Depron mini 2D F16, FUN!!!

Hoi,

je snijdt de ailerons NIET uit :)

Als je goed had gekeken had je op de foto's gezien dat er twee servo's op het toestel zitten die de hoogteroeren aansturen. :yes:

Door nu een elevon functie in je zender te gebruiken, werken deze roeren voor zowel hoogte alswel rolroeren. :)

Grtz,
Menno

Idd dat had ik gezien, maar de hoogteroeren dan ??..je zult die toch moeten bedienen, dus zullen ze toch uitgesneden moeten worden anders kun je ze toch niet bedienen.

Hoi,

klopt, de hoogteroeren snij je wel uit.
Die kan je (na een eventuele verf / spuitbeurt) met tape vastzetten.

Wel handig om beide kanten (roer / stabilo) af te schuinen (schuren met schuurblokje) onder een hoek van zo'n 45 graden. Anders zullen ze niet erg werken denk ik ;)

Grtz,
Menno

Jos,

dat is ook een mogelijkheid, ik neem aan dat je ze met foam safe CA hebt gelijmd want andrs smelt het depron als sneeuw voor de zon :)

Wat betreft de tapescharnieren, als je goede tape gebruikt werkt dit prima hoor, bij sommige van mijn indoor/vliegertjes zit het al meer dan drie jaar :yes:

Grtz,
Menno

Een stukje van een floppy (voor degenen die nog weten wat dat is :confused:) werkt ook erg goed!

F-16 depron

Vanmiddag eerste vlucht,altijdt weer spannend vind ik :D,
alle tips hier ter harte genomen,en werkelijk het vliegt als
een gedachte!!!
Half gas gestart,dan wat meer gas en gaan.....
Vliegt behoorlijk stabiel meer dan ik verwachte.
verwachte rolbeweging viel erg mee,zouden de sidewinders hier
toch effect hebben zoals Gerald al opgemerkt heeft?
Hier gaan we veel lol mee hebben,2e is in de maak voor zoonlief.

setup:turnigy 2204 14t
5x5 speedprop
3s 500mAh
gewicht met sidewinders:165 gram

gaat verticaal tot j'em niet meer ziet :cool:.
was een fantastische maiden,2 accu's leeggevlogen.

En dit is mijn prototype de volgende als deze goed vliegt word in een mooi kleurtje gespoten.

f16n.jpg

Heb er van de week ook een gesneden en nu maar wachten op de postbode.

Kan ik hem mooi in de tussentijd spuiten... :D

DSCF4826.JPG

DSCF4831.JPG

Dat komt goed Chris!

Vandaag even wezen vliegen en voor het eerste getest met m'n nieuwe 2,4 ontvanger. Wat een verademing zeg, echt heerlijk nu zonder tikken, durf nu lekker laag oefeningen te doen zonder een kans op een tik richting terra firma! Ik was heel benieuwd hoe dit ontvangertje (Futaba R6004FF) het zou doen. Hij was in eerste instantie alleen voor indoor bedoeld met een reikweidte van 300 voet/100 meter maar al snel gaven alle europese dealers een afstand van 300 meter op. Vandaag zéér hoog gegaan tot'ie een miniscuul stippie was, nog steeds volle controlle bij alle gas standen, ik ben er blij mee.

Vandaag ook wat meer met het ruddertje gespeeld, meskant doet bij goed, vierpuntsrol en een beetje slowrol geoefend, leuk om mee te spelen. Nog niet al te veel 3D gedaan omdat het ruddertje erg gevoelig is bij lage snelheden, hij kan er zomaar door "snappen". Ik kan trouwens het verschil met de kopie APC prop goed merken, het ding gaat nu eindeloos recht omhoog. Afgelopen club avond met wiskey4 gekeken naar stroom verbruik maar die is identiek. Ik had hem zo'n propje mee gegeven en al snel kreeg ik een sms dat het een kopie graupner is. Maakt mij niet uit voor minder een euro ha ha. :D

Wat trouwens de hoogteroer scharniertjes betrefd, al mijn kistjes vliegen met ordinair huis-tuin-en keuken plakband, werkt prima en is niet stuk te krijgen en het weegt ook heel weinig. (projectje was begonnen als very-low budget ;))

Groetjes,
Gerald

Het kielvlak van mijn exemplaar is een beetje krom.
Hoe lossen jullie dat op? Ik dacht er een stukje 0.8mm koolstof in te lijmen, maar wellicht hebben jullie betere ideeën.

Het kielvlak van mijn exemplaar is een beetje krom.
Hoe lossen jullie dat op? Ik dacht er een stukje 0.8mm koolstof in te lijmen, maar wellicht hebben jullie betere ideeën.

Ik heb daar twee tips voor gekregen;
1. Met stoom uit de waterkoker kun je allerlei deukjes weer een heel eind weg krijgen, de originele vorm komt weer terug. Wellicht dat je ook kan vervormen/buigen en vast blijven houden tot het afgekoeld is. (alleen een beetje heet aan je vingers!)
2. Met een hete fohn kun je vleugelprofielen buigen, dus ook een kromme rudden.

Effe wat uitproberen op een paar scrap stukjes, volgens mij moet dat wel lukken. Zonde om er wat tegenaan of in te plakken, is weer gewicht.

Groetjes,
Gerald

Trouwens nog voor diegene die hem lastig vinden starten/weggooien, heb vandaag nog wat "slow-start" testjes gedaan. Daarbij heb ik de motor op 1/3 gas staan en gooi hem dan onder een hoek van nog geen 30 graden omhoog, géén rolhoek. Ik gooi trouwens deze kist altijd onderhands zoals op het filmpje met mijn rechterhand, heb mode 1 op m'n zender wat betekend dat ik dan met m'n mond de gas openschuif zodat ik met de linkerhand meteen hoogte bediening heb. Het langzaam starten ging prima, blijft gewoon doorvliegen, meer dan snelheid genoeg en bijna helemaal geen last van wegdraaien door de lage tork, scheelt echt veel. Probeer het anders maar eens op een grasbaan, gooi hem onder die hoek onderhands weg met een ferme worp zónder de motor aan, hij komt een aardig eind en is nog steeds heel goed te landen. (Wél zender aan natuurlijk....:rolleyes:)

Groetjes,
Gerald

Back