je per kanaal aangeven of de servo omgekeer moet zijn of niet. Zo kun je dus 1 van je hoogteroerservo's omkeren zonder vage 'kastjes' te hoeven kopen. Deze functionaliteit heeft trouwens niets met mixen te maken.

Als je hier meer info over wil hebben, wil ik wel wat foto's posten van het menu van mijn zender en hoe een-en-ander in te stellen.

Enige dat de MX-12 niet echt lekker kan is een fatsoenlijke gascurve programmeren. Voor de rest kan ie eigenlijk alles wat je voor dit soort kisten graag zou willen.

Laatst bewerkt:
Ik heb er een ZG45 op staan en draai een 21x8 of 20x10.
Die van Marc lijkt groter dan 21"...

Verder kwam ik ook een kanaal tekort op mijn ontvanger voor de choke.
Hiervoor heb ik een oude 8 kanaals Luna ontvanger in gebruik met eigen accupakket.
Daar kan dan ook nog de evt smoke op.
Niet echt elegant, maar wel effectief... ;-)

Grt Frank

Heb er nu een 23x10 Menz opzitten. Wordt door DA aangeraden.....of ie te groot is weet ik niet.

Gebruik geen choke kanaal maar een ouderwets stangetje. Komt misschien wel in de toekomst maar eerst dat ding eens fatsoenlijk laten vliegen. Smoke heb ik eerlijk gezegd nog niet over nagedacht, lijkt me wel mooi...

Back