Demo F16 1/6,8 en 1/5 oranje

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Gerald Rutten, 2 okt 2005.

1. PH-MEL

PH-MEL

Lid geworden:
    2 sep 2007
    Precies! Lekker vliegen!

2. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Inderdaad! :D

Hier nog een fotootje van de vleugel reparatie. De vol composiet vleugels zijn in laagjes opgebouwd, marijn heeft liever niet dat ik dat in detail bespreek....;), op de plaats waar de wrinkels zaten heb ik de glasvezel top laag weg gesneden. De sandwich laag waar ook scheuren in zaten is weer verlijmd en gevuld zodat die weer flush lag met toplaag. Daarover laagje glasdoek om de sandwich weer compleet te maken die daarna weer glad is gemaakt, vleugel weer 100% sterkte terug en dat willen we graag bij snelheden van +300 km/h :cool:.

Groetjes,

3. Berto

Berto verslagschrijvers Forum veteraan

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Je gaat als een speer Gerald :thumbsup:

4. peter coers

peter coers

Lid geworden:
    16 okt 2005
    Hmm scheuren in je sandwich dan lijkt het mij dat je vezels binnenin wel een knerpje kunnen hebben. Is dat te checken met een mini camera misschien?
    Of kon je aan het schuim aflezen hoe het er binnen voorstaat.

Grt

5. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Wie zegt dat het schuim is.....:rolleyes:

Grtz,

6. peter coers

peter coers

Lid geworden:
    16 okt 2005
    Ach ja je hebt ook balsa sandwich enz. :rolleyes:. En dat heb je ook niet haha.
    Ik zeg niks, geheim van de smid.

Bevalt de enkelwandige pijp goed? Scheelt weer wat gewicht.

7. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Tsja, als ik het zelf gemaakt zou hebben zou ik er úúúren over kunnen praten :D maar dat is het niet. Marijn heeft al een paar keer meegemaakt dat chinezen en anderen zijn ideeën kopiëren dus heeft hij liever niet dat ik constructie en andere technische zaken openbaar maakt, en aangezien ik veel van mijn werk aan hem te danken heb respecteer ik dat.

Ik krijg ook geregeld commentaar dat ik mijn turbine experimenten beter niet zo uitgebreid kan posten omdat fabrikanten op de loer zitten. Ach, ik ga er zelf tóch niets commercieel mee doen, heb daar ook helemaal geen behoefte aan dus vertel ik er graag over. Dat niet-hobbyisten dan meekijken is een bonus voor hun....

Grt,

8. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Dat gaat eigenlijk prima maar ik heb het nog niet kunnen proberen op warme dagen. Ik heb Frank wel onlangs nieuwsgierig zien voelen aan de romp dus ik ben eigenlijk wel benieuwd wat hij voelde ghe ghe ghe.......:rolleyes:

Grt,

9. peter coers

peter coers

Lid geworden:
    16 okt 2005
    Komend weekend word het warmer dus maar ff testen als je tijd hebt nietwaar...... in de tuin of zo. ;)

Die chinezen......... die hebben veel vrienden gemaakt met hun kunsten.:rolleyes:

10. Frank Hartog

Frank Hartog

Lid geworden:
    25 sep 2006
    Mja lekker gevoeld hoor, en lekker warm, maar ook niet meer dan dat ;)

gr.

Frank

11. PH-MEL

PH-MEL

Lid geworden:
    2 sep 2007
    Net terug van twee weekjes Airshow met de J-015.

Op Zeltweg Airshow Oostenrijk is er door Red-Bull TV een supergave video van de display geschoten!

Even wat inspiratie hoe jouw vlucht er uit zal zijn met de zwitserse alpen op de achtergrond!

http://youtu.be/nRSZkWfEgQU

12. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Hey Mel, je hebt vast weinig hoeven te vervelen daar.........;) Mooie scenery inderdaad en erg gaaf filmpje. Het vliegen met bergen op de achtergrond is erg apart. Ik heb al een keer een WK in 2000 gevlogen in Interlaken, je hebt continue het idee dat je tegen de berg opvliegt terwijl deze meer dan 3 kilometer verder staan dus dat kan nooit.

Maar het blijft een gaaf gezicht, oranje kist met full AB in donkere berg achtergrond! :cool:

De witte dual staat er trouwens weer helemaal klaar voor, morgen maar weer eens lekker gaan verstoken en trainen, JWM komt steeds dichterbij...

Groetjes,
    Gerald

13. Berto

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Haha, de dual morgen weer aanwezig :D

Mooi man, zie ik je er morgen.

14. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Pffffff, model leek wel behekst te zijn, elke keer bij de derde vlucht gebeurde er wel iets.......:bad-words:
    - Bij de maiden dag derde vlucht FOD in de compressor met als gevolg een klein compartiment brandje.
    - Tweede dag, x-wind en beoordeling fout naast de baan, zie reparaties hierboven.
    - Eergisteren tijdens opstarten voor derde vlucht zie ik ineens op turbine data display toeren naar nul wegvallen, ik kijk naar de turbine en zie ineens hitte blaren op het gfk fairing kapje ontstaan, whow, gelijk stoppen. Bleek uiteindelijk de gas aansluiting onder het kapje gaan lekken en daar gaan branden, toerenteller bedrading weg gesmolten alsmede een paar connectors.....grrrr! Ter plaatse weten te repareren en weer vliegen. Bij één van de landingen wat high-alfa binnen gekomen (Effe vergeten dat de kist met nood onderstel 3cm lager op zijn poten staat) en rats, één van de onderste ventral fins de baan geraakt en in tweeën gespleten.

Zucht.......:(

De aanhouder wint altijd :cool:, gisteravond weer naar Deelen gegaan en 5 vlekkeloze wedstrijdvluchten weten te maken. Het ging eindelijk heerlijk, alles werkte prima en had voor het eerst ook het gevoel goed de wedstrijd figuren te kunnen trainen, heerlijk! Inmiddels 16 vluchten op de teller en het begint zijn vruchten af te werpen, de oranje heeft al die tijd lekker binnen gestaan zonder risico en onvermijdelijke slijtage wat je tóch hebt als je veel met een schaal kist vliegt. Ik moet er niet aan denken dat ik bovengenoemde schade met de oranje gehad zou hebben. Hopelijk nog een flink aantal vluchten trainen met de dual, af en toe ook de oranje er eens bij pakken. Ik merk toch wel wat vlieg verschillen, ik denk voornamelijk door het verschil in start gewicht.

Morgenvroeg weer lekker sturen!:D

Groetjesss,

15. jolmer

jolmer

Lid geworden:
    25 okt 2006
    Pfff, wat een pech, bah... Houd moed! ;)

~Jolmer

16. peter coers

peter coers

Lid geworden:
    16 okt 2005
    Merk je ook iets in verschil met de canopy? Er zit nu een langere drup op de romp en geeft die ook een strakker vliegbeeld misschien?

Schijnt in het echt wel iets verschil uit te maken van horen en zeggen.

Gr

17. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Tnx Jolmer, gaat goed komen! :D

Moeilijk te zeggen, ik vind de vliegeigenschappen sowieso wat anders maar dat heeft volgens mij meer te maken dat deze kist ruim 2kg lichter is dan de oranje. Dan zouden ze hetzelfde gewicht en gewicht verdeling moeten hebben en zou ik ze op dezelfde dag moeten vliegen om het echte verschil te voelen.

Ik heb wel eens horen zeggen dat de dual makkelijker door de geluidbariere gaat omdat hij vanwege langere canopy beter "area ruled" zou zijn...?
    Dié snelheden ga ik nie halen nie! :rolleyes:

Grts,

18. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Zo, alweer een aantal vluchten verder en begint lekker vruchten af te werpen. Kinderziektes zijn er helemaal uit en kan zelfs een vergelijk maken met de éénzitter. Vorige week heb ik ze allebei eens meegenomen, er zit toch wel een verschil in vliegeigenschappen. Samenvattend zie ik dit positief want de tweezitter vliegt wat "stroever"... Lastig uit te leggen maar hij lijkt iets minder stabiel, wat ruiger en onstuimiger in insturen. Oorzaak ligt waarschijnlijk omdat deze kist té licht is om zonder gyro's te vliegen, zit geen inwendige motor geleide ducting in en het gebrek aan smokewinders aan de tippen die als een soort stabilizerende winglets werken. Maakt al met al niet uit, wanneer ik een aantal vluchten met de dual heb en daarna de oranje pak vliegt deze voor mijn gevoel veel smoother en precieser op de figuren. Goed oefenmateriaal dus! :D

Zwitserland komt steeds dichterbij, heb de oranje inmiddels geparkeerd en hoop nog een paar gaatjes te vinden om de dual mee te nemen.

Groetjes,
    Gerald

Laatst bewerkt: 28 jul 2013
  19. Berto

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Kijk nu ben je waar je wezen moet, top :thumbsup:

Op naar Meiringen :yes:

20. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Hmmm..., eigenlijk nog niet maar dat is een modelbouwers eigenschap geloof ik. Ik had nog zóóóveel in de pen maar dit jaar heeft er een behoorlijke tijdsverschuiving plaatsgevonden. (Niet ten nadele trouwens!! ;))

Zoals je ergens hier wel gelezen hebt had ik plannen voor smokewinders, flares, de dragchute en nog een aantal andere zaken maar dat is voorlopig allemaal in het water gevallen. Ook het aantal vluchten dit jaar ligt voor mijn doen ver beneden de maat, ben blij dat ik de afgelopen weken toch nog wat heb kunnen sturen. Dus hoewel ik me na Amerika ten doel had gesteld die zevende plaats ruim te overtreffen moet ik dat nog maar eens zien, ben al erg blij als ik binnen de eerste 10 eindig. De top JMW vliegers zitten allemaal paar keer per week te sturen en dat haal ik bij lange na niet. Nu denk ik ook dat merendeel van de top bijna professionele jet piloten zijn en dat maakt het voor een hobbyist lastig om daar binnen te dringen. We zullen straks wel zien, ik ga er in ieder geval mijn stinkende best doen! :cool:

Groetjesss,

Deel Deze Pagina